PSV brengt televisie beleving over internet

7 januari 2009, 10:21

{title}Het is wederom voetbalclub PSV dat een lans breekt voor ontwikkelingen die een heel medialandschap aan kunnen gaan. Samen met technologiepartner Vusion brengen de Eindhovenaren een primeur voor de sportmarkt wanneer het gaat om distributie en aanbod van hoogwaardig audiovisueel materiaal. Eyeworks verzorgt de productie.

Via Vusion kan de gebruiker full-screen over video in topkwaliteit beschikken, waarbij de getoonde clip niet hoeft te laden of bufferen. De beeldkwaliteit wordt continu aangepast aan de verbinding en de kijker heeft hierdoor een echte televisiebeleving op zijn computer. Men kan zelfs vooruit spoelen in een clip zonder dat het nieuwe fragment geladen hoeft te worden, iets wat met een reguliere dvd play-out niet mogelijk is.

Televisiebeleving op de computer

Manager Marketing & Media Peter Kentie van PSV; “Televisie en internet smelten door Vusion’s technologie samen qua kwaliteit. Dit is een belangrijke primeur in de Nederlandse sport en past geheel in het beleid van PSV. We willen te allen tijde innoverend zijn en vooroplopen als het gaat om de mogelijkheden die nieuwe media kan bieden. Vusion brengt webvideo door de ongekend hoogwaardige uitspeelkwaliteit naar een hoger niveau”, aldus Kentie.

Vusion

Het in Amerika gevestigde technobedrijf Vusion heeft deze nieuwe methodiek ontwikkeld om video te kunnen bekijken via computer of mediacenter. De beleving van de beelden via internet is optimaal en wordt wereldwijd erkend als een grote stap vooruit op bestaande streaming-technologieën en videodistributie.

WARP streaming technologie

“PSV, is één van de meest innovatieve sportclubs in Europa, als eerste de gepatenteerde WARP streaming technolgie op sportgebied gaat gebruiken voor het versturen van hoge kwaliteit video’s. Sportcontent kan nu in uitmuntende kwaliteit en full-screen bekeken worden, en dat met elke voorhanden internet breedbandverbinding. Als de consument streaming video op de computer kan bekijken alsof deze achter een Blue Ray of DVD speler zit, dan zal een ieder begrijpen dat ook in internet daadwerkelijk een high-end distributeur schuilt. Dat is een hele interessante gedachte voor de nabije toekomst van vooral de distributie van sportcontent”, aldus Jan Wansink, Manager Vusion EMEA.

Bron: Persbericht PSV/Vusion

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Merijn

    Flash 10 heeft toch ook al adaptive streaming aan boord?

    Bovendien vereist vusion het installeren van een extra plugin in je browser..?

    Mooi persbericht….


    7 januari 2009 om 11:22
    venturo

    Merijn, het bronmateriaal moet ook in het geval van Vusion wel goed zijn. Een plug in is geen probleem (ook flash gebruikt dat). Anders gaan de rtlen, national geographics en disneys van deze wereld niet om naar vusion. Er moet wel wat te halen vallen voor de consument.


    7 januari 2009 om 15:26
    Merijn

    Albert, het plugin verhaal is me duidelijk. Het is alleen wel zo dat de flash-plugin op de meeste systemen standaard geïnstalleerd staat, gezien de overvloed aan flash-content op het internet.

    Er moet inderdaad iets te halen zijn voor de consument. Dit soort initiatieven houden de online video markt wel in beweging.


    7 januari 2009 om 15:32
    Jan Wansink

    Beste Merijn, dat je nu weinig nieuws aantreft op 101.tv komt omdat het een test was en deze nu afgelopen is. 101tv had graag verder gegaan met deze revolutie in streaming, maar was door omstandigheden (geen technische) niet in staat deze test om te zetten in een full time service.

    Jou plugin verhaal wil ik even verduidelijken; voor de in Beta zijnde Silverlight 2, (HD 720P streaming, bij 6 Mb download stream (Vusion 1.8 Mb), met een 7 tot 12 dB mindere beeldkwaliteit dan Vusion) dien je ook een NIEUWE plugin te downloaden. Deze plugin is voor Windows 5 Mb en voor Apple 7 Mb.


    7 januari 2009 om 20:20
    Gijsbregt

    @merijn

    Ik deel je mening over de plugin. Dit is een enorme drempel gebleken voor het oppakken van nieuwe internet technologie.

    Daarmee lijkt mij deze oplossing vooral iets voor de diehard PSV-fans die de “benefit” wel waarderen. Een mooie extra service voor de bestaande userbase. De gewone PSV-fan of halve PSV-fan zal gebruik blijven maken van googlen en dan vanzelf uitkomen bij het PSV-channel op YouTube.


    8 januari 2009 om 06:06
    Merijn

    @Jan

    Klopt! Maar dat is wel een plugin die door Microsoft zelf zwaar gepushed wordt, o.a. als optionele automatische update in vista en windows 7. Maar goed, silverlight vereist inderdaad dus net zo goed een extra plugin.

    Het verschil in datarate klinkt indrukwekkend. Met die 7-12 dB bedoel je signal to noise?


    8 januari 2009 om 07:48
    venturo

    Gijsbregt, het tegendeel is waar, ‘plug ins’in deze vorm zijn geen enkel probleem als je de benefits maar helder hebt. Er moet wat te halen zijn voor de gebruiker. Premium content is ‘zu haben’en dus geen enkel probleem. Als ik jou na het instaleren en een betere kwaliteit en misschien ook wel één wedstrijd, film of episode gratis aanbied, hoe groot is dan de drempel denk je? Stel even je kijkt in redelijk gemankeerde kwaliteit naar live voetbal van de ECV en je krijgt voor de vusion player eenmalig een discount op een ppv en direct signifivant betere streams. Nog steeds een probleem? Stel dat je de wedstrijd van de week na instalatie van vusion in HD kan kijken, is er dan nog iets van het probleem over? Iedereen maakt iedereen maar wijs dat plugins barriere zouden opwerpen, dat is echt een achterhaalde gedachte. De praktijk zal het de komende maanden uitwijzen.


    8 januari 2009 om 19:16
    Gijsbregt

    @albert,

    Ken je de plugin van Joost nog? En zie je hoe lang Silverlight nodig heeft om maar een beetje acceptatie te krijgen? Daar zit de grootste laptop en internet moloch ter wereld achter. Zowel Joost als Microsoft maken deals met premium triple A content makers. En met alle respect voor PSV, dat is bij hen niet het geval.

    Ik vind de kwaliteit van Vusion heel mooi, zeker voor internet TV. Net zo mooi als op Jooox.net bijvoorbeeld (ook met plugin, ook nog niet bij het grote publiek). Dus ik denk dat de echte PSV fan zeker de overstap zal overwegen. Maar als ze op hun werk kijken, achter een firewall, of als ze een beetje angst voor virussen hebben, dan installeren ze niets. Hoe groot de benefit ook is.


    8 januari 2009 om 19:55
    venturo

    Gijsbregt, Joost is niet echt relevant. Zie ook zelf de meerwaarde niet. PSV content is relevant voor… ECV ook, Hockey is het, wielrenne, ANWB weer en verkeer ook, klassiek muziek wellicht etc etc. Its all about sharing motives.

    Overigens Jooox haalt het echt niet op deze bitrates….Nu even naar de ISP’s. Neem even in je herinnering de Olympische uitzendingen via het web. Dames hockey, een concurrency issue toch? KPN zet hem gewoon uit. Het huidige WARP protocol van Vusion lost dat belangrijk op begreep ik. Via een POP 300.000 gelijktijdige gebruikers! Doe dat lekker met Flash, Quick Time of WMV. Ik zal Vusion wat meer technische details vragen.


    8 januari 2009 om 20:20
    Gijsbregt

    Verbeteringen aan de achterkant is ook wat Joost belooft, te veel vanuit de techniek ingestoken en teveel gehypet, ook door ondergetekende.

    Ik denk wel dat een sterke verbetering de versleuteling/verkleining van de videodata de volgende stap in internetvideo is, zeker als het om concurrent gaat.

    Ik denk dat de dag dat PSV TV 300.000 concurrent haalt, de vlag uitgaat in Eindhoven.


    8 januari 2009 om 21:41
    venturo

    Gijsbregt, die 300.000 (hier niet specifiek voor PSV bedoeld) is theoretisch, niet ondenkbaar, realiseerbaar en vooral beheersbaar. Althans in de WARP omgeving. Verkleining (compressie) is juist een van sleutels in de Vusion oplossing. Een hele slimme oplossing. To be continued….


    8 januari 2009 om 21:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!