Adobe MAX Dag 1: Client en cloud, social en devices

Adobe MAX Dag 1: Client en cloud, social en devices
,
@Polledemaagt

{title}Adobe levert nogal wat industriestandaard-producten met Photoshop, Illustrator en Flash. Daarnaast heeft het met Flex, AIR en een hoop andere pakketten de design en developtools in handen waarmee webbureaus nu en in de toekomst coole websites en web applicaties bouwen. Adobe is óók nog een van de partijen die hard werkt aan het ontsluiten van rijke internet applicaties (RIA’s) op mobiele telefoons, wat een enorme boost zou zijn voor de mogelijkheden daar. Genoeg redenen, wat mij betreft, om als marketeer Adobe goed te volgen.

Gisteren, vandaag, en morgen zijn Ralph Bom en ik op Adobe MAX, het vlaggenschip van de Adobe events elk jaar, in Milaan. Adobe MAX is een bijzonder uitgebreide conferentie: er zijn tot 9 parallelsessie op elk moment, onderverdeeld in ‘Design’, ‘Develop’ en ‘Envision’ voor een kleine 1300 Adobe geïnteresseerden. Niet alleen komt het gros van de enorme hoeveelheid Adobe producten aan bod (al dan niet hands-on), ook worden zaken als workflow, toekomstvisies, verdienmodellen en standaarden behandeld. Daarnaast is er ook nog een grote zaal met stands en barst het van de inspirerende mensen. Al met al een indrukwekkende organisatie die niks aan het toeval overlaat en alles tot in de puntjes verzorgd heeft (waarvoor complimenten).

Gezien het brede programma en de waarde voor marketeers heb ik de keuze gemaakt voor de wat meer algemene tracks die ingaan op de toekomstige ontwikkelingen van Adobe, op verdienmodellen, op open source en de huidige paradepaardjes Adobe AIR en Adobe Flash (mijn volledige programma staat op mijn blog).

Trends volgens Adobe

De ochtend van dag een was ingeruimd voor de algemene welkomstsessie, een overzicht van de stand van zaken bij Adobe. Mark Anders (Senior Principal Scientist) onderscheidde drie hoofdtrends en ontwikkelingen:

  1. Client and cloud: Adobe zet met (onder andere AIR) zwaar in op desktop applicaties (local clients) die gebruik maken van het web om gegevens binnen te halen (cloud computing).
    • Adobe Flash werd, vooruitlopend op de grote sessie over Flash morgen, al behandeld. Veel eyecandy, waaronder nieuwe manieren om tekst te gebruiken en om 3D elementen te gebruiken;
    • BBC iPlayer werd gepresenteerd door BBC’s Anthony Rose, die met “Last year BBC decided what you were watched, this year you decided what you watch, next year your friends will decide what you watch” gelijk ook de oneliner van de dag had. De iPlayer (een soort kekke uitzendinggemist.nl player) laat je van te voren programma’s instellen voor download, desktop alerts instellen voor je programma’s, HD downloaden en podcasts downloaden en afspelen;
    • De International Herald Tribune Reader werd aangehaald als voorbeeld hoe een enkele applicatie geschikt was voor meerdere schermformaten en devices.
    • {title}Het meest indrukwekkend was wellicht wel EcoDrive van FIAT , ontwikkeld door AKQA, een gelikte applicatie die op basis van het rijgedrag van de FIAT rijder tips gaf om milieuvriendelijker te rijden. Met een USB dongle werd de data uit de FIAT gehaald en binnengehaald in een AIR applicatie die er een reeks van geweldige grafieken en aanbevelingen op baseert;
  2. Social Computing, het gegeven dat we met vrienden communiceren. Opvallend was dat Adobe hier van de drie trends duidelijk het minste tijd aan besteedde. In de drie trends zit hier duidelijk op dit moment nog de zwakte bij Adobe. Wel presenteerde het twee applicaties:

    • Adobe Wave werd gepresenteerd, een desktop applicatie die je een notificatie stuurt als er in jouw social service wat verandert (Why? Adobe? Why?);
    • Adobe Cocomo maakt het makkelijk om sociale componenten aan je Adobe applicaties toe te voegen;
  3. Devices and desktop kreeg een grote nadruk van Adobe, dat duidelijk flirt met alles wat mobile is. Flash Lite is alweer enige tijd beschikbaar en ook is alweer even bekend dat Adobe een van de grote drivers achter het OpenScreen Project is, een initiatief om rijke internet applicaties device onafhankelijk te verspreiden.

