Videeo en de nieuwe weg naar kapitaal

20 mei 2009, 08:47

{title}Wat ooit begon als een zolderkamer-concept en afstudeerproject is nu uitgegroeid tot een serieus online platform voor het vinden van (start) kapitaal. Toen we het concept voor Videeo bedachten was de economie booming! De olieprijs was gigantisch hoog, aandelen rezen de pan uit en bonussen gingen sky high. Inmiddels is de wereld en ook de markt veranderd, maar niet per se ten nadele van Videeo. Nu de beurs niet meer stabiel is en het vastgoed ook onder druk staat, lijkt investeren in een bedrijf waar je als investeerder dicht op kan zitten een interessante optie! Tenminste, dat hopen wij, en daar werken we aan.

Hieronder ons verhaal over hoe het allemaal begon vanuit persoonlijke frustratie tijdens onze studententijd. Over welke uitdagingen er nog voor ons liggen. Over geld verdienen en over het vinden van een investeerder. En over waar we nu staan.

Hoe begon het allemaal?

Allereerst was er een persoonlijke frustratie vanuit de studententijd. Gezien onze creatieve opleiding moesten wij regelmatig nieuwe producten of marketingconcepten ontwikkelen. Na een kwartaalproject bleven er altijd een aantal zeer goede ideeën over die compleet uitgewerkt waren en zeer veel potentie hadden. Toch verdwenen deze ideeën nog veel te vaak in de prullenbak of stoffige lade, omdat er simpelweg niet snel geschakeld kon worden richting bedrijfsleven. Naast onze docenten, waren er geen mogelijkheden deze plannen eens bij andere experts of zelf investeerders neer te leggen.

Ten tweede zagen wij dat meerdere mensen niet over een goed netwerk beschikte. Dit merkte we onder andere op doordat veel entrepreneurs uit wanhoop hun businessconcepten gingen presenteren via advertenties van Marktplaats of Speurders. Niet echt een representatieve manier om bij investeerders bedragen van bijvoorbeeld een ton in euro’s los te peuteren, zo vonden wij althans! Inmiddels was er wel een opkomst van Dragon’s Den en andere media die aandacht besteedde aan het fenomeen pitches.

Aan de andere kant heb je de investeerders. Voor vele ondernemers onbereikbaar en niet makkelijk te vinden. Ergens begrijpelijk, want anders zou men kostbare tijd moeten verkwisten door iedereen met een ‘plannetje’ maar langs te laten komen. Toch zijn investeerders altijd op zoek naar nieuwe interessante start-ups of gepatenteerde uitvindingen die het in zich hebben heel groot te worden.

Ontwikkeling

Na wat onderzoek bleek dat in Amerika de website Vator.tv en in Engeland cmypitch.com dit probleem ook hadden geconstateerd. Dit gaf ons een extra bevestiging om zelf een platform te creëren, maar dan voor de Nederlandse markt.

Doel was hoofdzakelijk om het eenvoudig en aantrekkelijk te houden. Creatief zakelijk, zoals het hier ook wel intern werd omschreven.

Met name eenvoudig, want we waren ervan overtuigd dat er juist via internet een laagdrempelig platform kon ontstaan waar entrepreneurs snel konden schakelen met hun businessidee en waar investeerders makkelijk een voorselectie konden maken van interessante pitchers. Dit samen maakt Videeo!

Maar toen waren we er nog niet. Voor de gemiddelde bezoeker moest het ook interessant zijn, dus hebben we het ‘spotsysteem’ bedacht waarbij elke geregistreerde bezoeker een goede pitch kan belonen met een spot. Verder is er ruimte voor reactie, messaging en video-interviews.

Geld verdienen?

De meest gestelde, en tevens terechte, vraag is inmiddels: “Hoe gaan jullie hiermee je geld verdienen?”. Naast dat een dergelijk platform er gewoon moest komen, proberen we de operationele kosten wel te dekken. Via advertentie inkomsten en samenwerkingsverbanden laten we de website draaien. Daarnaast komen de grote verdiensten uit de revenue’s en leads die via Videeo binnenkomen. Zelf hebben we namelijk eenReclame- en internetbureau en Videeo is een perfecte showcase die grote klanten doet overtuigen zaken met ons te doen. Uiteraard is in de toekomst een buy out ook niet ondenkbaar.

Eigen investeerder

Gelukkig hebben we zelf ook investeerders en samenwerkingspartijen gevonden. Grootste participant is de Maxwell Group, de investeringsmaatschappij die o.a. ook achter het programma Dragon’s Den zat. Naast de financiële ondersteuning waren we met name op zoek naar een actieve partner in de wereld van ‘venture capital’. Een belangrijke les voor ons was zoeken naar een investeerder die betrokken is en beschikt over een interessant netwerk van contacten. Dit is waardevoller voor een concept dan alleen de financiële middelen.

Wat zit er de komende tijd aan te komen

Na de lancering druppelen al vrijwel meteen de eerste suggesties binnen voor nieuwe features binnen. Bijvoorbeeld het direct via de website opnemen van pitches middels de eventueel aanwezige webcam of de mogelijkheid om te kunnen zoeken op mens en profiel.

