Guerrilla Generator maakt creatieven overbodig?

8 december 2008, 08:36

Aan het einde van het jaar is het altijd goed om eens in de glazen bol van het nieuwe jaar te kijken. Een van de mogelijke veranderingen in 2009 is het einde van de traditionele reclamebureau’s zoals we ze kennen. De FHV’s, Ogilvy’s, UbachsWisbrun/JWT’s etc van deze wereld, ze zullen in 2009 ophouden te bestaan. Langs alle kanten wordt aan het bestaansrecht van deze creatieve hotspots geknaagd. Is het niet door de interactieve bureaus die complete accounts overnemen, dan is het wel door de hypergenetwerkte, altijd-in-verbinding-staande, co-creatie-klaarstaande consument! Afgelopen week is de definitieve nagel aan de doodskist van de creatieve industrie gelanceerd: De Guerrilla Generator

Met deze online applicatie kan iedereen (dus ook marketeers, accountmanagers en projectmanagers) met één druk op de knop een virale campagne lanceren. Met de Guerrilla Generator maakt Wim de Taard (een alias, want werkzaam bij een groot bureau) een behoefte beschikbaar: “We hoorden creatieven steeds vaker de uitspraak doen: “Doe mij een viral” om zo maximaal bereik te halen. Dus we dachten: Laten we dat mogelijk maken!”. En dat is gelukt…

{title}

Je hoeft bij de applicatie alleen een merk- of bedrijfsnaam in te vullen en op de knop te drukken. Per direct komt een krachtig verfilmbaar script te voorschijn die als viral kan dienen. De software komt inclusief creatieve rationale. Voor een volledige analyse kan via de knop “lees hier meer” een document worden gedownload wat Raad-van-Bestuur-ready is. Of voor je commercieel directeur, of marketingboard.

Voorbij zijn die eindeloze creatieve en strategische briefings, die nachtenlange brainstormsessies, het terugschrijven naar een rationale. Vanaf nu kan elk merk, elke consument, met een paar klikken op de knop een viral maken. De Taard verwacht dat bureaus er ook gebruik van zullen gaan maken. De Guerrilla Generator blijft in elk geval in 2009 gratis draaien, daarna wordt gekeken naar de mogelijkheid om er een businessmodel aan te hangen.

Frank is sinds 2000 actief als blogger. De laatste jaren is hij een actief voorstander van het open internet en het indieweb: Hou controle over je eigen domein, je eigen data en eigen netwerk. Op zijn blog https://diggingthedigital.com/ schrijft hij over deze ontwikkelingen.

Categorie
Tags

24 Reacties

    luuk.ros

    Nah, ik probeerde het zojuist en kon alvast geen productnaam invullen van meer dan 12 tekens. Dat wordt niks. Doet denken aan bullshit bingo. Ga nu de rest van de dag denken aan ‘Wring Pet Aan Ros’, of moet ik nou juist een specialist inschakelen?


    8 december 2008 om 09:07
    Sandor Quatfass

    Tip voor diegenen die heel nieuwsgierig zijn naar de echte persoon achter de alias. Het domein staat gewoon geregistreerd op naam van het bureau en de eigenaar.

    Dus even een kijkje op het domein op http://www.SIDN.nl en je weet het.

    Tip voor iedereen die met een alias wil werken: registreer dan ook het domein op een andere naam. 😉

    groet, SQ.


    8 december 2008 om 09:07
    Boudewijn

    Guerrilla Generator? Wat een onzin. Het zou feitelijk viral generator moeten heten en dan nog is het een groot niets. Het is niet geil om anus te zeggen, niet grappig om een HOND BOVEN mijn bedrijf te PELLEN. Het is alleen grof om het talent voor ludieke campagnes te benaderen alsof je dat proces eenvoudig automatiseerd. Een tip wellicht: maak van een van de rollers een barter roller, knoop je er direct een barter deal met een andere adverteerder aan en klaar is de campagne. Succes met het vinden van een businessmodel trouwens.


    8 december 2008 om 09:31
    sjaak

    Als je in het latste scherm op ‘lees hier meer’ klikt, krijg je een thesis in pdf over guerrilla- of viral marketing. De generator zelf lijkt dus vooral aan te tonen dat het talent voor ludieke campagnes inderdaad niet eenvoudigweg te automatiseren is.


    8 december 2008 om 09:46
    Naam

    !!!

    Aan iedereen die tot nu toe reageerde: klik eens een beetje door voordat je oordeelt. ’t Is gewoon een thesis van een student. Onder andere over virals. Openbaar gemaakt met behulp van een viral-achtige website. Grappig idee.


    8 december 2008 om 09:51
    Tom Broekhoven

    Dat soort processen zullen nooit te automatiseren zijn. Op zich aardig, want het concept zal wel een hele discussie ontlokken. Dus de guerilla generator is in die zin een guerilla actie op zich.


    8 december 2008 om 09:51
    media

    Moet wel lachen om de reacties, wie inderdaad even doorklikt ziet al snel dat het gaat om een sciptie van een student. Aanrader trouwens!


    8 december 2008 om 10:15
    Karel Geenen

    Inderdaad, heb het even vlug doorgelezen maar is erg interessant.

    Overigens prima dat MF dit doet. Dit verhoogt de geloofswaarde (ook aan de reacties te zien van mensen die teleurgesteld zijn…).

    Ik hoop wel dat dit niet elke week gebeurt, voelde me namelijk wel een beetje gepakt :-).


    8 december 2008 om 11:01
    GuiGui

    Erg goede pr voor de scriptie van een student!


    8 december 2008 om 11:24
    JS Barnhoorn

    Haha, klikte gelukkig meteen al door. Het andere werk van deze jongens (te vinden op hun blogs) is ook erg sterk!


    8 december 2008 om 14:33
    Jan Rodenburg

    Ik ben benieuwd wat deze guerilla precies teweeg heeft gebracht.

    Wellicht heeft het de tesis schrijver een leuke carierre start bezorgd!

    Overigens vind ik Guerilla niet per se iets nieuws. Dit bestaat al langer online en offline.

    Bij elke marketing actie moet je mensen nieuwsgierig maken en proberen een zo persoonlijk mogelijk contact te krijgen zodat uit het dialoog een mooie conversie vloeit.

    Jammer trwouwens dat ie niet op mijn Firefox werkt – mogelijk moet ik een update draaien 🙂

    Mooie tesis trouwens!


    8 december 2008 om 14:49
    Henri van den Hoof

    De kans dat we dit document anders waren gaan lezen was gering geweest. Leuke en goede actie dus 🙂


    8 december 2008 om 18:37
    Oli4b

    Ik zit hier vol bewondering en moet lachen om de reacties. Leuk hoe mensen zichzelf te kakken zetten en daarmee ook meteen bewijzen dat het werkt. Thesis ziet er goed uit en is momenteel aan het printen. Hulde.


    9 december 2008 om 07:46
    luuk.ros

    Briljante manier om jezelf in de spotlight te zetten, leuk experiment om dat hier in de groep te gooien, maar dan kun je ‘m krijgen ook: Thesis stevig doorgelezen en ik citeer uit de conclusie:

    Het groeiende besef van de consument omtrent reclame en de cynische houding van de consument jegens reclame is één van de grote redenen, waarom adverteerders überhaupt content begonnen te maskeren. Hoe cynisch de consument tegenover reclame voor een bepaald product staan, is dus iets dat in grotem mate mee moet worden gewogen bij de keuze om een afzender te verhullen of juist openlijk te vermelden.

    Pffffff, wat een taalfouten en wat een loos geblaat. Prima om mensen bij de neus te nemen, maar dan moet je wel doorkomen met kwaliteit.


    9 december 2008 om 08:53
    Pim

    Luuk, is het zo’n loos geblaat? Ik vraag het me af. Die taalfout is natuurlijk onvergefelijk, zeker. Maar deze conclusie staat niet op zich. Citeren is natuurlijk altijd makkelijk en kan de inhoud anders doen lijken ten gunste van de citerende. Ik citeer uit jouw reactie: ‘Briljante manier om jezelf in de spotlight te zetten’. Zo bezien ben jij een fan van Tim.

    Tim heeft een goed verhaal neergezet. Deze thesis laat zien dat Guerrilla in het algemeen en ‘virals’ in het bijzonder, serieuzer genomen moeten worden dan de bekende 3g’s: geil, grof, grappig (wat natuurlijk een handige variant is op ’tieten, schieten en bandieten’). Voor het effect is het dan goed om je af te vragen of mensen direct zitten te wachten om de afzender te zien. Soms wel. Soms niet. Niet om mensen te bij de neus te nemen (zoals Tim met de Guerrilla Generator wél heeft gedaan :-), maar om mensen te laten nadenken, nieuwsgierig te laten worden, etcetera. En om mensen nieuwsgierig te krijgen, zul je veel uit de kast moeten halen als afzender.

    Pim


    9 december 2008 om 09:33
    Steven Reynders

    Tim heeft eigenlijk zelf een leuke viral neergezet door zijn thesis op deze manier naar buiten te brengen.

    Inhoudelijk kan je er inderdaad niet dadelijk iets mee, maar zelfs dan stemt het misschien wel nog tot nadenken… worden we niet hoe langer hoe meer overstelpt door dergelijke vormen van advertising? En wat is het effect nog?

    Advertising zou eigenlijk maar één doel mogen hebben: hoe kan ik nog meer klantgericht te werk gaan in mijn verkoop? Want wie wordt er meestal beter van die o zo geweldige ad actie die is opgezet? Het bedrijf? Of toch misschien eerder het ad agency… We willen toch die award binnenhalen hé.

    Gezien de huidige economische toestand, zal het er niet makkelijker op worden. Maar de bedrijven die marketing op een innovatie, klantgerichte wijze zullen inzetten, doorheen héél het bedrijf, zullen deze doorkomen.

    Invest in marketing, don’t see it as a cost…


    9 december 2008 om 11:24
    Sytse

    Erg leuk voor Tim dat het zo veel aandacht krijgt, is natuurlijk iets waarvan je alleen maar durft te dromen als je je scriptie (thesis) inlevert.

    Dat het hier een viral betreft, ben ik het echter niet mee eens. Ten eerste kun je dat natuurlijk nooit zeggen aan het begin, iets is pas een viral als het viraal is. Het is nu redelijk populair, maar ik heb niet het idee dat dat komt omdat het van persoon naar persoon naar persoon verspreid wordt (dat is immers wat er bij een viral gebeurt). Het wordt op de 2 grootste marketing blogs van NL gepost door een bekende naam uit het wereldje met een uitlokkende titel + bericht. Logisch dat er dan wat buzz over ontstaat.

    De definities die in de thesis gehanteerd worden, ben ik het ook niet echt mee eens. Een guerilla uiting is iets compleet anders dan een viral. Er worden wel viral marketing uitingen in de thesis besproken, maar dan onder de noemer guerilla. (guerilla wat?) Daarnaast wordt buzz hetzelfde genoemd als Word of Mouth (WoM) euh.. pardon? Compleet andere specialismes!

    Nogmaals, enorm respect dat het gelukt is zo veel buzz te creeren rond je thesis, maar er worden nu wel allemaal verschillende specialismes op 1 hoop gegooid onder de noemer guerilla en dat vind ik toch wel jammer..


    10 december 2008 om 08:39
    Pim

    Sytse, ik heb de scriptie hier voor me liggen en dat het is toch niet helemaal zoals jij het stelt. Daar komt bij dat het ontbreekt aan definiëring op dit gebied. Heel hoofdstuk 5 gaat over dat onderwerp, de moeilijkheid bij definiëring en waarom Tim heeft gekozen om Guerrilla de leidende term te laten zijn. Jij kan het natuurlijk niet eens zijn met de definitie. Sterker, jij BENT het niet eens met de definitie. 🙂

    En daar komt bij: hoezo kan een ‘viral’ niet ontstaan via het posten van een bericht ‘door een bekende naam uit het wereld’. Anything goes volgens mij. Dat is kennelijk doordacht gedaan, de scriptie heeft zijn doelgroep voor een groot deel bereikt, voor beroering gezorgd…precies zoals Tim in zijn thesis beschrijft hoe je een goede guerrilla campagne zou kunnen doen.


    10 december 2008 om 08:57
    Remco de Vries

    Ben ik nu de enige, voor wie doorklikken niet werkt, en die dus ook geen blik kan werken op de thesis 😉


    10 december 2008 om 08:59
    Pim

    @Sytse, Guerrilla wordt even zo vaak gebruikt om het geheel van ‘niet traditionele communicatie middelen’ te duiden. Vandaar ook de benaming. Om in de metafoor te blijven: Het ‘reguliere’ leger staat voor de gevestigde orde, de kranten, televisie… De guerrillas kunnen overal vandaan komen, in elke hoedanigheid, ze zwermen van links naar rechts, duiken zelf op in het terrein van die gevestigde orde en gaan er mee aan de haal. Soms slaat het aan en wordt het viraal, een buzz…etc.


    10 december 2008 om 13:03
    Niels La Croix

    Beste Tim.

    Deze week heb ik met veel plezier je thesis gelezen. Ik heb bewondering voor je volledigheid van je onderzoek en de manier waarop je Guerrilla in 66 pagina’s omschrijft. Het is een onderzoek met intrigerende bevindingen en conclusies die goed aansluiten bij mijn eigen visie op guerrilla. Ikzelf ben zeer veel bezig met Guerrilla en loop op dit moment stage bij de Guerrilla afdeling van Lowe & Draftfcb. Mijn studie (4e jaars, Willem de Kooning, Advertising) staat bij mij voornamelijk in het teken van onconventionele reclame en dit is prachtig studie materiaal. Dank daarvoor!

    Vriendelijke groet, Niels La Croix.


    12 december 2008 om 12:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief