Is Sellaband nu wel of niet succesvol?

27 februari 2009, 07:40

Is Sellaband nu wel of niet succesvol?Vandaag in het Financieele Dagblad drie vragen aan Johan Vosmeijer van Sellaband. Amerikaanse wetenschappers (wie?) gaan het Nederlandse internetbedrijf bestuderen. Volgens Vosmeijer is Sellaband bijzonder omdat het een platform op internet is waar muziekliefhebbers aandelen van een muzikant kunnen kopen. Zodra er voor 50.000 dollar aandelen zijn opgehaald, duikt de muzikant met een producer de studio in om een album op te nemen. De wetenschappers gaan deze nieuwe manier van kunstfinanciering verder bestuderen.

Maar hoe succesvol is Sellaband nu eigenlijk?

Vosmeijer meldt dat er tot dusver via Sellaband 1,2 miljoen dollar is opgehaald en 29 artiesten uit 13 verschillende landen de studio zijn ingegaan (en dus het bedrag van 50.000 dollar hebben ontvangen). Eén van de meest aansprekende voorbeelden is de muzikante Julia Marcell uit Polen. Hoe berouwbaar die cijfers zijn is me niet helemaal duidelijk. Op de site zelf is alleen informatie te vinden over de statistieken van de artiesten. Over de investeerders (of believers) is weinig informatie te vinden. Pim Betist gaf in september 2008 aan dat er 2,5 miljoen dollar is opgehaald (inmiddels zal dat bedrag hoger liggen). Uitgaande van bijna 9600 artiesten die zich hebben aangemeld, zijn er dus 29 succesvol geweest. Dat is 0,3% van het totaal die in totaal ongeveer 1,2 miljoen dollar hebben ontvangen. Dat is minder dan 50 procent van de investeringen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

28 Reacties

    chi666

    Erwin Blog noemde het gisteren zeker succesvol, omdat in de tijd dat een artiest wel het geld gestort heeft, maar hij dus niet de studio in gaat, sellaband lekker rente trekt van dat geld! Vanuti dat opzicht dus erg succesvol.

    Verder denk ik dat succes relatief is. Elke band die nu wel een CD kan opnemen en eerder niet is een succes te noemen. Ik weet dat de eerste band die de 50k haalde (het Nederlandse Nemesea) erg blij was met het initiatief. Ze waren namelijk veranderd van genre (van Gothic metal naar rock) en dat viel niet zo goed bij de platenmaatschappijen. Muziek maken kunnen ze nog steeds echter.

    Dus misschien moet je eerst een criterium vaststellen voor succes voor je kan meten of iets succesvol wordt.

    Vergeet trouwens niet nextbestband van Hilde en Hein mee te nemen. Mooie online / offline combinatie.


    27 februari 2009 om 07:49
    Melle Gloerich

    Succesvol is er in meerdere gradaties natuurlijk. De dag dat een Sellaband-band een hit heeft zul je zien dat dit breed wordt uitgemeten in de pers. Dat levert een enorme push aan zowel de aanbodzijde (artiesten) als aan de afnamezijde (investeerders). Wellicht dat er dan niet alleen ‘fans’ gaan investeren, maar dat echte investeerders toestromen die bands gaan zoeken die het in zich hebben om hits te scoren (of lijken te kunnen touren, of goed te marketen zijn, etc.).

    Aan de andere kant, als dit 29 artiesten zijn die goed zijn maar geen contract bij een normale uitgever konden krijgen vind ik dat Sellaband nu al geslaagd is.


    27 februari 2009 om 07:52
    Jurrie Hobers

    Interessant in de analyse is ook dat het Sellaband heet, en niet Buyaband. Dus de redenering is nog wel op het ”oude’ model vertrokken: namelijk een bedrijf dat muziek/bands exploiteert, in plaats van dat je ook zou kunnen zeggen dat het logischer is als het begint bij de ‘new’ consumer die een band/muziek koopt…


    27 februari 2009 om 07:55
    media

    @Bas: voor Sellaband zelf is het zeker succesvol, de vraag is of het ook succesvol is voor de ingeschreven artiesten.


    27 februari 2009 om 07:55
    Wm

    Dat weten de artiesten zelf wel. Vraag het hun dan, in plaats van dit soort marketing’facts’ te laten verzinnen door hobbymarketeers…

    Misschien krijg je dan wel iets boven tafel.


