Timboodle maakt de match van beeld met muziek

9 februari 2009, 07:29

{title}Je concept is puik, de tekst is klaar, de video raakt de spijker op zijn kop en dan…ben je nog een paar dagen kwijt om de zo belangrijke sfeerbepaler te vinden: de matchende muziek.

Je begint met iTunes, je probeert Last.fm, je Googlet je een ongeluk, maar je kan het niet vinden. Je CD-kast geeft je hooguit een kramp in je nek van het in 90 graden doorzoeken van rijen glanzend plastic doosjes. Na 5 dagen hopeloos zoeken heb je het liedje eindelijk te pakken. Snel monteer je het onder je video en je rent naar de meeting met de klant, zwerend: “de volgende keer ga ik dit anders doen…”. Het bovenstaande scenario beschrijft wat veel mensen doorstaan bij het zoeken naar passende muziek – het blijkt veel tijd te kosten. Wat dit zoeken zo moeilijk maakt, is dat je een emotie of een sfeer probeert uit te drukken in muziek. En die manier van zoeken wordt niet aangeboden door de verschillende muziek indexen en -zoekmachines.

Tot nu toe dan: Sinds een paar weken is het Amsterdamse Timboodle live gegaan met een muziek zoekmachine, die een eind moet maken aan het bovenstaande dilemma. Daartoe heeft het bedrijf verschillende invalshoeken gemaakt:

Timboodle, muziek match maker

  • State of Mind – Je geeft aan naar wat voor muziek je op zoek bent: melancholisch of juist blij, ingetogen, opgewonden of een van de cicra veertig andere gemoedstoestanden. Daarnaast kun je je zoekopdracht verfijnen door aanvullende criteria op te geven, zoals genre, toonaard, snelheid, metrum en het soort vocalen.
  • Text-search is handig als je wel een paar flarden tekst weet, maar nergens het liedje kan vinden. Je hebt verschillende mogelijkheden om je zoekopdracht zo algemeen of juist zo specifiek te definiëren. Hele woorden, delen van woorden, een hele zin. Daarnaast kun je verder verfijnen met criteria zoals genre, het jaar waarin de muziek voor het eerst verscheen en dergelijke.
  • Daarnaast levert TimBoodle inzichten in voorkeuren voor muziekgenres van mensen door doelgroepenselecties (onder kopje “People”). Een consumentenonderzoek onder 7500 Nederlanders is de basis van deze service. Aan de hand van aantal criteria kun je de doelgroep definiëren waarvoor je een commercial of programma aan het maken bent.

Hoe match je muziek met gevoelens?

Het moeilijkste bij muziek is: het is persoonlijk. Een lied dat voor mij aangrijpend is, kan voor een ander nietszeggend zijn. Dit is het lastige: hoe kan je zoiets ongrijpbaars matchen als emoties?

De database van Timboodle omvat muziek uit meer dan honderd genres. Om hierbij te helpen zijn 23 muziekexperts gevraagd om binnen hun genre aan te geven welke muziekstukken de moeite waard zijn. Bekende songs, maar ook verborgen juwelen. Juist in die laatste categorie zit de grootste toegevoegde waarde van deze experts.

Muziekexperts, studenten en wetenschappelijke studies

Om de muziek van de juiste kwalificaties te voorzien, was het nodig om mensen te hebben die voldoende muzikale kennis in huis hadden. Daarom zijn 19 studenten van de faculteit Muziekwetenschappen en het Conservatorium van Amsterdam in dienst om deze belangrijke klus te klaren. De keuze van gemoedstoestanden waarmee de muziekstukken in de database geclassificeerd zijn is gebaseerd op twee wetenschappelijke studies.(pdf)

Met de grondslag lijkt het met deze aanpak dus wel goed te zitten. Nu komt dus de periode die zo cruciaal is voor elke nieuwe zoekmachine: of hij wel goed en snel genoeg vindt wat de doelgroep nodig heeft. Helaas zijn de diensten op dit moment nog alleen voor professionals te verkrijgen, maar ik ben erg benieuwd wat de gebruikers ervan zullen vinden.

(disclaimer: ik heb Timboodle zeer bescheiden bijgestaan met het testen)

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Geert Veneklaas

    Op zich een mooie service !

    Dus als je nu via Timboodle de perfecte muziek hebt gevonden kun je deze ‘snel onder je video monteren en snel naar de meeting met de klant rennen ?’ Dacht het toch niet…

    Als je de juiste muziek al hebt gevonden heb je nog niet het recht om het te gebruiken. Ik lees dat Timboodle tegen betaling wel kan helpen om de muziekrechten te verkrijgen, maar als dat al lukt, kan het ook nog wel enige tijd duren voordat dat gerealiseerd is. Een echt snelle oplossing is het dus niet.

    Het is ook niet echt een oplossing op maat. Ik weet best dat het gebruik van bestaande (bekende!) muziek zijn voordelen heeft, maar het heeft ook nadelen. Als de gevonden muziek matcht qua sfeer, gevoel, tekst of wat dan ook, is het nog maar de vraag of de muziek ook echt goed op je beeld ‘aansluit’.

    Het is jammer om te zien dat muziek in jouw verhaal de rol van behang toebedeeld krijgt: concept klaar, tekst klaar, beeld klaar. Oja, en dan nog wat muziek erbij. Zou het niet veel beter zijn om muziek vanaf je het begin bij de ontwikkeling van je concept te betrekken ?

    En dan nog de kosten. Voor het geld dat je kwijt bent aan de service zelf, het regelen van het auteursrechten en de kosten van het gebruik van de muziek, zou je kunnen overwegen om een componist aan het werk te zetten om muziek op maat te maken. Zou maar zo goedkoper kunnen zijn !

    Een andere optie zou nog kunnen zijn om eens rond te neuzen op sites waar muziek wordt aangeboden o.b.v een Creative Commons licentie (maar dan wel één die commercieel gebruik toestaat).


    9 februari 2009 om 08:55
    Wouter

    Erg leuk concept, maar ik heb drie vragen/opmerkingen.

    1. Uit het artikel krijg ik de indruk dat alle muziek geclassificeerd is m.b.v. metadata. Is dit de input om uiteindelijk een engine te bouwen die in toekomst nieuwe muziek automatisch kan classificeren? Of moet alle nieuwe muziek in de toekomst ook door experts worden gereviewed? Laatstgenoemde optie lijkt me niet renderend op de lange termijn.

    2. Waarom is de site alleen in het Nederlands? Dit is bij uitstek een concept voor de wereldwijde markt.

    3. Als geïnteresseerde bezoeker ben ik onmiddelijk afgehaakt bij het idee om te moeten registreren. Ik denk dat hiermee erg veel potentieële bezoekers uiteindelijk geen gebruik zullen maken van de dienst. Hierdoor mis je natuurlijk veel informatie en feedback om je dienst te verbeteren.

    Nogmaals, het idee is fantastisch en ik hoop dat Timboodle de uitkomst gaat worden voor intelligente en snelle muzieksuggesties.


    9 februari 2009 om 09:04
    Arno Prins

    Beste Geert,

    Je reactie komt uit de professionele hoek, je weet klaarblijkelijk waar je het over hebt. Onze services zijn tot stand gekomen in nauw contact met de toekomstige clientele. Zij hebben ons verteld wat “nou eens echt handig” zou zijn.

    Door onze zoekmachines, waarbij emoties en sfeer een hoofdingang is, kan muziek door creatieve professionals juist vroeg in het creatieve proces worden betrokken. Door de zoekmachine ben je snel waar je wilt zijn, heb je snel muzikale richting aan je project.

    Je hebt gelijk waar het de clearence van rechten betreft, dat neemt altijd even. Maar wanneer je dat moment nvan aanvraag aar voren haalt heb je in principe genoeg tijd over. Ik heb trouwens de indruk dat ook publishers en platenmaatschappijen er alles aan doen om hun muziek verkocht te krijgen…

    Met onze services besparen onze klanten veel tijd. En dus veel kosten. En dat is uitermate wenselijk in deze tijden waar dezelfde kwaliteit dient te worden geleverd, in minder tijd en tegen aanzienlijk lager budget, met minder mensen… We hopen van onze kant dat we een bijdrage kunnen leveren.

    dank voor je reactie,

    Arno Prins, TimBoodle


    9 februari 2009 om 13:36
    Arno Prins

    Beste Wouter,

    Bij deze ons antwoord op jouw vragen.

    1. We hebben er zeer bewust voor gekozen om de muziek te laten classificeren door een beperkt team mensen. Allen in muziekopleiding bij de UvA of het Conservatorium.

    Alleen mensen kunnen emoties en andere muzikale zaken momenteel juist classificeren. Er zijn rond de wereld uitzonderlijk veel initiatieven om dit digitaal op te lossen. Maar tot op heden is dit nog niet gelukt. Het is -zeg maar- een wetenschappelijke Holy Grail, emotie en muziek. Fascinerend, maar ontzettend lastig. We hebben het classificeringsproces wel bijzonder efficiënt ingericht, zodat e.e.a. ook op termijn -binnen rendabele grenzen- te doen is.

    2. Nederlands. We zijn een Nederlands initiatief uit Amsterdam. We willen eerst in eigen land voet aan de grond krijgen en eventueel later de grens over trekken. Uiteraard rekening houdend met de culturele verschillen tussen nationaliteiten en dergelijke. Het buitenland zit wel degelijk in het game plan….

    3. Het is een B2B service, er zit een massa aan toegevoegde waarde in, niet alleen de muziekkeuze, maar ook de classificatie van de stukken, naast de ontwikkeling van de elegante software. Inloggen en registreren hoort daar helaas bij… De feedback op de services is een wezenlijk onderdeel van onze bedrijfsvoering, het was eigenlijk bij het ontstaan van het product direct duidelijk dat de eindgebruikers de contouren en specificaties van de services gingen bepalen. Gelukkig hebben we de tijd genomen om de services uitgebreid te testen. Zonder zelfgenoegzaamheid geloof ik dat we het best mogelijke hebben bereikt voor onze klanten.

    Dank Wouter voor de vriendelijke afsluitende woorden,

    met vriendelijke groet,

    Arno Prins, TimBoodle


    9 februari 2009 om 13:54
    Geert Veneklaas

    Dank voor je reactie Arno,

    Ik geloof zeker dat er een potentiële markt is voor jullie service, helemaal als je zegt dat je de service hebt ontworpen ‘naar wens’ van de doelgroep. Ik denk echter wel dat dat een wat andere, professionelere doelgroep is dan de doelgroep die Ewout in zijn (overigens best grappige) inleiding schetst. Die inleiding geeft mij namelijk een beetje het gevoel dat muziek een sluitpost is in het creatieve proces. Als muziekmaker gaat mij dat natuurlijk aan het hart.

    Niettemin wens ik jullie veel succes !


    9 februari 2009 om 14:35
    ewout@onedaycompany.nl

    Hai Geert,

    Dank voor je compliment 😉

    Mede dankzij Timboodle ben ik ook geintereseerd geraakt muziek die door componisten voor een bedrijf gemaakt is. Al dan niet met een Creative Commons contract.

    Eerlijk gezegd vond ik het buitengewoon lastig om helemaal te begrijpen hoe die andere mogelijkheden werken. En ik loop toch al een tijdje mee in marketing. Misschien is het niet helemaal de topic om erover door te bomen, maar ik zou graag eens van je willen horen hoe marketeers eenvoudig en gemakkelijk CC-muziek kunnen vinden en gebruiken, respectievelijk of er een goede handleiding is : ik wil muziek laten maken voor mijn bedrijf/commercial/campagne, hoe doe ik dit?

    Mijn ervaring is dat het hele muziekproces vaak helemaal wordt gedaan door een reclamebureau, vandaar dat het o.a. voor mij een onbekend proces was.


    10 februari 2009 om 07:50
    Arno Prins

    Beste Evert, helaas, helaas, het is een B2B Webbased tool, op abonnementsbasis. Eenmalig gebruik kan uiteraard ook. Maar de services zijn slechts open voor onze zakenpartners. Dank voor de belangstelling !

    Groet, Arno Prins | TimBoodle


    10 februari 2009 om 11:37
    ErwinVanLun

    Good stuff. complimenten. Ik ga er zelf ook een stukje aan wijden.

    Iets lastigs als emoties? Er zijn op dit moment allerlei ontwikkelingen om emoties te meten, maar ik het zou het interessant vinden als je bvb een cam kunnen ophangen met een microfoon die je volgt vanaf het moment dat je thuis komt. En die vervolgens aan je stem hoort, of misschien zelfs aan je gezichtsuitdrukking, hoe je emoties er vandaag bij staan. En dan daar voorzichtig op in zou springen door muziek op maat af te spelen. Dat zou ik een mooie stap vinden. Volgens is dat nu een kwestie van verschillende ontwikkelingen aan elkaar koppelen.


    15 februari 2009 om 02:30
    Arno Prins

    Beste Erwin,

    Een mooi idee, voortbordurend op de muziek die wij bij TimBoodle reeds in emotionele zin in kaart hebben gebracht. Bij een gewenste emotie weten wij welke muziek eventueel relevant is. Maar de wijze die je hierboven beschrijft hadden we eerlijk gezegd nog niet bedacht. Jouw idee is bijzonder oorspronkelijk, dat staat als een huis. Dank ! groet, Arno Prins | TimBoodle


    16 februari 2009 om 09:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!