VNU Media lanceert Koopinfo.nl, ontwikkeld door Tweakers

10 februari 2009, 12:47

{title}

VNU Media lanceert vandaag Koopinfo.nl, alwéér een nieuwe product- en prijsvergelijkingssite (bron: persbericht, vanmiddag). ‘De nieuwe site onderscheidt zich van andere vergelijkingssites door een unieke koopwijzer voor de bezoeker. Koopinfo.nl gaat vandaag van start, met de productcategorieën plasma- en lcd-televisies.’

Da’s geen overdreven aantal productcategorieën voor een lancering, inderdaad. In de loop van het jaar worden daarom ‘stap voor stap’ andere productcategorieën toegevoegd. ‘De focus op televisies is bewust gekozen,’ zegt Jaap Stricker, Manager Prijsvergelijk bij Tweakers.net. ‘Goede voorlichting over welke televisie de juiste keuze voor iemand is, is zeer beperkt beschikbaar op internet. Met Koopinfo.nl helpen we in het selectieproces, door middel van een heldere Koopwijzer die de consument op basis van persoonlijke voorkeur en situatie een advies op maat geeft.’ Ongeveer net zoiets als YouTellMe. Maar: met de power van Tweakers.net erachter. En dat is niet verkeerd.

Stricker vervolgt in het persbericht: ‘Door middel van Koopinfo.nl willen we onze positie in deze markt uitbreiden en onze aanwezigheid in het segment van consumentenelektronica versterken. Tweakers.net heeft met de Pricewatch het afgelopen jaar al grote stappen gezet, maar Koopinfo.nl zorgt ervoor dat we ook een minder technisch onderlegd publiek kunnen aanspreken.’

Een hoop blabla (dat is ook goed, het is een persbericht). Maar hoe ziet de site eruit? Met twee categorieën: enorm leeg, kaal en schraal. Veel te wit, wat mij betreft. Ik heb net even gekeken hoeveel stappen je moet nemen voordat je eindelijk een advies krijgt over een flatscreen (ik zoek er echt nog één). Het zijn er 6, waaronder stap 2 waarin je de kijkhoek, de afstand tot de tv en de lichtinval moet invullen. Ik vind het wat too much, maar dat kan aan mij liggen.

Er zijn vast mensen die dit willen. HD-typen, merkvoorkeur, verversingsfrequentie (wtf?). Het is de zoveelste vergelijkingssite die roept dat ze het echt anders gaan doen. Ben benieuwd of het niet wat te druk wordt. En een echt usp heb ik dacht ik nog niet gezien. Behalve dan de samenwerking met Tweakers.net.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    willem

    Is deze niet gewoon gerestyled? Er bestond al zoiets en ik dacht met dezelfde naam die ook alleen maar plasma en lcd vergelijk. Daar stond toen ook veel nieuws bij.


    10 februari 2009 om 14:00
    Paul Hottinga

    De kwaliteit van de lancering valt mij tegen. Enorm veel stappen te doorlopen om bij een product te komen maar ook een uitstraling van de site die te wensen overlaat.

    Sowieso snap ik niet om dit alleen te lanceren met televisies, wie kan mij hier de strategie van uitleggen?


    10 februari 2009 om 14:03
    Jurgen van der Vlist

    @Willem: het gaat hier inderdaad om een restyle. Voor de vorige versie van Koopinfo.nl heb ik persoonlijk in 2006 nog de product-specificatie-database en vergelijkingsmodule gebouwd.


    10 februari 2009 om 14:41
    Jaap Stricker

    @willem/Jurgen: Het klopt dat de site al bestond maar we hebben de site volledig opnieuw gebouwd en de oude site niet hergebruikt. Daarbij komt dat de site zoals hij er nu staat qua functionaliteiten niet te vergelijken is met de oude site. De oude site richtte zich volledig op informatievoorziening (productspecs, nieuws en uitleg begrippen) en daar zat geen vergelijkingsmodule in, tevens was het niet mogelijk producten of winkels te beoordelen.

    @Matthijs: dit stond inderdaad niet in het persbericht, omdat de oude site niets met deze nieuwe te maken heeft, deze oude site werd ook niet onderhouden door Tweakers.net (sterker nog, deze werd al ruim een jaar helemaal niet meer onderhouden). Verder begrijp ik dat we inderdaad niet het wiel opnieuw hebben uitgevonden gezien er al vele vergelijkingssites zijn. Functionaliteiten als de Koopwijzer zien wij echter in deze vorm nog niet op andere sites en hoewel niet iedereen dit soort hulp nodig heeft wijst onderzoek uit dat een grote groep consumenten juist afstand, kijkhoek, kleur etc. belangrijker vinden dan enkel de ‘harde’ specs (die overigens ook beschikbaar zijn).


    10 februari 2009 om 16:06
    mgvandenbroek

    @Jaap Stricker: Mooi dat je hier even reageert, top. Als het er niets mee van doen heeft, dan is het logisch dat je het niet noemt in het persbericht. Ik stond even op het verkeerde been, maar niks aan de hand dus.

    Verder ben ik wel benieuwd wat je vindt van de kritiek op de site en op het gegeven dat er maar twee categorieen zijn, waardoor je per definitie de komende tijd wat mij betreft dus een onvolledige site in de lucht aan het houden bent. Dit terwijl de meeste concurrenten wel alles hebben en dat ook als usp zien.


    10 februari 2009 om 17:15
    Jurgen van der Vlist

    @Jaap Stricker: Ik vind het ik elk geval geslaagd. De site komt op mij rustig, strak en overzichtelijk over. De Koopwijzer kan voor niet-ingelezen bezoekers erg handig zijn en de rest kan meteen doorklikken naar de producten. Je zou de zoekbox nog auto-aanvulbaar kunnen maken, zodat je als bezoeker nog sneller bij het gewenste product uitkomt.


    11 februari 2009 om 08:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!