Maar voor we daaraan beginnen wordt het eerst tijd om de huidige bezoekers actief te houden, meer pitches op het platform te krijgen en nóg meer investeringsmaatschappijen aan ons te binden. Dus, kijk snel op Videeo.nl, want wij en de pitchers zijn erg benieuwd naar jullie commentaar en adviezen. Laat ze achter op Videeo (als het gaat om advies voor de pitchers) en hieronder in de comments als het voor ons bedoeld is!

Ga je als onderneming innovatieve uitdagingen graag aan maar blijft het echte digitaal succesvol nog uit? Niet gek! Het is ingewikkeld en complex om digitale successen te behalen. Uitdagingen die niet met een paar 'buzzwoorden' zijn op te lossen. Een goed team, kennis, gestructureerde werkwijze en techniek zijn de belangrijkste factoren om resultaten te behalen. Groowup en Digital Growth Agency heeft alles in huis om bedrijven en organisaties hierin te ondersteunen.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Joris Toonders | Yonego

    Gefeliciteerd Jasper, Ruud en Peter! Gaat vast goedkomen. Mooi en leuk concept…


    20 mei 2009 om 09:59
    mmhrtn

    Leuk concept. Maar het eerste wat in mij op kwam; iemand anders gaat er met je idee vandoor..? Ik vind het risico voor de ondernemer wat hij hiermee neemt groot. Om zo transparant op internet je concept te beschrijven lijkt mij niet weggelegd voor de nog investeerderloze ondernemer die zijn concept nog niet uitgewerkt heeft. Ik ben van mening dat je een goed idee niet bekend moet maken – vooral niet op internet – voordat het is uitgewerkt en het budget ruim voldoende is om je beoogde doelgroep hier snel van op de hoogte te brengen…voordat een ander dat doen met een slecht in 10% afwijkend concept, wat natuurlijk ook claimt de eerste zijn. IMHO.


    20 mei 2009 om 10:17
    JaspervanGils

    @mmhrtn,

    Bedankt voor je reactie!

    Inderdaad een veel gehoorde opmerking en daarom ook hebben we het voorgelegd aan een aantal experts op dit gebied.. Zie het korte filmpje op de homepage ‘wordt jou idee gestolen?’. Hieruit blijkt toch dat delen van je ideeën nog beter is dan het angstvallig voor jezelf houden. Daarbij zijn lang niet altijd alle concepten sowieso zomaar eenvoudig te ‘stelen’. Denk hierbij aan gepatenteerde uitvindingen. Bekijk maar eens een paar pitches, deze concepten zijn nauwelijks te ‘stelen’.

    Daarbij is de bedenker van een idee ook juist de aangewezen persoon om het concept uit te werken. Deze ‘man achter het plan’ zal zijn idee als een kindje behandelen en alles er voor opgeven. Iets wat veel anderen toch niet zullen doen. En juist daar zijn investeerders naar op zoek. Gepassioneerde mensen met ook nog eens een potentieel idee.

    Uiteraard is het een persoonlijke keuze om met je idee naar buiten te treden, maar als je vermogen wilt aantrekken, zul je toch iets moeten gaan doen…


    20 mei 2009 om 12:00
    Jeroen Gösgens

    @ Jasper

    het feit dat een paar “specialisten “zeggen dat je beter je idee kunt delen wil niet zeggen dat het ook zo is. Dat filmpje zegt natuurlijk niet zo veel. Overigens vind ik het idee wel erg leuk maar ik zou er wel voor kiezen de pitcher wat meer te beschermen. Ondernemers (zoals mezelf) zullen plannen waar geen octrooi / patent op aangevraagd kan worden niet zo snel op jouw site pitchen. Althans dat vermoed ik. Wanneer dat op een of andere manier beter beschermd zou worden geef ik jullie een zeer goede kans van slagen.


    21 mei 2009 om 06:28
    JaspervanGils

    @ jeroen

    Bedankt voor je reactie

    Zoals we in onze vorige reactie al aangaven, blijft het een persoonlijke keuze of én wanneer je met een idee naar buiten treedt. In ons korte filmpje hebben we objectief aan een aantal experts voorgelegd wat je het beste kan doen en zelf gaven ze altijd aan om juist te delen (in welke vorm dan ook). Uiteraard kan het filmpje uitgebreider, maar het geeft weer wat zij ervan vinden.

    Verder kun je natuurlijk ook het beste een businessplan pitchen als er al wat staat en je sowieso een voorsprong hebt op eventuele copy-cats. Het is dan immers ook veel interessanter voor investeerders.

    Als we een concreet voorbeeld mogen geven van een pitch die nu online staat: MedWaste control. Iemand die zelf 3 jaar onderzoek heeft gedaan naar en nieuwe manier van ziekenhuisafval verwerken en dit vervolgens heeft uitgewerkt naar een businessmodel is simpelweg vanuit een pitch niet te kopiëren.

    Of een kledingmerk is ook uniek. De creativiteit die zij in huis hebben, valt ook niet te kopiëren. Dat is immers een manier van denken.

    Kortom, een concept wat sowieso nog ’te dun’ is, daar moet langer over worden nagedacht en verder uitgewerkt.

    Laatste tip: De eerste stap kan ook zijn om investeerders enthousiast over ‘jou’ (de fanatieke en unieke ondernemer) te maken, zonder daarbij al te veel inhoudelijk over je plan te vertellen.


    21 mei 2009 om 10:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!