Shopsavvy laat mobieltjes barcodes lezen en producten vergelijken

20 januari 2009, 11:10

Shopsavvy laat winkelend publiek in de winkelstraten op basis van barcodes live prijsvergelijkingen maken van (web)winkels. Vervolgens kan de telefoon een winkel zoeken in de buurt door gebruik te maken van GPS. Ook kan je bepaalde producten toevoegen aan je wish-list. Vervolgens kan je de winkel bezoeken op het web, de locatie bekijken op de kaart of direct bellen. Hier nog een geliktere maar minder treffende video. Eerder haalde Erik deze case al kort aan in een posting over de bootcamp maar ik denk dat dit zo belangrijk is voor retail Nederland dat een aparte posting op z’n plaats is.

Het programma is gemaakt door Big in Japan voor mobiele telefoons die het Android-systeem van Google gebruiken. Shopshappy won de Google Android Developers contest. Het is met 300.000 actieve gebruikers nu al de populairste Android-download. Shopsavvy lanceert binnenkort de Nederlandse versie van zijn software.

interpretatie

Dit is een enorme doorbraak. Elk product met een barcode! Het is een prachtig voorbeeld van de voortuitgang van de productactivatie trend. Wellicht nu nog beperkt tot een land, straks alle producten in de hele wereld. Nu nog op prijsvergelijken, straks op alle features. We kunnen dan even snel alle producten die in de winkel staan fotograferen en met elkaar vergelijken (dus niet alleen op prijs). Fabrikanten merken moeten dan alles uit de hoge hoed gaan toveren om zich on the spot zo goed mogelijk te presenteren, op elk type mobiel. En nog een stap gaan ‘coaching brands’ zich ook nog eens in ons persoonlijk leven verdiepen en dan advies geven welk van de beschikbare producten het best bij ons passen (en dat ook nog eens in een gesproken dialoog). Maar zover is het nog niet.

Retailers gaan hiervan al zeer binnenkortde gevolgen ondervinden. Bij elk product zal de consument zeggen: ‘dat kan goedkoper’, en dat ook direct ter plaatse aantonen. Bovendien worden webproducten ook nog eens thuisbezorgd, zodat je het niet mee hoeft te dragen. Dat is nog een extra voordeel voor de webwinkelier. De retailer resteert alleen het voordeel van het fysiek laten zien en misschien advies bij de beperkte keuze die in een fysieke winkel aanwezig is (hoewel dit advies ook al door een vergelijker meegenomen kan worden zoals ik hierboven schreef over coaching brands).

Winkels moeten in mijn idee zich nu echt gaan omvormen tot ‘experience stores’: plekken waar je een product ook echt kunt proberen. Alles moet draaien om het proberen van het product. Een strijkbout die aanstaat. Een MP3 speler waarop je je eigen muziek kunt zetten om te horen hoe het klinkt. Een elektrische tandenborstel waarbij je het verschil voelt. Die retailer zal geld gaan vragen aan fabrikanten om het product te demonsteren. Ze worden als het ware een verlengstuk van de fabrikant. En vervolgens kan je het direct op je mobiel in winkel bij de webwinkel van diezelfde retailer bestellen, en als je wilt laten bezorgen (of als het in de fysieke winkel niet op voorraad is) dan kan dat natuurlijk ook, want de prijzen zullen op het internet concurrerend moeten zijn. Met dat verschil dat die fysieke retailer je een warm gevoel kan meegeven door de zintuiglijke prikkeling die in de virtuele wereld beperkt blijft tot beeld en geluid.

Overigens is dit niet het einde. Straks kunnen we ook zien of in winkels een bepaald product op voorraad is, en dat direct reserveren, desnoods met een aanbetaling. Of dat er ergens een exemplaar bij een groothandel ligt. Of in de fabriek. Dat specifieke exemplaar kan jij dan ter plekke met een druk op de knop reserveren. Dan moet retailland wel goed zijn geautomatiseerd en daar moet vooral bij kleinere winkels nog (heel) veel voor gebeuren. Het is tijd voor actie bij de retailers want volgens mij wordt het nu pas echt warm onder hun voeten. Meer dan ooit, lijkt me zo.

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

29 Reacties

    Remco de Vries

    Zag het laatst ook op de Nokia Experience 2009. Daar bestelden we drinken door het scannen van een barcode met een speciale applicatie op een Nokia 6600.

    Best grappig.


    20 januari 2009 om 11:23
    Gosse AdB

    Een mooie toevoeging zou zijn om andere producten van het merk of juist producten van een concurrerend merk met vergelijkbare of betere specificaties of een lagere prijs als alternatief te tonen.

    Dit geeft mogelijkheden voor extra verdienmodellen voor de dienst:

    – Klant betaalt voor de extra informatie over de alternatieven (transparant)

    – Merk betaalt om opgenomen te worden in de lijst van (objectieve!) alternatieven (niet transparant)

    – Verkopers, on- en off-line, kunnen tegen betaling de “hot-prospect” direct een persoonlijk aanbod doen (transparant)

    Enfin, ben heel benieuwd naar de NL lancering binnenkort!


