Chris Garrett: Blogging your business

3 maart 2009, 07:30

Afgelopen donderdag sprak Chris Garrett op het Social Media Congres in Utrecht. Onderwerp: ‘How a blog can grow your business’. Garrett start zijn presentatie met een aantal redenen waarom een bedrijf zou kúnnen gaan bloggen en misschien nog wel belangrijker: de side-effects van blogging in business.

Garrett legde de zaal uit dat een blog een samenhang is van de elementen van de website (static pages of information), de nieuwsbrief (information sent to inbox, drive action) en een forum (conversation and interaction).

Sticky factor

Om een blog succesvol te maken moet aan de ‘sticky factor’ worden gewerkt. Zo zorgt video voor meer emotie en een vermakelijk karakter. Comments en polls creëren interactie en laten zien dat het bedrijf geïnteresseerd is in de mening van de bezoeker. Door gebruik te maken van categorieën of serie posts is informatie gemakkelijk te bundelen en het organiseren van een evenement of een wedstrijd zorgt voor plezier, beloning en spanning. Natuurlijk moet niet ieder bedrijf zomaar gaan bloggen. De gouden regel volgens Chris Garrett: ”If you don’t want a conversation, don’t start one.”

3 vragen

Wil het bedrijf een blog starten dan moet er een plannetje worden gemaakt. Drie vragen die hierbij kunnen helpen zijn:

  • Why are you building a blog?
  • Who do you want to attract?
  • What story do you have to tell?

In de presentatie (hier te vinden op slideshare) kom je een aantal succesverhalen en bruikbare tips tegen. Bijvoorbeeld slide 26 met ‘SOME DON’TS’.

Meer lezen

SMC: Presentatie onderzoek SMPA over Social Media

Social Media Congres: The Curious Case of Sociality

Interview met Inge Wiame van Netlog

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!