Blue Shots TV: Jan Rijkenberg, CEO BSUR, over het reclamevak en merken
In deze aflevering van Idealize een gesprek met Jan Rijkenberg, founder en CEO van BSUR. De rode draad in het gesprek is het reclamevak en het merkendenken.
Over het reclamevak is Jan helder: “het ouderwetse reclamevak is aan het einde van zijn lifecycle”.
Met betrekking tot merken praten we uiteraard over zijn boek ‘concepting’, een belangrijk boek in de branche en passeren meerdere merken de revue. We praten over het begrip accountability, een begrip dat ie niet meer kan horen en op het einde van het gesprek verklapt ie wat nou de echte merken van de toekomst worden…
Concepting
Op de vraag hoeveel merken nou echt echt zijn zegt Jan dat dat aantal groeit. Waarom? Omdat mooie praatjes steeds minder werken. Deze ‘overpromisen en underdeliveren’ vaak. Jan is groot voorstander van ‘underpromise en overdeliver’.
Moeilijk nog voor veel partijen, maar de kracht is het vinden van dat ene kernidee en daar authentiek en zuiver mee omgaan. Da’s wat anders dan snel scoren op de korte termijn en vergt meer dan het oude hokjesdenken.
Over Apeldoorn, ontzorgen en de Bankwereld
We praten over ‘even Apeldoorn bellen’ en waarom hij vindt dat deze gewoon door moet gaan, over ‘Achmea ontzorgt’ wat Jan typeert als ‘een gedrocht’ en over de bankwereld.
Banken, zo vindt Jan, en dan met name een bank als ING, moeten gewoon de eerste twee jaar even niets doen. Minder communiceren: “Als je kijkt hoeveel miljoenen er op dit moment worden uitgegeven en hoe het met de bank gaat, dan is dit bijna niet ethisch meer.”
Over de crisis: “Ik heb er zakelijk last van maar ben prive enorm blij met de crisis. De aardbol kan weer even ademhalen.”
Op de hoogte blijven van nieuwe programma’s van Blue Shots TV kan via e-Mail, RSS, iTunes, of via Twitter.
BSUR is eigenlijk een mini Mc Cann…