Politie werft succesvol via YouTube (Interview)
Het is al in de pers geweest, de Politie Hollans Midden heeft via YouTube personeel geworven. In dit geval ging het om een nieuwe persvoorlichter en is de actie zeer succesvol geweest. Het totaalplaatje klopt ook: men zoekt iemand die representatief is en ook op tv goed over kan komen. Reacties in videoformat terugkrijgen is in dit geval dus van meerwaarde. Daarnaast zocht de politie iemand die ook de nieuwe media goed genoeg kende om deze in te zetten als persvoorlichter bij de politie. Hoe kan je die beter vinden door haar (alle reacties waren van vrouwen) te werven via YouTube? Marco Leeuwerink is een van de initiatiefnemers van de wervingsactie:
Het filmpje voor de werving is zelf gemaakt en eenvoudig ge-edit met de technologie die de politie zelf al had. Het filmpje zelf is online, maar men heeft nog wat informatie over de actie erbij geplaatst. Het is verspreid via hun eigen sociale netwerken op scholen en via via. Uiteindelijk is er geen euro besteed aan productie- of mediakosten; er is enkel tijd ingestoken.
Het resultaat was dat er in totaal 11 filmpjes terug zijn gekomen. Normaal krijg je op zo’n vacature wel 100 CV’s, maar de kwaliteit van de filmpjes was erg hoog, waardoor men zeer tevreden was.
‘Waarschijnlijk hadden alle 11 hier kunnen werken’ zegt Leeuwerink. En het hele pre screening traject was nu ongeveer 30 minuten, dat lukt je bij 100 CV’s nooit in die tijd. Voor andere functies dan die van persvoorlichter wil de politie in de toekomst wel YouTube inzetten, maar dan geen video’s terug vragen omdat de drempel misschien te hoog is dan.
Opvallend was dat bijna alle retour video’s de laatste 2 dagen kwamen. Een wijze les is dus altijd een deadline stellen bij zo’n actie en die het beste net na het weekend te leggen, want in het weekend neemt men even de tijd een video te maken. Grappig genoeg was dit ook het geval bij ‘the best job in the world’ waar ook de laatste dagen alle video’s terug kwamen (zoveel dat de servers down gingen; het ging hier om honderdduizenden video’s).
Een prachtige actie: mijn complimenten. In spanning wachten we af tot de nieuwe persvoorlichter wordt voorgesteld via het Youtube kanaal van de Politie Hollands Midden.
Erg goeie actie! Dat is nog eens een middel inzetten voor een duidelijk doel, ipv een middel tot doel verheffen (wat ook vaak gebeurt)!
@Natalie: Dat vind ik ook. Dit is echt een erg geslaagd voorbeeld. Iedereen met cameravrees, iedereen die YouTube niet weet te vinden en iedereen zonder camera, editing skills, webcam knowhow (basic, allemaal zou je denken maar dat is echt niet zo) is door de opzet van de actie weggefilterd. Knap gedaan. Tegen minimale kosten, ook nog eens.
@Matthijs: dat vind ik wel het enige kleine nadeel, zonder webcam of camera kon je dus niet solliciteren. Voor veel mensen is dat ergens misschien toch nog een brug te ver, want het hoeft niet zozeer webcam of camera vrees te zijn, maar kan ook het ontbreken ervan zijn. Editting? Vraag me af of dat een skill is die noodzakelijk is. Ik heb nog nooit één video ge-edit (ik heb er niet eens software voor, one take fits all zeg maar).
Maar de actie op zich vind ik erg goed, waarbij inderdaad goed gekeken is naar het doel en het middel daarbij is gekozen. En in dit geval vind ik het ontbreken van een digitale camera of webcam ook minder een probleem omdat ze juist zochten naar communicatie mensen met een grote kennis van de nieuwe media. In andere woorden: die mensen hebben die technologie al wel gekocht.
@Bas: Het is in dit geval dus geen nadeel dat mensen die geen webcam of camera hebben niet konden solliciteren. Trouwens, op de meest lullige fotocamera zit tegenwoordig een videofunctie die prima is.
Ik zie het niet als een nadeel, omdat de beperkende voorwaarden het doel versterken en de actie nog effectiever maken…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!