Guerrilla Generator maakt creatieven overbodig?

Guerrilla Generator maakt creatieven overbodig?

Aan het einde van het jaar is het altijd goed om eens in de glazen bol van het nieuwe jaar te kijken. Een van de mogelijke veranderingen in 2009 is het einde van de traditionele reclamebureau’s zoals we ze kennen. De FHV’s, Ogilvy’s, UbachsWisbrun/JWT’s etc van deze wereld, ze zullen in 2009 ophouden te bestaan. Langs alle kanten wordt aan het bestaansrecht van deze creatieve hotspots geknaagd. Is het niet door de interactieve bureaus die complete accounts overnemen, dan is het wel door de hypergenetwerkte, altijd-in-verbinding-staande, co-creatie-klaarstaande consument! Afgelopen week is de definitieve nagel aan de doodskist van de creatieve industrie gelanceerd: De Guerrilla Generator...

Met deze online applicatie kan iedereen (dus ook marketeers, accountmanagers en projectmanagers) met één druk op de knop een virale campagne lanceren. Met de Guerrilla Generator maakt Wim de Taard (een alias, want werkzaam bij een groot bureau) een behoefte beschikbaar: “We hoorden creatieven steeds vaker de uitspraak doen: “Doe mij een viral” om zo maximaal bereik te halen. Dus we dachten: Laten we dat mogelijk maken!”. En dat is gelukt…

{title}

Je hoeft bij de applicatie alleen een merk- of bedrijfsnaam in te vullen en op de knop te drukken. Per direct komt een krachtig verfilmbaar script te voorschijn die als viral kan dienen. De software komt inclusief creatieve rationale. Voor een volledige analyse kan via de knop “lees hier meer” een document worden gedownload wat Raad-van-Bestuur-ready is. Of voor je commercieel directeur, of marketingboard.

Voorbij zijn die eindeloze creatieve en strategische briefings, die nachtenlange brainstormsessies, het terugschrijven naar een rationale. Vanaf nu kan elk merk, elke consument, met een paar klikken op de knop een viral maken. De Taard verwacht dat bureaus er ook gebruik van zullen gaan maken. De Guerrilla Generator blijft in elk geval in 2009 gratis draaien, daarna wordt gekeken naar de mogelijkheid om er een businessmodel aan te hangen.


Delen



Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Nah, ik probeerde het zojuist en kon alvast geen productnaam invullen van meer dan 12 tekens. Dat wordt niks. Doet denken aan bullshit bingo. Ga nu de rest van de dag denken aan 'Wring Pet Aan Ros', of moet ik nou juist een specialist inschakelen?

    geplaatst op
  • Tip voor diegenen die heel nieuwsgierig zijn naar de echte persoon achter de alias. Het domein staat gewoon geregistreerd op naam van het bureau en de eigenaar.

    Dus even een kijkje op het domein op http://www.SIDN.nl en je weet het.

    Tip voor iedereen die met een alias wil werken: registreer dan ook het domein op een andere naam. ;-)

    groet, SQ.

    geplaatst op
  • Guerrilla Generator? Wat een onzin. Het zou feitelijk viral generator moeten heten en dan nog is het een groot niets. Het is niet geil om anus te zeggen, niet grappig om een HOND BOVEN mijn bedrijf te PELLEN. Het is alleen grof om het talent voor ludieke campagnes te benaderen alsof je dat proces eenvoudig automatiseerd. Een tip wellicht: maak van een van de rollers een barter roller, knoop je er direct een barter deal met een andere adverteerder aan en klaar is de campagne. Succes met het vinden van een businessmodel trouwens.

    geplaatst op
  • Als je in het latste scherm op 'lees hier meer' klikt, krijg je een thesis in pdf over guerrilla- of viral marketing. De generator zelf lijkt dus vooral aan te tonen dat het talent voor ludieke campagnes inderdaad niet eenvoudigweg te automatiseren is.

    geplaatst op
  • !!!

