CSN Conferentie: de presentaties

14 mei 2009, 18:02

Vandaag is er inmiddels het nodige geblogd en getwitterd over CSN Conference. In deze posting een overzicht aan de hand van alle presentaties. Jeremiah Owyang Senior Analist bij Forrester deed de aftrap met een presentatie over Forrester’s onderzoek naar ‘The future of the Social Web’. Menno Braakman schreef hier al eerder over op Marketingfacts. Aan de hand van Jeremiah zijn presentatie lichtte Bas vanochtend al ‘The Five Eras of the Social Web’ verder toe.

Tweede spreker was Dr. Urs Gasser van Harvard’s Berkman Center. Onder de titel “When Digital Natives enter the workforce” ging hij in op de effecten die ontstaan als Digital Natives (met ‘sharing’ volledig opgenomen in hun cultuur) gaan werken met Digital Immigrants. Denk daarbij aan reputatiemanagement omdat het voor deze groep de normaalste zaak van de wereld is om ook online over hun werk te delen. Hoewel de groep Digital Natives vaak als bedreiging wordt gezien, is het juist een groep die een boost kan geven aan de creativiteit en innovatie bij bedrijven en ze richting Enterprise 2.0 kan sturen.

Na de break werden er parallel twee tracks gehouden. Bij de recruitement track met presentaties van Keith Robinson en Paul Harrison ben ik niet geweest, maar voor de volledigheid hier wel de presentaties.

In de marketingtrack trapte Robert Gaal van Wakoopa af met een goed verhaal over de kritische succesfactoren van communities. Volgens hem zijn 4 aspecten belangrijk voor een succesvolle community:

  1. Concentratie: kies een gerichte functionaliteit en doe niet 101 dingen tegelijk. Focus je social network aan de hand van “ik (werkwoord) (object)”. Ik bekijk video’s (YouTube). Ik deel foto’s (Flickr).
  2. Conversie: Breng bezoekers op de hoogte van vernieuwingen via email en allerlei andere kanalen en test je boodschap
  3. Distributie: Zorg dat gebruikers evangelisten worden door distributiemogelijkheden aan te bieden zoals embedding. Zorg dat de content niet vast zit op je eigen site
  4. Motivatie: beloon gebruikers door punten, speciale levels etc.

Doe al deze 4 dingen extreem goed en een succesvolle community is een stap dichterbij, aldus Robert.

Richard Stoof is Director Business Developer bij United Games een ontwikkelaar en uitgeverij van online games in de Benelux. Centraal in zijn verhaal de Volvo Ocean Race Game. Een game, te spelen via je browser, waarin je het op kunt nemen tegen de eigen spelers van de Volvo Ocean Race. Niet onaardige cijfers in slide 15; De game is inmiddels goed voor 210.000 spelers uit meer dan 180 landen. Gemiddeld zijn er 25.000 spelers online met een gemiddelde online speeltijd van 173 uur (7dgn).

Saillant detail bij dit alles is dat de officiële organisatie van de Volvo Ocean Race tot nu toe weinig zag in de game en de toestemming tot het ontwikkelen van de game verkregen is via sponsoring van stichting Save the Albatross. Richard Stoof gaf tot slot een kleine primeur weg op slide 21. De gamecommunity gaat mede de koers bepalen van de echte Green Dragonboot tijdens de laatste rondes. De navigator van de Green Dragon zal een aantal keren per dag op de site een poll plaatsen om zo de hulp van de community in te roepen. De stemmen van spelers met een hoge ranking tellen daarbij zwaarder in de poll. De beste virtuele stuurlui aan wal, gaan dus mede de koers bepalen: virtual meets real.

Al met al een geslaagde Corporate Social Network Conference met dank aan de organisatie!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!