    27 februari 2009 om 08:31
    Ard

    Als je de charts van Sellaband goed bekijkt zie je dat zelfs de meest succesvolle artiesten niet meer dan 500 believers hebben. Vanaf nummer 40 komen ze al niet meer boven de 200 mensen die geld in ze steken. De grondgedachte dat als 5000 mensen een tientje lappen je met 50k en een fanbase aan de slag kunt wordt dus nooit gehaald. Ik denk dat menige artiest zelf een groot deel van de opgehaalde 50k opgehoest heeft en via Sellaband gedoneerd heeft. Dit om een soort valse populariteit te genereren. Dit laatste kan ik echter niet hard maken.


    27 februari 2009 om 10:57
    Wouter Neyndorff

    In mijn optiek is het concept echt fantastisch. Ik denk dan ook dat als artiesten via Sellaband een kans krijgen dit onder de noemer succes geplaatst mag worden.

    Echter, een investering van 2,5 miljoen euro is niet gedaan omdat het concept nou zo enorm leuk was. Nee, die is gedaan omdat men denkt dat er geld verdient kan worden. En daar ligt volgens mij de echte succesvraag: kan Selleband die 2,5 miljoen euro investering terugverdienen met het huidige business model en sterker nog: daarna doorbereken als goedlopend/winstgevend bedrijf?

    Ik betwijfel dat..


    27 februari 2009 om 11:05
    MerchantEyes

    @Jurrie Hobers vrijdag 27 februari 2009, 9:55

    Interessant in de analyse is ook dat het Sellaband heet, en niet Buyaband. Dus de redenering is nog wel op het ”oude’ model vertrokken: namelijk een bedrijf dat muziek/bands exploiteert, in plaats van dat je ook zou kunnen zeggen dat het logischer is als het begint bij de ‘new’ consumer die een band/muziek koopt…

    Het concept gaat er naar mijn idee van uit, dat de “Band” zichzelf verkoopt. SellaBand biedt een platform voor Bands/solisten die zichzelf proberen te verkopen en geld op proberen te halen voor een professioneel album. SellaBand verkoopt de Band niet, SellaBand exploiteert het platform, biedt ondersteuning voor het maken en de distributie van het album.

    Met 28 acts die het benodigde geld al hebben opgehaald voor hun album en 16 albums uitgebracht is het een succes op dat vlak. Voor een financieel succes voor investeerders in de site en investeerders in de Bands is verdere groei nodig. Een een paar bands die doorbreken en hun muziek weten te verkopen.


    27 februari 2009 om 12:48
    CATSELF

    Excuse my inability to write in Dutch. I’m already proud I managed to understand enough to answer!

    Music is not an easy thing to make money on! I think it is a very brave concept and I’m glad there are people who dared to start it. I am an artist on SellaBand and from what I see it could be very successful if people invested in really good music. I don’t think SellaBand can compete with well-known record labels if it produces the same kind of music but if music that comes out of SellaBand is different, original, something that cannot be found everywhere. I think there are a lot of people who crave for different music than the hits that can be heard on every radio station and SellaBand is a good place for them. I am sure that it is possible that some of the artists who record their album with SellaBand will become very successful and will bring their investors money – Julia Marcell who is becoming better and better known is a good example! – but these are things that take time. I don’t think investors should expect to make money very fast on their artists. But yes, I have heard of people who have made all their money back so it is possible if you invest in a really good artist! And now the time when teh artist shares the revenues with the believers has been extended from 2 to 5 years, so the investors have more time to earn their money back.

    There is so much great music to be found on SellaBand but it takes a little bit of effort from the first-time visitor to find what you like. Don’t just stop on the front page where you can see just the top 10 artists. Some of them are there because they were lucky to join a long time ago when there was far less competition than now! A lot of SellaBand artists already work as full-time musicians. So their investors would for sure make some money on them but the problem is that these artists often lack the time to promote themselves successfully on SellaBand! Nowadays it takes so much effort to get noticed there and sell parts that many good artists don’t find it worthwhile any more. Some of the artists that you see in the chart are often lucky to have one or two very rich investors who are able to put them in the chart and move them up week after week. So, don’t just look at the front page of SellaBand or at the chart if you want to search for good music worth investing in. Dig deeper.

    SellaBand has the support of a voluntary project that does its best to promote SellaBand artists by making a radio program and promoting their music videos.

