Web 2.0-techniek en politiek met congres D66 en GroenLinks

10 maart 2009, 09:27

{title}Dit weekend ging ik voor het eerst naar een politiek congres van D66. Normaal ken je er niemand maar dankzij Twitter kwam ik in de dagen ervoor twintig mensen tegen die blijkbaar ook bij D66 zaten. Het werd meteen gezellig. De Twitter lobby begon zich direct te bemoeien met de online presence van D66 en wilde van alle bobo’s weten waarom ze nog niet aan het twitteren waren.

Ik vroeg de prominenten van D66 hoe ze in de verkiezingscampagne zaken als twitter, video en interactiviteit wilde gebruiken. Sophie In ‘t Veld lijsttrekker D66 Europa was (nadat de twitter lobby op haar in praatte) enthousiast en heeft voor de camera beloofd tot 4 juni elke dag te twitteren (handige belofte?). Alexander Pechtold was niet zo snel en wilde het eerst goed geregeld hebben en was eigenlijk enigszins (terecht) geïrriteerd door mijn kritische vragen (had de website van d66 niet goed genoeg bekeken). Roger van Boxtel wil dat een aantal mensen in de partij de campagne Obama’s grondig gaan analyseren, net zoals hijzelf Al Gore als role model nam. Gerrit Jan Wolffensperger blijkt aan een nieuw mobiel televisie netwerk te werken gebaseerd op LG/Samsung technologie wat dit jaar naast KPN gaat beginnen.

Het D66 congres was trouwens niet online te volgen maar er was wél wifi dus via Ustream, mijn Macbook en een essentieel draadje naar de geluidsinstallatie was het binnen 5 minuten ad hoc geregeld. GroenLinks deed dat dit weekend een stuk beter met het briljante Duitse Make.tv waarmee je direct een online studio hebt waarbij je 10 pc’s als flexibele camera’s kunt gebruiken en waar ze goede video en audio stream mee uitzonden en een backchannel direct projecteerden.

Het beeld van het D66-congres was natuurlijk met mijn webcam niet al te best, het geluid was echter prima. De advertenties die het gratis Ustream erboven zette waren irritant. Tijdens de top waren er 80 gebruikers die keken wat weinig is vergeleken met de 1100 man die in 2 zalen zaten. Met een beetje PR had het volgens mij zó 10x zoveel kunnen zijn.

Hierbij de interviews van Sophie In het Veld @sophieinitveld over Twitter en vooral Europa, Alexander Pechtold over de richting van D66 en de online presence, Roger van Boxtel over de crisis en online strategie, Hans van Mierlo over onder andere ‘Identiteit dat krijg je van anderen’, Guy Verhofstad met een brilliant gepassioneerd verhaal over ‘Ja tegen Europa’, Ageeth Telleman @AgeethTelleman over Amsterdam en Brinkhorst over de energiemarkt en de struggle met zijn E71 versus de Nokia 6310. Als laatste nog een interview met Gerrit Jan Wolffensperger over een nieuw mobiel televisie netwerk.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Gerrit Duits

    GroenLinks had veel durf tijdens haar congres. Alle twitterberichten met #GLEU (GroenLinks EU) kwamen op het grote scherm op het podium te staan. Hierdoor had een groepje van +/- 10 actieve twitteraars bijna meer inbreng dan de meeste sprekers op het podium. De organisatie had voor een goed stabiel & gratis WiFi netwerk gezorgd, en een centrale plek voor iedereen die een stopcontact nodig had.

    Alleen tijdens het voorstelrondje van de kandidaten voor de europese verkiezingen (plek 2 t/m 10) werd de live twitterstream even van het scherm gehaald. Het is ongepast om persoonlijke opmerkingen over iemand te maken die zichzelf kandidaat stelt, tijdens zijn 3 min. speech. Tijdens alle inhoudelijke ondertwerpen kon iedereen twitteren wat er in je op kwam.


    10 maart 2009 om 10:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!