Blue Shots TV: Jan Rijkenberg, CEO BSUR, over het reclamevak en merken

29 mei 2009, 11:00

In deze aflevering van Idealize een gesprek met Jan Rijkenberg, founder en CEO van BSUR. De rode draad in het gesprek is het reclamevak en het merkendenken.

Over het reclamevak is Jan helder: “het ouderwetse reclamevak is aan het einde van zijn lifecycle”.

Met betrekking tot merken praten we uiteraard over zijn boek ‘concepting’, een belangrijk boek in de branche en passeren meerdere merken de revue. We praten over het begrip accountability, een begrip dat ie niet meer kan horen en op het einde van het gesprek verklapt ie wat nou de echte merken van de toekomst worden…

Concepting

Op de vraag hoeveel merken nou echt echt zijn zegt Jan dat dat aantal groeit. Waarom? Omdat mooie praatjes steeds minder werken. Deze ‘overpromisen en underdeliveren’ vaak. Jan is groot voorstander van ‘underpromise en overdeliver’.

Moeilijk nog voor veel partijen, maar de kracht is het vinden van dat ene kernidee en daar authentiek en zuiver mee omgaan. Da’s wat anders dan snel scoren op de korte termijn en vergt meer dan het oude hokjesdenken.

Over Apeldoorn, ontzorgen en de Bankwereld

We praten over ‘even Apeldoorn bellen’ en waarom hij vindt dat deze gewoon door moet gaan, over ‘Achmea ontzorgt’ wat Jan typeert als ‘een gedrocht’ en over de bankwereld.

Banken, zo vindt Jan, en dan met name een bank als ING, moeten gewoon de eerste twee jaar even niets doen. Minder communiceren: “Als je kijkt hoeveel miljoenen er op dit moment worden uitgegeven en hoe het met de bank gaat, dan is dit bijna niet ethisch meer.”

Over de crisis: “Ik heb er zakelijk last van maar ben prive enorm blij met de crisis. De aardbol kan weer even ademhalen.”

Op de hoogte blijven van nieuwe programma’s van Blue Shots TV kan via e-Mail, RSS, iTunes, of via Twitter.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

1 Reactie

    ton

    BSUR is eigenlijk een mini Mc Cann…


    30 mei 2009 om 06:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!