SEO voor B2B marketing op YouTube

13 juni 2009, 05:48

{title}Een belangrijk onderdeel van online marketing is het publiceren van veel content. Het is daarbij belangrijk om de content te optimaliseren voor zoekmachines, zodat deze goed kan worden gevonden. Dit geldt ook voor video’s. Aangezien YouTube het grootste videoplatform is, ligt het voor de hand om de video-content hier te plaatsen. Waarschijnlijk is dit voor een deel van de marketeers al gesneden koek, voor de minder ervaren marketeer heeft HubSpot een “How to Search Optimize Video for B2B Marketing” samengesteld.

Deze how to bestaat uit vijf stappen:

  1. Titel & Omschrijving
  2. Tags
  3. Populariteit / Aantal keren bekeken
  4. Inbound Links / Embeds
  5. Ratings & Comments

Titel & Omschrijving

Net als bij SEO voor internetpagina’s is het van belang om de titel en omschrijving van de video ook zoekmachine vriendelijk te schrijven. Gebruik voor de titel, die qua lengte een limiet heeft, dus goede keywords. De omschrijving moet ook een variatie van belangrijke keywords bevatten. Ook is het handig om een URL aan het begin van de omschrijving te plaatsen, omdat het vaak voorkomt dat een gedeelte van de omschrijving is verborgen onder de knop meer info. Wanneer je deze URL aan het begin van de omschrijving plaatst, is deze dus altijd zichtbaar.

{title}

Tags

Voor SEO op YouTube moet je ten minste vijf tot zeven relevante tags gebruiken. Deze tags worden gebruik om andere video’s, die dezelfde tags gebruiken, met jouw video te associëren. Bekijkt iemand een andere video met dezelfde tags, dan verschijnt jouw video bij ‘related videos’. Dit levert op een makkelijke manier extra views op.

{title}

Populariteit / Aantal keren bekeken

De populariteit van een video speelt een belangrijke rol in de ranking van zoekresultaten op YouTube. Hoe hoger je scoort, hoe beter de positie. Deze populariteit is gebaseerd op het totaal aantal views en het aantal views in de afgelopen 24 tot 48 uur. Lukt het om een video populair te maken, dan komt deze terug in lijsten als “most viewed today”, wat vervolgens voor meer traffic zorgt.

{title}

Inbound Links / Embeds

Inbound links zijn net als bij traditionele SEO van groot belang op YouTube. HubSpot voegt hieraan toe dat een embedded video (wanneer iemand de YouTube video op de eigen website plaatst) hetzelfde werkt als een inbound link. YouTube Insights houdt statistieken van video’s bij, zo is te zien hoeveel links en embeds er naar de video zijn. Hoe meer embeds een video heeft, hoe hoger deze in de ranking van de zoekresultaten komt. Promoot dus je video en zorg dat andere deze embedden.

{title}

Ratings & Comments

Hoge ratings en meer comments zijn indicatoren van betere en interessantere video’s, zorg er dus voor dat je veel ratings en comments krijgt. Een geweldige video helpt daar natuurlijk het beste bij, maar als de video als is gemaakt kan je lezers op blogs, vrienden/relaties op Twitter, Facebook of LinkdIn overhalen om op de video te reageren.

{title}

Een handige lijst van HubSpot om de SEO van een video op YouTube te verbeteren. Bij de laatste stap (Ratings & Comments) zet ik een aantal vraagtekens. Wanneer een bedrijf actief ratings en comments loopt te verzamelen, vraag ik me af of dit nog past bij het authentiek (betrouwbaar) zijn. Verder ben ik natuurlijk benieuwd wat jullie van deze lijst vinden. Wellicht zijn er nog meer tips?

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

10 Reacties

    Marc

    De preview (is ook thumbnail) is ook van groot belang. Gelukkig kan je die zelf bepalen tegenwoordig.


    13 juni 2009 om 06:06
    Richard van den Boogaard

    @Marc: die thumbnails kun je op YouTube nog steeds niet zelf bepalen – deze functie is voorbehouden aan een geselecteerd aantal partners op YouTube. Onduidelijk is of sponsors (brand channels) er wel gebruik van kunnen gaan maken. Normale gebruikers (user channels) in ieder geval niet. In het verleden kon je nog wel een truc toepassen door plaatjes te positioneren in de video zelf, maar sinds YouTube het algoritme heeft veranderd, werkt die truc ook niet meer.

    @Annelies: als je je zo opwindt over het feit dat je artikel her en der terugkeert, wellicht zou je dan eens een update kunnen schrijven…


    13 juni 2009 om 19:50
    edo@edovansanten.nl

    What’s the news?

    In de titel spreek je van B2B marketing… dit zijn algemene aanbevelingen, prima, maar ik lees geen specifieke B2B aspecten. Kan je dit nog wat verder uitwerken? Ik ben altijd benieuwd om te leren wat ik nog beter kan doen. Thx.


    15 juni 2009 om 03:44
    mgvandenbroek

    @Edo: “Kan je dit nog wat verder uitwerken?” Misschien heb je zelf ook nog ideeën?


    15 juni 2009 om 03:59
    Paul

    Old school SEO dit…maar helaas ook nog te weinig bedrijven die hier al actief mee werken…


    16 juni 2009 om 08:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief