2009 topjaar voor reclame

2009 topjaar voor reclame
,

{title}Er is een binnenbrand aan het ontstaan in de Nederlandse reclamewereld. FHV heeft ooit iets van 400 mensen aan het werk gehouden, nu zijn dat er nog geen 100. DDB is in een paar jaar tijd gehalveerd. Andere toppers van de Nederlandse reclame-industrie maken ook prachtige tijden mee, het worden weer kleine creatieve ondernemende clubs. Zoals het ooit begonnen is… 2009 wordt daarom een topjaar voor de reclamebranche. Terug naar af! En om met Ziggo te spreken: ik doe het anders.

Dat is hard nodig ook. Want massacommunicatie werkt niet meer zoals toen, commercials sorteren minder effect en branding is weliswaar belangrijk maar het is nog belangrijker de brand-promise na te komen. Dus doen wat je zegt. Ik vind het nog steeds te gek voor woorden dat de ondernemingen die relatief gezien zeer veel geld besteden aan reclame (energie, telco) het slechtste uit de klantwaarderingsonderzoeken komen. Hoe dat komt? Ze maken de belofte niet waar. Moeten dat soort bedrijven hun geld niet anders, beter, besteden dan? Jazeker. Hoe dan? Klant centraal stellen en niet de boodschap. Kies je propositie uit je core business en besteed je budget er aan dit waar te maken.

Ik weet zeker dat de reclamebranche daar nu ook achter gaat komen. Creativiteit gaat anders ingevuld worden. De talentlozen die kreten als ‘Das Auto’ weten te verzinnen, verliezen hun baan. De enige overleving van reclamebureaus is om te stoppen met financiële sturing en te werken aan resultaat voor klanten met klanten. Je hebt niet veel nodig om succesvol te zijn. Dat de branche eerst failliet moet gaan om daar achter te komen, is een typisch geval van jammer maar helaas. Op verbrande gronden ontstaan weer mooie bossen.

Waar volgens mij allereerst de fik in moet, is de manier waarop veel Directeuren Communicatie menen hun bedrijven te moeten profileren. Er wordt te veel gekeken naar klassieke communicatiedoelen, -modellen en afrekenmethoden. Het gaat in 2009 niet meer om het creëren van bereik en behalen van de gewenste Gross Rating Points, het gaat om netto resultaat. Het nieuwe reclamebureau snapt dat. Daarom wordt 2009 een topjaar voor de reclame. Er komt een nieuwe industrie aan die de business weer in vuur en vlam zet.

(Deze column verscheen eerder in MarketingTribune)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Lancia supports the 9th World Summit of Nobel Peace Laureates that will take place in Paris from 11th to 13th December. World humanitarian organizations representatives will discuss together with Nobel Peace Prizes about non violence, peace and freedom, on the occasion of 60th anniversary from the birth of Universal Declaration of Human Rights. During the Summit will be also presented the final version of the "Charter for a world without violence" signed by Nobel Peace Laureates and Organizations attended.
    From Paris, a loud voice will rise in the name of the Nobel peace Laureate and prisoner in her own country: Aung San Suu Kyi free, now!
    You can join the cause on http://www.sendyourpeacemessage.org

    geplaatst op
  • Ik las vandaag toevallig een artikel in de Intermediair over een Nederlands lid van bestuur bij Britisch Telecom (BT), Roel louwhoff. Wat hij wilt nalaten, is een bedrijf dat mensen als eerste noemen als je ze vraagt: "wat is nu een klantgericht bedrijf?" Ik vind het een goede zaak dat bedrijven klantgerichtheid eindelijk serieuzer gaan nemen!

    geplaatst op
  • Het vertoont enige overeenkomsten met de recessie begin jaren negentig die de Britse reclamewereld compleet veranderde. Saatchi&Saatchi;werden uit hun eigen bedrijven gezet en er werden professionele vormen van management geïntroduceerd.

    Natuurlijk was het toen wel een beetje over the top wat nu niet meer het geval is. Saatchi&Saatchi;brachten even voor de recessie een serieus maar mislukt bod op de Engelse Midland bank uit.

    Ik hoop dat de branche sterker en beter terugkomt en de ontslagen mensen een plek vinden.

    geplaatst op
  • Reclamebureaus hebben alleen wat te zeggen over een stukje van slechts één van de vier P's. "Doen wat je zegt", heb je niet helemaal in de hand. En creativiteit heeft daar überhaupt weinig mee te maken.

    Maaruh, het is wel tijd voor een frisse wind! Op naar 2009.

    geplaatst op
  • Dom... Paul Blok van DDB wees mij op het feit dat DDB goed draait en ik geloof dat. DDB is dan ook niet gehalveerd maar het was JWT. Ik ben verward geweest door de afkortingen van de bureaus en heb ze domweg door elkaar gehaald. Paul Blok van DDB, mijn gemeende excuus. Gefeliciteerd met jullie mooie resultaat over 2008 tegen de trend in.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.