Groei netto mediabestedingen online display advertising in 2008: 10 procent

Groei netto mediabestedingen online display advertising in 2008: 10 procent

IAB Nederland heeft samen met 20 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het vierde kwartaal van 2008 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen in dat kwartaal betroffen € 44,5 miljoen, nagenoeg gelijk aan de bestedingen in het vierde kwartaal van 2007. Over heel 2008 bedroegen de netto bestedingen aan online display advertising € 159,5 miljoen, een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van 2007.

De kredietcrisis heeft inmiddels wel een effect op de online advertentiebestedingen. In november stabiliseerden de bestedingen ten opzichte van het jaar daarvoor en in december zagen we voor het eerst in jaren dat er minder werd besteed aan online display advertising dan in december 2007, waardoor het percentage voor het hele kwartaal uitkwam op -0,6 procent ten opzichte van het laatste kwartaal in 2007.

Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: RTL Nederland, Adformatie, Funda, WebAds, MSN, Netdirect, Tradedoubler, RealGames, Daisycon, Sanoma Mens Magazine’s (via Ilse Media), Veronica (via Adlink), Lycos (via Adlink), Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, Telegraaf en PCM Uitgevers.

Bij de brancheverdeling in het vierde kwartaal van 2008 valt een aantal zaken op:

  • Ten opzichte van Q4 2007 zijn de sectoren Transportmiddelen (+52%), Personeel en lokaal volume (+32%), Industrieprodukten (+26%) en Telecom/ICT (+17%) de sterkste stijgers.
  • De bestedingen vanuit de sector Financiële dienstverlening daalden dit kwartaal met 19 procent ten opzichte van Q4 2007. Het marktaandeel van deze sector daalde navenant naar 13 procent, maar is nog altijd goed voor een tweede plek (na Telecom/ICT met een marktaandeel van 15 procent in Q4 2008). De bestedingen vanuit de sector Horeca, Toerisme en Recreatie daalden dit kwartaal met 15 procent.

IAB implementeert dit jaar, samen met Nielsen Media Research, een nieuwe registratiemethode voor de online mediabestedingen en deze meting toont eens te meer aan dat het daar hoog tijd voor is. De cijfers over Q4 van 2008 zijn ‘oude stijl’ en bevatten voor een groot deel banners en buttons op basis van CPM.  Aan zaken die nu sterk in opkomst zijn, zoals performance-based advertising, classifieds en mobile advertising, wordt in de nieuwe methodiek beter recht gedaan. Over een paar maanden beschikken we over de cijfers ‘nieuwe stijl’ en we zijn benieuwd hoe die er uit zullen zien.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Statistieken die de markt verwacht had geen schokkende dingen.

    Doet het IAB ook een raming voor 2009?

    geplaatst op
  • Paul, we hadden natuurlijk een donkerbruin vermoeden over de Financiele Dienstverlening. Maar -20% ? Nee. Blijft een vervelend bericht om naar te kijken, al was het maar omdat deze sector zo groot is voor online marketing.

    geplaatst op
  • Ewout, inderdaad 20 % is een grote daling. Goed naar de markt kijkend en de enorme klappen die de financiële markt krijgt had dit percentage nog veel groter kunnen zijn.

    Wat is jullie visie op het weer aantrekken van deze markt, wanneer kunnen we dit weer verwachten?

    geplaatst op
  • ik ben inderdaad ook wel heel erg benieuwd naar een voorspelling voor 2009.

    Uitgaande van een dalende trend. Waar zitten dan de winnaars voor 2009?

    geplaatst op
  • Zal proberen dit weekend eens wat analyses te doen op basis van huidige cijfers!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.