Economisch weerbericht (19): Nieuwe helden

20 februari 2009, 09:55

{title}Wat voor zin zin heeft het om te melden, dat het nog veel ellendiger gaat worden? Dat had het in oktober, toen ik met deze EW-reeks begon. Echt nieuws is anticyclisch, vandaar dat de actualiteit vaak nul nieuwswaarde heeft. Actualiteit keutelt in de meeste gevallen vanzelfsprekend achter de feiten aan en is daarmee de facto oninteressant. Althans vele malen minder belangrijk dan ze wordt gepresenteerd.

Een mooi voorbeeld deze week was de eerste Nationale Crisismeter van KRO’s Goedemorgen Nederland en Intomart GFK. “Als het gaat om het uitgeven van geld is Nederland voorzichtig geworden, héél voorzichtig,” zo meldde het onderzoek. Wat een verrassing.

Van de Volkskrant mocht historicus Eric Mecking laatst over Kondratieff doceren in het artikel “Van recessie naar depressie”. Ook Mecking: “de angst regeert en iedereen houdt de hand op de knip […] minder productie, hogere werkloosheid en salarisverlagingen.” Een paar regels eerder was dat ook al gezegd en spontaan begon mijn homuncultje daarom Hans Teeuwen te imiteren:

“Zó man, das boeiend, ik hang aan je lippen, ga door, zóó zeg, boeiend, boeiend boeiend boeiend boeiend boeiend boeiend boeiend, interessant boeiend! Hey, hoe weet je dat allemaal? Boek? Welk boek?” Nou gewoon homuncultje, ‘n paar jaar gelee heeft Eric het boek “Deflatie in aantocht” geschreven. “Het is daarom zinnig de komende jaren wat minder te vertrouwen op het oordeel van politici en economen en wat meer op dat van historici.” Wat een dunk!

Op zich kloppen de feiten, want we zitten in een “zware recessie” en de situatie is “buitengewoon ernstig”, om onze MP te citeren. Volgend jaar 675.000 werklozen, maar maak er maar minstens 777K van. Behalve dat ik hiermee gelijk krijg, omdat het CPB altijd ver buiten de waard rekent, is het helemaal niet leuk, dat ik dat zeg. Het is irritant en heeft een negatieve nieuwswaarde: letterlijk en figuurlijk. Mentale somberporno als dit moet subiet worden verboden.

In plaats daarvan wordt het tijd, dat Nederland collectief een paar tandjes bijsteekt, bijvoorbeeld door mensen verplicht hun tanden te laten zetten in wat met een mooie kreet “Life Long Learning” heet. Om te beginnen dus alle pulp van de buis en ‘s ochtends geen “Goedemorgen Nederland”, maar “Het Proefwerk van de Dag”. Een van de eerstvolgende gaat wat mij betreft over de ideeën van HBR-blogger Umair Haque: zeer toepasselijk en daadwerkelijk vernieuwend. Kijk naar het verhaal over Constructive Capitalism (niet voor niets CC waarschijnlijk), dat Haque voor ruim een week in Stockholm hield.

Blik vooruit en aan de slag. Aan nieuwe helden als Haque is momenteel dringend behoefte.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Tim S.

    En daarmee doet ondertekende van deze column een duit in het zakje als we het dan toch hebben over “facto oninteressant”.


    20 februari 2009 om 10:16
    Sander Duivestein

    @Tim S. En dat is nu een jammerlijk commentaar. Van de presentatie van Umair Haque (en zijn blogpostings) had je hoogst waarschijnlijk nog iets kunnen leren. Maar schijnbaar komt deze les van Jaap bij jou niet aan…


    20 februari 2009 om 10:27
    Tim S.

    @ Sander. Ik ga er vanuit dat ik nog heel van kan leren, en hoogstwaarschijnlijk ook van Umair Haque.

    Echter moet dat niet het enige noemenswaardige zijn in een column op Marketingfacts.nl, vind ik.


    20 februari 2009 om 11:15
    media

    Opnieuw een prachtige column en ben het totaal niet eens met Tim S. Vind ook dat we veel te negatief zijn en elkaar blijven napraten. Ja het gaat slecht, dat weten we nu wel. Kom met eens met een ander geluid. Wedden dat als de media een andere bril opzet (die roze bijvoorbeeld) dat het al snel een procentje of twee scheelt?


    20 februari 2009 om 11:43
    Tim S.

    Ik zal trouwens de laatste zijn die gaat schreeuwen dat het slecht gaat. Mede omdat het nu juist goed gaat (voor mij dan). Daarbij, als we morgen in de kranten schreeuwen dat het goed gaat met de economie, dan grijpt iedereen weer naar de portemonnee om massaal uit te geven.

    @ Marco, wat maakt deze column zo prachtig als ik vragen mag. Zie ik dan echt iets significants over het hoofd? Geen verdere aanval naar Jaap natuurlijk, neem aan dat columnisten wat kritiek kunnen verdragen!


    20 februari 2009 om 12:40
    Arnoud Rademaker

    Beste Jaap,

    We hebben het dieptepunt op de beurs zo onderhand wel gehad. Of de beurs nu nog zo’n 10 of 20 procent daalt, maakt op een koersdaling vanaf 700 (2000) ook niet meer zoveel uit. De reële economie zal nog wat te lijden hebben. De werkloosheid zal oplopen, maar zal zeker weer herstellen. Vraag het aan onze Bas. Faillissementen en reorganisaties zullen ons nog bezig houden. Al is het alleen maar omdat vrienden of bekenden daar onder te lijden hebben.

    Dit bericht is positief bedoeld. Laat dat duidelijk zijn! Toch zullen velen lachen. De theorie van de cognitieve dissonantie vertelt ons dat positieve geluiden worden weggehoond ten tijde van tegenspoed. Zo verging het de slechtnieuws boodschappers ook in 2007. Zij die waarschuwden voor de overdaad aan hebzucht, kredietverlening en de torenhoge beurskoersen werden weggehoond. Degene die toen voorspelden (waaronder ikzelf) dat de beurs wel eens kon dalen tot 250 (zie Google) werden weggehoond. We hebben mensen nodig die met hun boerenverstand kunnen nadenken.

    Het hele financiële systeem hoeft niet te worden veranderd. Wat veranderd moet worden, maar eigenlijk onveranderbaar is, is de mens. Zijn hebzucht en gemakzucht moet beteugeld worden. Een ondoenlijke opgave. Daarom voorspel ik dat we over 60 jaar weer voor dezelfde problemen staan. Jammer, maar zo werkt het blijkbaar!

    Groet,

    Arnoud


    24 februari 2009 om 18:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!