Hoe zit dat nu met online vriendschappen?

2 april 2009, 03:34

Twee jaar geleden werd haar onderzoek op upstream.nl al door Raymond Spanjer van Hyves genoemd en vandaag promoveert ze aan de Universiteit van Amsterdam op het onderwerp ‘Online Communication, Interpersonal Attraction, and Friendship Formation’. Ik heb het over Marjolijn Antheunis die de afgelopen jaren onderzoek deed naar de invloeden van verschillende vormen van online-communicatie op interpersoonlijke aantrekkingskracht, vriendschappen en vriendschapsvorming.

Met interpersoonlijke aantrekkingskracht wordt bedoeld dat je iemand leuk vindt en deze persoon nog eens wilt ontmoeten. Het is de belangrijkste determinant voor vriendschapsvorming. Op basis van diverse studies naar zowel MSN (Instant Messaging) als naar Hyves (sociale netwerksites) kan ze onder andere de volgende conclusies trekken:

Mensen vinden elkaar leuker als ze elkaar via internet leren kennen dan als ze elkaar offline leren kennen. Dit komt onder andere doordat mensen online meer persoonlijke informatie onthullen en meer vragen stellen aan de gesprekspartner. Daarbij is het volgens Anthuenis niet belangrijk of mensen elkaar kunnen zien (via een webcam).

Daaruit concludeert ze dat het bovenstaande effect niet stand komt doordat mensen anoniemer zijn. Het maakt voor de kwaliteit van bestaande vriendschappen ook niet uit hoe je elkaar hebt leren kennen. De vriendschappen die online zijn ontstaan en later ook offline werden, zijn van dezelfde kwaliteit als vriendschappen die offline zijn ontstaan. Antheunis laat zien dat online communicatie positieve effecten heeft op vriendschapsvorming. Internet is dus zeker geen antisociaal medium, integendeel, het kan juist helpen bij vriendschapsvorming.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    martijnstaal

    Komt er ook iets publiek, ben benieuwd naar de gedetailleerdere resultaten!


    2 april 2009 om 07:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!