    Aan iedereen die tot nu toe reageerde: klik eens een beetje door voordat je oordeelt. 't Is gewoon een thesis van een student. Onder andere over virals. Openbaar gemaakt met behulp van een viral-achtige website. Grappig idee.

    geplaatst op
  • Dat soort processen zullen nooit te automatiseren zijn. Op zich aardig, want het concept zal wel een hele discussie ontlokken. Dus de guerilla generator is in die zin een guerilla actie op zich.

    geplaatst op
  • Moet wel lachen om de reacties, wie inderdaad even doorklikt ziet al snel dat het gaat om een sciptie van een student. Aanrader trouwens!

    geplaatst op
  • Inderdaad, heb het even vlug doorgelezen maar is erg interessant.

    Overigens prima dat MF dit doet. Dit verhoogt de geloofswaarde (ook aan de reacties te zien van mensen die teleurgesteld zijn...).

    Ik hoop wel dat dit niet elke week gebeurt, voelde me namelijk wel een beetje gepakt :-).

    geplaatst op
  • Erg goede pr voor de scriptie van een student!

    geplaatst op
  • Haha, klikte gelukkig meteen al door. Het andere werk van deze jongens (te vinden op hun blogs) is ook erg sterk!

    geplaatst op
  • Ik ben benieuwd wat deze guerilla precies teweeg heeft gebracht.
    Wellicht heeft het de tesis schrijver een leuke carierre start bezorgd!

    Overigens vind ik Guerilla niet per se iets nieuws. Dit bestaat al langer online en offline.
    Bij elke marketing actie moet je mensen nieuwsgierig maken en proberen een zo persoonlijk mogelijk contact te krijgen zodat uit het dialoog een mooie conversie vloeit.

    Jammer trwouwens dat ie niet op mijn Firefox werkt - mogelijk moet ik een update draaien :)
    Mooie tesis trouwens!

    geplaatst op
  • De kans dat we dit document anders waren gaan lezen was gering geweest. Leuke en goede actie dus :-)

    geplaatst op
  • Tim, dank voor de originele manier waarop je me hebt gewezen op je thesis die zeer de moeite waard is als je het mij vraagt! Je hebt me zelfs zover gekregen dat ik het helemaal doorheen heb gescrolt, wanneer gebeurt dat nou nog vandaag de dag...

    Ter inspiratie terug. Ik weet niet of je http://www.cunning.com kent, maar in hun "school of thought" staat een heel goed filmpje over "flattery". Dit is de term die zij gebruiken voor guerilla als tool om mensen voor merken te winnen

    geplaatst op
  • Ik zit hier vol bewondering en moet lachen om de reacties. Leuk hoe mensen zichzelf te kakken zetten en daarmee ook meteen bewijzen dat het werkt. Thesis ziet er goed uit en is momenteel aan het printen. Hulde.

    geplaatst op
  • Briljante manier om jezelf in de spotlight te zetten, leuk experiment om dat hier in de groep te gooien, maar dan kun je 'm krijgen ook: Thesis stevig doorgelezen en ik citeer uit de conclusie:

    Het groeiende besef van de consument omtrent reclame en de cynische houding van de consument jegens reclame is één van de grote redenen, waarom adverteerders überhaupt content begonnen te maskeren. Hoe cynisch de consument tegenover reclame voor een bepaald product staan, is dus iets dat in grotem mate mee moet worden gewogen bij de keuze om een afzender te verhullen of juist openlijk te vermelden.

    Pffffff, wat een taalfouten en wat een loos geblaat. Prima om mensen bij de neus te nemen, maar dan moet je wel doorkomen met kwaliteit.

    geplaatst op
  • Luuk, is het zo'n loos geblaat? Ik vraag het me af. Die taalfout is natuurlijk onvergefelijk, zeker. Maar deze conclusie staat niet op zich. Citeren is natuurlijk altijd makkelijk en kan de inhoud anders doen lijken ten gunste van de citerende. Ik citeer uit jouw reactie: 'Briljante manier om jezelf in de spotlight te zetten'. Zo bezien ben jij een fan van Tim.

    Tim heeft een goed verhaal neergezet. Deze thesis laat zien dat Guerrilla in het algemeen en 'virals' in het bijzonder, serieuzer genomen moeten worden dan de bekende 3g's: geil, grof, grappig (wat natuurlijk een handige variant is op 'tieten, schieten en bandieten'). Voor het effect is het dan goed om je af te vragen of mensen direct zitten te wachten om de afzender te zien. Soms wel. Soms niet. Niet om mensen te bij de neus te nemen (zoals Tim met de Guerrilla Generator wél heeft gedaan :-), maar om mensen te laten nadenken, nieuwsgierig te laten worden, etcetera. En om mensen nieuwsgierig te krijgen, zul je veel uit de kast moeten halen als afzender.

    Pim

    geplaatst op
  • Tim heeft eigenlijk zelf een leuke viral neergezet door zijn thesis op deze manier naar buiten te brengen.
    Inhoudelijk kan je er inderdaad niet dadelijk iets mee, maar zelfs dan stemt het misschien wel nog tot nadenken... worden we niet hoe langer hoe meer overstelpt door dergelijke vormen van advertising? En wat is het effect nog?

    Advertising zou eigenlijk maar één doel mogen hebben: hoe kan ik nog meer klantgericht te werk gaan in mijn verkoop? Want wie wordt er meestal beter van die o zo geweldige ad actie die is opgezet? Het bedrijf? Of toch misschien eerder het ad agency... We willen toch die award binnenhalen hé.
    Gezien de huidige economische toestand, zal het er niet makkelijker op worden. Maar de bedrijven die marketing op een innovatie, klantgerichte wijze zullen inzetten, doorheen héél het bedrijf, zullen deze doorkomen.
    Invest in marketing, don't see it as a cost...

    geplaatst op
  • Tim zit op dit moment in de zon, ergens op het zuidelijk halfrond. Ik mag namens hem reageren. Hij schrijf zijn scriptie deze zomer bij ons, bij HOUDINI.

    Als je aandacht voor een dergelijke scriptie (thesis klinkt beter ;-) wil hebben, dan vonden wij dat je minstens met iets moest komen dat de aandacht opeist. Een soort Droste effect: een viral over een viral als viral verkleed, etcetera. Daar is Tim (en zijn maatje Daan) in ieder geval in geslaagd. De Guerrilla Generator generated in ieder geval attention.

    De inhoud van zijn thesis dan. Men mag het zéker met de strekking van of conclusies in thesis van Tim oneens zijn (overigens zien we ook dat velen het wel degelijk met hem eens zijn). Maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk interessante materie is. En actueel. De vraag om impactvolle low budget ideeen neemt alleen maar toe. Goed om eens stil te staan wat de afgelopen tijd wel werkte en wat totaal niet aansloeg. En ook een klein beetje een idee krijgen waarom iets wel/geen succes.

    Het is een lezenswaardig stuk geworden. Hij onderbouwt zijn verhaal goed, heeft interessante mensen gesproken en probeert vervolgens tot een hanteerbare definitie te komen. Ook dat verdient Guerrilla Marketing gezien haar status inmiddels. Veel leesplezier.

    Het andere creatieve werk van Tim en Daan is trouwens te vinden op: http://timdaan.blogspot.com/

    Groet,
    Wilbert

    geplaatst op
  • Erg leuk voor Tim dat het zo veel aandacht krijgt, is natuurlijk iets waarvan je alleen maar durft te dromen als je je scriptie (thesis) inlevert.

    Dat het hier een viral betreft, ben ik het echter niet mee eens. Ten eerste kun je dat natuurlijk nooit zeggen aan het begin, iets is pas een viral als het viraal is. Het is nu redelijk populair, maar ik heb niet het idee dat dat komt omdat het van persoon naar persoon naar persoon verspreid wordt (dat is immers wat er bij een viral gebeurt). Het wordt op de 2 grootste marketing blogs van NL gepost door een bekende naam uit het wereldje met een uitlokkende titel + bericht. Logisch dat er dan wat buzz over ontstaat.

    De definities die in de thesis gehanteerd worden, ben ik het ook niet echt mee eens. Een guerilla uiting is iets compleet anders dan een viral. Er worden wel viral marketing uitingen in de thesis besproken, maar dan onder de noemer guerilla. (guerilla wat?) Daarnaast wordt buzz hetzelfde genoemd als Word of Mouth (WoM) euh.. pardon? Compleet andere specialismes!

    Nogmaals, enorm respect dat het gelukt is zo veel buzz te creeren rond je thesis, maar er worden nu wel allemaal verschillende specialismes op 1 hoop gegooid onder de noemer guerilla en dat vind ik toch wel jammer..

    geplaatst op
  • Sytse, ik heb de scriptie hier voor me liggen en dat het is toch niet helemaal zoals jij het stelt. Daar komt bij dat het ontbreekt aan definiëring op dit gebied. Heel hoofdstuk 5 gaat over dat onderwerp, de moeilijkheid bij definiëring en waarom Tim heeft gekozen om Guerrilla de leidende term te laten zijn. Jij kan het natuurlijk niet eens zijn met de definitie. Sterker, jij BENT het niet eens met de definitie. :-)

    En daar komt bij: hoezo kan een 'viral' niet ontstaan via het posten van een bericht 'door een bekende naam uit het wereld'. Anything goes volgens mij. Dat is kennelijk doordacht gedaan, de scriptie heeft zijn doelgroep voor een groot deel bereikt, voor beroering gezorgd...precies zoals Tim in zijn thesis beschrijft hoe je een goede guerrilla campagne zou kunnen doen.

    geplaatst op
  • Ben ik nu de enige, voor wie doorklikken niet werkt, en die dus ook geen blik kan werken op de thesis ;)

    geplaatst op
  • @Remco het is mij ook maar 1 keer gelukt om door te klikken naar de thesis en gelukkig heeft de awesome bare van Firefox de url van de thesis onthouden: http://www.guerrilla-generator.nl/Doe mij een viral!.pdf

    @Pim Klopt, ben ik met je eens dat de definiering op dit gebeid ontbreekt, anders hadden we deze discussie nu ook niet gehad. Er zijn echter wel een aantal richtlijnen per specialisme, anders was er al lang 1 van de woorden (wom, buzz, guerilla, viral etc.) als favoriet over gebleven.

    WoM heeft te maken met eerlijk en oprechte ervaringen. Buzz is als iets populair is (waar of niet waar, zolang er maar over gesproken wordt). Een guerilla is iets onverwachts gericht op de doelgroep waar (heel) even over gesproken wordt. Een viral komt van het woord virus, wat betekent dat het overdraagbaar is naar meerdere personen en vervolgens weer en weer en weer... (waar WoM, guerilla en buzz meestal na 1 of 2x doorvertellen niet verder gaat).

    En natuurlijk hebben deze specialismes overlap, maar ze hebben wel allemaal specifieke eigenschappen wat betekent dat ze op verschillende manieren en in verschillende situaties ingezet kunnen worden.

    Een viral kan heel goed ontstaan door een blogpost door een bekend iemand, is juist een hele goede tactiek. Maar of het een viral is, wordt niet daardoor bepaald, dat moet nog blijken..

    geplaatst op
  • @Sytse, Guerrilla wordt even zo vaak gebruikt om het geheel van 'niet traditionele communicatie middelen' te duiden. Vandaar ook de benaming. Om in de metafoor te blijven: Het 'reguliere' leger staat voor de gevestigde orde, de kranten, televisie... De guerrillas kunnen overal vandaan komen, in elke hoedanigheid, ze zwermen van links naar rechts, duiken zelf op in het terrein van die gevestigde orde en gaan er mee aan de haal. Soms slaat het aan en wordt het viraal, een buzz...etc.

    geplaatst op
  • Beste Tim.

    Deze week heb ik met veel plezier je thesis gelezen. Ik heb bewondering voor je volledigheid van je onderzoek en de manier waarop je Guerrilla in 66 pagina’s omschrijft. Het is een onderzoek met intrigerende bevindingen en conclusies die goed aansluiten bij mijn eigen visie op guerrilla. Ikzelf ben zeer veel bezig met Guerrilla en loop op dit moment stage bij de Guerrilla afdeling van Lowe & Draftfcb. Mijn studie (4e jaars, Willem de Kooning, Advertising) staat bij mij voornamelijk in het teken van onconventionele reclame en dit is prachtig studie materiaal. Dank daarvoor!

    Vriendelijke groet, Niels La Croix.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.