Hoe implementeert een marketeer anno 2009 online marketing succesvol in de strategie?

19 januari 2009, 11:35

Op donderdag 5 februari 2009 zal het marketingevenement ´Vision 2009: Online Marketing´ plaatsvinden op de Universiteit van Tilburg. Een interessante dag vol lezingen, workshops en netwerkmogelijkheden rondom het thema Online Marketing.

Één van de hoofdlezingen zal worden verzorgd door Wilfried Gradus, de manager Marketing en Sales van Alice. Deze internet- en telefonieaanbieder heeft voor 2009 een sterke focus op de online marketing & communicatie activiteiten gezet. De online activiteiten van Alice bestaan onder andere uit de website, Search Engine Marketing, Affiliate Marketing en de inzet van sociale media. Met deze activiteiten verhoogt Alice de directe verkoop en zijn er doelen gesteld op het gebied van het genereren van leads, het versterken van de branding en het bieden van support.

Een van de onderwerpen die Alice zal belichten gaat over de inzet van e-marketing tools, die tegenwoordig volop beschikbaar zijn en de machtsverhoudingen tussen Alice en de leveranciers van deze tools. Denk hierbij aan e-mailing programma’s, webstatistieken en terugbelfunctionaliteiten. Dit wil je als bedrijf zoveel mogelijk in eigen beheer doen, want uitbesteden kan afhankelijkheid veroorzaken. Toch heeft Alice geleerd dat je met de juiste partners en de juiste tools meer efficiëntie kan behalen, professioneler en sneller e-marketing kan uitvoeren en daarbij volledig de controle te behouden.

Daarnaast heeft Alice sinds kort een compleet nieuwe website gelanceerd met allerlei nieuwe functionaliteiten. De realisatie van dit project heeft voor Alice enkele nuttige learnings opgeleverd:

* Betrek alle afdelingen en alle stakeholders

o Start de activiteiten altijd met een heldere (kwantitatieve- en kwalitatieve doelstellingen, planning & deadlines)en gezamenlijk gedragen roadmap; zo weet iedereen wat er verwacht wordt en waarom de activiteiten worden uitgevoerd.

* E-commerce is geen poldermodel.

o Een website raakt, afhankelijk van de doelstellingen en type bedrijf, veel mensen en afdelingen binnen en buiten het bedrijf. Succevolle e-commerce ontstaat door alle verschillende belangen logisch samen te voegen. Dit veroorzaakt , zeker in het begin, veel overleg. Bedenk van te voren goed wat de doelstellingen van de site zijn en handel daar consistent naar. Stem daar ook de besluitvorming op af. De projectleider kan dan gedurende het gehele traject beter in de lead zijn.

* Minder clicks, meer rendement.

o Door de order efficiency en order systematiek te optimaliseren is een order sneller afgerond. Van 10 clicks naar 4 clicks is een enorm verschil in een online bestelproces. Daarnaast worden ook meer netto activaties uit de website gehaald door betere controle en minder vervuiling.

Wilfried Gradus zal tijdens zijn presentatie tijdens Vision 2009 meer onthullen over deze succesvolle online strategie.

Het ochtendprogramma van Vision 2009 zal verder bestaan uit een lezing van Pim van der Feltz (Country Manager Google Nederland) over de trends en ontwikkelingen voor de toekomst en een theoretische lezing door een online marketing docent van de Universiteit van Tilburg. Tijdens het middagprogramma zullen sprekers van vooraanstaande bedrijven zoals Transavia, TNT en SNS Bank, parallellezingen en workshops verzorgen. Als knallende afsluiter zal Jeroen Mol een presentatie geven over de nieuwste trend op het gebied van online marketing; augmented reality.

Meer informatie over het dagprogramma en inschrijving is te vinden op www.vision-tilburg.nl.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!