2009 topjaar voor reclame

17 december 2008, 08:13

{title}Er is een binnenbrand aan het ontstaan in de Nederlandse reclamewereld. FHV heeft ooit iets van 400 mensen aan het werk gehouden, nu zijn dat er nog geen 100. DDB is in een paar jaar tijd gehalveerd. Andere toppers van de Nederlandse reclame-industrie maken ook prachtige tijden mee, het worden weer kleine creatieve ondernemende clubs. Zoals het ooit begonnen is… 2009 wordt daarom een topjaar voor de reclamebranche. Terug naar af! En om met Ziggo te spreken: ik doe het anders.

Dat is hard nodig ook. Want massacommunicatie werkt niet meer zoals toen, commercials sorteren minder effect en branding is weliswaar belangrijk maar het is nog belangrijker de brand-promise na te komen. Dus doen wat je zegt. Ik vind het nog steeds te gek voor woorden dat de ondernemingen die relatief gezien zeer veel geld besteden aan reclame (energie, telco) het slechtste uit de klantwaarderingsonderzoeken komen. Hoe dat komt? Ze maken de belofte niet waar. Moeten dat soort bedrijven hun geld niet anders, beter, besteden dan? Jazeker. Hoe dan? Klant centraal stellen en niet de boodschap. Kies je propositie uit je core business en besteed je budget er aan dit waar te maken.

Ik weet zeker dat de reclamebranche daar nu ook achter gaat komen. Creativiteit gaat anders ingevuld worden. De talentlozen die kreten als ‘Das Auto’ weten te verzinnen, verliezen hun baan. De enige overleving van reclamebureaus is om te stoppen met financiële sturing en te werken aan resultaat voor klanten met klanten. Je hebt niet veel nodig om succesvol te zijn. Dat de branche eerst failliet moet gaan om daar achter te komen, is een typisch geval van jammer maar helaas. Op verbrande gronden ontstaan weer mooie bossen.

Waar volgens mij allereerst de fik in moet, is de manier waarop veel Directeuren Communicatie menen hun bedrijven te moeten profileren. Er wordt te veel gekeken naar klassieke communicatiedoelen, -modellen en afrekenmethoden. Het gaat in 2009 niet meer om het creëren van bereik en behalen van de gewenste Gross Rating Points, het gaat om netto resultaat. Het nieuwe reclamebureau snapt dat. Daarom wordt 2009 een topjaar voor de reclame. Er komt een nieuwe industrie aan die de business weer in vuur en vlam zet.

(Deze column verscheen eerder in MarketingTribune)

Egbert Jan van Bel is auteur van marketingboeken (won de marketlingliteratuurprijs in 2004 met 'Event Driven Marketing' en is docent MBA aan de UVA / HVA en aan de Leergang CRM van Beeckestijn. Daarnaast adviseert hij enkele internationale bedrijven op commercieel terrein, als interim adviseur bij Pleon.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Stefan Suripatty

    Ik las vandaag toevallig een artikel in de Intermediair over een Nederlands lid van bestuur bij Britisch Telecom (BT), Roel louwhoff. Wat hij wilt nalaten, is een bedrijf dat mensen als eerste noemen als je ze vraagt: “wat is nu een klantgericht bedrijf?” Ik vind het een goede zaak dat bedrijven klantgerichtheid eindelijk serieuzer gaan nemen!


    18 december 2008 om 12:21
    Martijn de Haas

    Het vertoont enige overeenkomsten met de recessie begin jaren negentig die de Britse reclamewereld compleet veranderde. Saatchi&Saatchi;werden uit hun eigen bedrijven gezet en er werden professionele vormen van management geïntroduceerd.

    Natuurlijk was het toen wel een beetje over the top wat nu niet meer het geval is. Saatchi&Saatchi;brachten even voor de recessie een serieus maar mislukt bod op de Engelse Midland bank uit.

    Ik hoop dat de branche sterker en beter terugkomt en de ontslagen mensen een plek vinden.


    18 december 2008 om 13:00
    Webbe

    Reclamebureaus hebben alleen wat te zeggen over een stukje van slechts één van de vier P’s. “Doen wat je zegt”, heb je niet helemaal in de hand. En creativiteit heeft daar überhaupt weinig mee te maken.

    Maaruh, het is wel tijd voor een frisse wind! Op naar 2009.


    23 december 2008 om 20:20
    ejvanbel

    Dom… Paul Blok van DDB wees mij op het feit dat DDB goed draait en ik geloof dat. DDB is dan ook niet gehalveerd maar het was JWT. Ik ben verward geweest door de afkortingen van de bureaus en heb ze domweg door elkaar gehaald. Paul Blok van DDB, mijn gemeende excuus. Gefeliciteerd met jullie mooie resultaat over 2008 tegen de trend in.


    24 december 2008 om 09:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!