    20 januari 2009 om 11:46
    MacMazzi

    @Remco:

    leuk om hier verder over na te denken…de dame die met haar mobiele apparaat mijn bestelling vanaf het terras doorgeeft aan de bar is dan ook snel passé… ik voorzie dat er in kroegen bluetoothzenders komen te staan waar de drankenlijst direct is te downloaden – en nóg iets verder GPS nog nauwkeuriger is dan nu en de drankenlijst via Googlemaps op mijn mobiel te zien is – en dat ik mijn bestelling met mijn tafelnummer zelf door kan geven en direct via een paypalapplicatie op mijn mobiel betaal…

    Ik ben daarnaast nog altijd op zoek naar de applicatie die mobiel gefotografeerde nummerborden gaat koppelen aan telefoonnummers (obv open ID)… scheelt een hoop frustratie voor de fileflirters en zou de singles markt in NL een mooie nieuwe ontmoetingsplek geven… je kunt natuurlijk zelf aangeven of en welke gegevens je openbaar wilt maken… een online applicatie kan het gesprek of smsverkeer opzetten en het nummer desgewenst afschermen…


    20 januari 2009 om 11:51
    Rene Sebastian

    Jammer dat het enkel voor Android geschreven is, ik zie heel graag een windows mobile versie of een Iphone app komen 🙂


    20 januari 2009 om 12:43
    venturo

    Erwin, haal diep adem en neem je pilletje. 🙂


    21 januari 2009 om 07:48
    Elja

    Waarom de barcode scannen?

    Met de iPhone applicatie SnapTell kun je al een foto maken van een product (momenteel boeken, cd’s en dvd’s – voornamelijk Engelstalige) waarna de bijbehorende productgegevens opgevraagd worden en je ook een overzicht krijgt van de prijzen op webwinkels.


    21 januari 2009 om 08:52
    Gerbrecht

    @ BastiaanP Ik heb het geïnstalleerd op mijn telefoon, zelf een tag gemaakt en het werkt perfect. Een tag gemaakt die linkt naar mijn website, gescand met mijn telefoon vanaf het beeldscherm en ik kwam direct op mijn website terecht!

    Biedt inderdaad veel mogelijkheden, nu alleen nog zorgen dat iedereen de applicatie download op zijn mobieltje.


    21 januari 2009 om 09:29
    Blogem

    Noem mij conservatief, maar volgens mij wordt er wel wat hard van stapel gelopen in zowel het bericht als in de reacties.

    Allereerst de vergelijking in het bericht tussen bricks en clicks, dat het enige voordeel dat een fysieke winkel bied het nut van (beperkt) advies is. Dit is niet het enige voordeel. Vanuit de winkelier gezien is het enorm interessant om een consument naar binnen te halen die graag een impuls aankoop doet. Of de consument naar binnen haalt die graag direct het product mee neemt.

    Maar ook gedegen advies blijft nuttig. Bepaald advies is simpelweg niet te halen op het Internet of duurt veel te lang om die informatie te verkrijgen, dat terwijl de winkelier er genoeg van weet (kaarten voor mijn vakanties e.d. koop ik altijd in een kleine specialistische winkel, waar de winkelier weet wat ik nodig heb).

    Wat MacMazzi zegt over het verdwijnen van elektronische apparaten om bestellingen op te nemen (en daarmee de gastvrouw + kelner)… Denk je het zelf? Horeca is meer en meer gericht op beleving – het wegvallen van het contact doet daar enorm aan af. En de tenten waar die beleving niet gewenst is, zijn al veranderd: de fastfood tenten waar jezelf het eten haalt of een kroeg waar je zelf je drankje haalt.

    Wel is het natuurlijk zo dat ik deels kan meegaan met Erwin (al durf ik niet zo ver te kijken); alle informatie stromen lopen straks helemaal door elkaar. Barcodes scannen is daar deel van, maar ook instant meer informatie krijgen over een bepaalde nieuwsbericht op TV omdat je je mobiele apparaat luistert naar een stukje van het program zal mogelijk worden.


    21 januari 2009 om 16:13
    venturo

    Ik zeg RFID…..


    21 januari 2009 om 18:11
    ErwinVanLun

    @Blogem: volgens mij zijn we het eens. Qua horeca denk ik dat persoonlijk contact belangrijk blijft, maar minder ‘functioneel’ wordt. Het roepen van een kelner, een keuze maken, betalen en dat soort zaken zullen grotendeels worden geautomatiseerd. Maar dan krijg je misschien van die gezellig types die even bij je aan tafel schuiven of het op een andere wijze gezellig voor je maken. We willen tenslotte allemaal een lekker gevoel, daar komen we voor.


    22 januari 2009 om 00:17
    Remco de Vries

    In de horeca vindt ik persoonlijk contact niet altijd even belangrijk. Als ik op een feest ben, en gewoon een drankje wil zonder met de gastvrouw achter de bar te flirten, vindt ik een tag daarvoor scannen een heerlijke uitkomst. Ik hoe dan ook niet van mijn plaats, etc etc.


    22 januari 2009 om 07:28
    Brian

    Wanneer is de lancering?


    29 december 2009 om 21:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!