Daarna was het alweer tijd voor de verschillende parallelsessies en voor mij, de Adobe Roadmaps.

Adobe Roadmaps

Gedurende de dag waren er zogenaamde “Roadmaps”, sessies die de aanwezigen op de hoogte stelden van de strategie en keuzes van Adobe op het gebied van Enterprise (oplossingen voor ondernemingen), Rich Internet Applications, Flash Video en Web Experience.

  1. Roadmap Enterprise: Weinig nieuws in deze sessie en met name een promotie voor bestaande Adobe producten. Jammer, want juist hier had ik een sessie met veel visie en strategie verwacht. Adobe richt zich op de groepen “Line of Business”, “Information Technology” en “Knowledge workers” met haar producten en definieert in die groepen een set van drie soorten acties: ‘Virtual Interactions’, ‘Ad Hoc Projects’ en ‘Defined Processes’. Overbodig te zeggen dat Adobe natuurlijk in dit scenario voor elke groep het juiste product heeft;
  2. Roadmap Rich Internet Applications: Dit was voor mij DE sessie van de dag. Het toonde de samenhang tussen de verschillende Adobe producten voor de ontwikkeling van Rich Internet Applications (zie ook de sheet). Waar Flash met name gebruikt wordt voor het “live” spelen van content, is Adobe AIR de applicatie die webcontent buiten de browser (en dus direct op desktop of een mobiel device) haalt. De creatieve mogelijkheden zijn enorm en Adobe gelooft ook sterk in een groei van AIR (deels kanibaliserend op Flash). Ook op het mobiele platform, waar continue live content wellicht niet wenselijk is, is AIR een uitkomst. Het Adobe Flex pakket lijkt het maken van deze rijke applicaties wel heel erg makkelijk te maken.
  3. Roadmap Flash Video: Alhoewel Flash tot 90% van de online video markt beheerst is er nog veel te doen. Reach’, ‘Quality and Experience’, ‘Monetization’, ‘Driving Down total costs’ en ‘Content Protection’ zijn de grootste markets needs volgens Adobe en dat betekent dat er nogal wat stappen te maken zijn. De prioriteiten voor Flash liggen met name op flexibiliteit, interactiviteit, cross-platform en consistentie. De grootste uitdagingen liggen echter bij mobile (waar Adobe, zoals eerder gezegd leidend is in het OpenScreen Project), met name in efficientie, met name ook in het energieverbruik, de explosie in het aantal verschillende devices, de mogelijkheid HD kwaliteit te leveren via mobile en de veranderende businessmodellen.

Vandaag is er weer een nieuwe dag. Mijn programma staat online en ik ben te volgen via Twitter (@polledemaagt). Ter aanvulling nog:

Noot: ik ben (net als de bloggers van DutchCowboys en Frankwatching overigens) door Adobe uitgenodigd op het event aanwezig te zijn. Ik heb verder geen banden met Adobe en zal dus ook zo objectief mogelijk (damn, man, we zitten in Milaan, wie is er dan niet impressed?) schrijven over het event en de ontwikkelingen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Dank voor het verslag Polle, baal dat ik op laatste moment moest cancelen vanwege gezondheid maar hoop dat Ralph geniet van de de vrijgekomen plaats ;-)

    Zie ook uit naar de ontwikkelingen van Adobe Air. Vorig jaar was ik aanwezig op de eerste Europese Adobe Max in Barcelona waar toen Adobe Air werd geinteoduceerd. Was ook een perfect georganiseerd event!

    geplaatst op
  • @Marco graag gedaan! We missen je wel hier, maar Ralph doet zn uiterste best om een goede stand-in/body-double/vervanger/vertegenwoordiger te zijn ;)

    Ik ben ook enorm benieuwd naar AIR, dat is een van de zaken waar ik me vandaag in ga verdiepen. Daarnaast wil ik ook wat meer weten over community en hoe ze die gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe producten.

    Als je vragen hebt laat ze hier achter in de comments of stel ze va twitter (zoals @ferdikoomen en @Keez bijvoorbeeld al eerder deden), dan probeer ik daar op terug te komen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.