Terwijl ik nog druk bezig ben met het uitwerken van de Marcom Top 100 voor deze maand, kreeg ik dit weekend een email van Niels Brinkman waarin hij aangeeft dat Uptrends de performance (totale laadtijd) van de 50 meest populaire marketing blogs uit deze lijst heeft onderzocht. De totale laadtijd is de tijd die het duurt voordat een website in beeld komt bij een bezoeker, inclusief plaatjes.
Het resultaat is dat er grote verschillen zijn tussen de snelheid en grootte van bestanden van de websites. De websites van journaliste Marie-José Klaver en van het magazine Twinkle worden het snelst geladen. Website bezoekers krijgen deze websites binnen 0,4 seconden in beeld. Andere populaire online marketing websites laden iets langzamer, zoals Webanalisten.nl met 1,1 seconden, Frankwatching 1,5 seconden en Dutch Cowboys 2,6 seconden. Bij deze laatste zorgt een advertentie script van 149,5 KB van een derde partij al voor een vertraging van maar liefst 0,4 seconden. De overige resultaten zijn:

Hoe snel een website wordt geladen hangt van een aantal factoren af. Naast de hostingpartij en snelle servers kan een webmaster er ook zelf voor zorgen dat zijn of haar website snel laadt, door te letten op de grootte van afbeeldingen en externe scripts. De laadtijd van een website is niet alleen belangrijk voor de bezoekerservaring, maar ook voor marketingresultaten. Google kijkt voor haar dienst Adwords hoe snel de website van een adverteerder geladen wordt, en neemt dit mee in de quality score, die de resultaten van de Adwords campagne kan beïnvloeden aldus Uptrends.
Uptrends stelt een gratis online website monitoring tool ter beschikking waarmee iedere webmaster de snelheid van zijn of haar website kan testen vanuit diverse steden in de wereld. Men kan dan precies zien hoe lang het duurt om een website, met bijbehorende plaatjes en scripts, te downloaden. Marketingfacts scoort zelf overigens ook niet best met zijn 2,3 seconden. Tijd om eens kritisch te kijken naar alle extern geladen scripts en plaatjes.