    You can find it here: http://www.talentcast.nl!

    🙂

    CATSELF

    (you can find me on SellaBand! 🙂 )


    27 februari 2009 om 13:18
    Johan Jongerius

    In ben het eens met Ard dat het aantal believers (fans) per artiest veel te laag is, waardoor er geen echt grote fanbase onstaat.

    Groter nadeel vind ik dat de artiesten die boven komen drijven door een klein aantal grote investeerders bepaald wordt. Ik betwijfel of hierdoor de grootste talenten boven komen.


    27 februari 2009 om 13:19
    WalterM.

    Ik denk dat het nog veel te vroeg is om het model nu goed te kunnen beoordelen. Het is twee jaar oud maar beweegt zich nog altijd in een relatief conservatieve muziekindustrie.

    Trouwens, hoe definieer je succes?

    (ik op basis van het aantal hits dat de bands weten te scoren als hun CD uit is, de meest marketable artiesten hebben hun CDs nog niet eens uit).


    27 februari 2009 om 13:29
    Herman

    Ik denk dat de volgende stap naar (nog meer) succes de distributie van de artiesten (met of zonder cd) is via online communities ed. Zorg voor handige tools waar muziek van de artiesten (met tags) door gedistribueerd kunnen worden op community sites als Hyves, Facebook, Myspace.

    Als het je daarnaast lukt om de artiesten op playlists te krijgen van bijv Last FM, dan krijg je een groter draagvlak waaruit de believers kunnen komen.


    27 februari 2009 om 14:40
    Kletskous

    Wanneer is het succesvol Marco? Naar mijn maatstaven is het succesvol doordat al 29 bands/muzikanten een cd in eigen beheer hebben kunnen opnemen en daardoor ontsnappen aan de wurggreep van de muziekindustrie en het copyright op hun eigen creaties kunnen behouden. Maar wat zijn jouw maatstaven en wat zijn die van Sellaband en van de artiesten die meedoen?


    28 februari 2009 om 00:17
    Pieps

    Of Sellaband succesvol is ??? Verkeerde vraag … de vraag kan zijn :” waar ging het allemaal mis ? ” of ” waneer gaat Sellaband bankroet ? “

    Het bankroet verwacht ik eerlijk gezegd dit jaar wel … en het ging gelijk vanaf het begin mis ; er werd van alles beloofd en er werd geen belofte nagekomen . En op het ogenblik loopt Sellaband dan ook leeg ; zowel Believers ( investeerders ) als Artiesten verlaten Sellaband druppels gewijs … en als er weer eens 2 of 3 CD’s worden verkocht dan is dat groot nieuws 😛 .

    Kortom ; een bodemloze put , die niets zal brengen .

    groetjes Pieps


    1 maart 2009 om 06:39
    Sebastiaan

    @Pieps

    Feiten SVP…


    1 maart 2009 om 12:46
    media

    @Pieps: dit is wel heel erg kort door de bocht; kun je dit toelichten?


    1 maart 2009 om 14:35
    Gilles de Smit

    Het concept is prachtig, het team bevlogen. Toch laat men hier en daar jammerlijk steken vallen. Met name de matige PR achter de albums maakt verkoop moeilijk. De vraag die dan ook heel snel binnen het concept werd gesteld; was of SellaBand, de artiest of de believer hier nu verantwoordelijk was. Het feit dat dat een vraag werd bleek voor mij dan ook snel de makke. Het bleef een “ik help mijn vriendje / vriendinnetje aan een album and thats it” verhaal, weinig meer dan een leuke ervaring. Een product wat de consument niet koopt vanwege een enorm te kort aan affiniteit of zelfs kwaliteit. De albums zijn erg moeilijk te pluggen, voor alle partijen. SellaBand mist een enorm scala aan broodnodige web 2.0 features.

    Ik geloof heilig in de kansen voor ‘ongekende’ artiesten, programma’s als X-Factor of dat enkele succes hier en daar zijn het bewijs. Parels worden gevonden. Het kaf moet echter wel van het koren gescheiden worden. SellaBand heeft een te klein bestand met investerende believers. Hierdoor is er weinig publieke jurering.


    1 maart 2009 om 22:37
    Langace

    Het gaat een keer gebeuren dat z’n band groot wordt en dat je het “Microsoft” effect krijgt. Oke, misschien niet dat mensen miljonair er van worden maar wel geld aan verdienen. En dan wordt het opeens een hype.

    Verder is het een leuke site, als ze het alleen van de rente moeten hebben is het niet veel wat ze overhouden maar ik denk wel levensvatbaar.

    “Vooral dooooorr gaan”


    2 maart 2009 om 02:12
    Richard Theuws

    Hoewel ik veel “in en om de muziek” doe heb ik me eigenlijk nooit echt verdiept in Sellaband. Cijfers zeggen me dan ook niet zoveel, en omdat ik vanuit mijn netwerk eigenlijk nooit iets over Sellaband (meer) hoor ga ik er vanuit dat er op het creatieve vlak eigenlijk nog geen successen geboekt zijn.

    Indien dat het geval is lijkt het me voor Sellaband steeds moeilijker worden om deelnemers te vinden, wat voor steeds slechtere cijfers zou kunnen gaan zorgen.

    Van de andere kant; 1 wereldwijd succes kan genoeg aandacht opleveren om een dergelijk initiatief flink wat nieuw leven in te blazen. Te vroeg om een beslissing te nemen dus, wat mij betreft.


    2 maart 2009 om 07:07
    Pieps

    @ Sebastiaan & Marco Derksen

    De verkoop cijfers ( CD’s + downloads ) worden op de Sellaband site en Forum gepubliceerd , met regelmatig updates als er ( inderdaad !!! ) weer eens een paar ( 2-6 ) CD’s worden verkocht . Als de verkoop in het huidige tempo ( en er is een neerwaardse lijn ) doorgaat , dan hebben alle Believers ( investeerders ) hun muntjes in iets van 20 jaar terug .

    Het concept van Sellaband is m.i. zeer zeker levensvatbaar … maar het wordt op het ogenblik zo verschrikkelijk slecht uitgevoerd .

    Iedereen die van absurdistisch theater houdt raad ik aan een “part” in een Sellaband Artist te nemen om zo toegang te krijgen tot het Forum … echt Monthy Pyton to the max !!! 😀 😀 😀

    fijne dag + groetjes Pieps


    2 maart 2009 om 07:17
    Armand

    Ik heb ook een aantal bands en artiesten gesteund via SellaBand. Per artiest die het gemaakt had kreeg je dan een cd per aandeel. Hiernaast krijg je ook nog een percentage van de opbrengsten. Op dit moment is dit ook nog steeds peanuts.

    Hier gaat het volgens mij ook mis de artiesten zijn alleen maar voor hun eerste cd en pressing gebonden aan Sellaband. Mocht een artiest heel erg populair worden en nog meer cds uit brengen dan zitten ze niet meer vast aan Sellaband en de believers, en dat is toch het verdien model. Steun een artiest en verdien er iets mee maar mocht dezelfde artiest dan echt succesvol worden dan heb je hier geen aandeel meer in.


    2 maart 2009 om 10:14
    Patrick

    Leuke discussie, jammer dat ik er zo laat inval.

    Ik denk dat Sellaband heel wat teweeg heeft gebracht, maar dat het niet oplevert waar men in eerste instantie op had gerekend (een paar kleine missers in het business model).

    Allereest klopt de berekening volgens mij voor geen kant: in het totaal wordt er 1.2 miljoen dollar opgehaald. deel dat door 50k en je komt op maximaal 24 artiesten die de 50k dollar grens hebben gehaald.

    Hoe kan het dan zijn dat er 29 artiesten een CD hebben opgenomen.

    Verder denk ik dat ze zich lelijk hebben vergist in het ‘rente trekken’ verhaal van nog niet uitgekeerde investeringen. Stel dat ze een miljoen op een rente rekening hebben staan (wat ik me sterk afvraag), dan levert dat 40k op op jaarbasis. Daar hou je geen 13 man van in leven…. (tuurlijk hebben ze nog andere business modellen) Dus wat dat betreft ben ik het helemaal niet eens met @erwinblom

    Ik vind het een super gaaf concept en als ze ergens goed in zijn is het wel PR, maar verkopen aan een platenlabel voorzie ik als hun enige uitweg.


    4 maart 2009 om 11:35
    Sjoerd

    Het is in fijn dat er alternatieven zijn waar voor bands en dat ze op deze manier meer controle hebben.


    8 juni 2009 om 18:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!