Economisch weerbericht (6): Het valt hartstikke mee
Terwijl het nieuws in Nederland gaat over koffieshops aan de grens en het Brabantse horecaverzet tegen het rookverbod, houdt men in de industrielanden de adem in vanwege de malaise in de auto-industrie. Bij ons komen we weinig verder dan NedSchroef en NedCar. Plus natuurlijk LeasePlan, een bankbedrijf van Nederlandse bodem, dat in 30 landen handelt in een apart soort derivaten, namelijk contracten op autoparken. Bij Pauw & Witteman gaf Bolkestein woensdag al het antwoord op het steunverzoek van LeasePlan: “Naar de letter zult u wel voor steun in aanmerking komen, maar als minister zou ik proberen eronderuit te komen.”
Het gaat prima met Nederland. Alle Icesavers krijgen hun geld terug en verder is er weinig om ons zorgen over te maken. Al was het maar, omdat we amper invloed hebben op de dingen, waarover we ons zorgen kunnen maken. Blijf dus vooral maar kalm, zegt Wouter Bos. Er zullen best regionale plannen komen om de auto-industrie door de komende moeilijke jaren heen te helpen, maar of dat op tijd zal zijn . . .? In Duitsland gaat het om ruim 700.000 banen, en samen met Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië en België zijn het er 2 miljoen.
Wij zitten daar comfortabel tussenin, maar hebben als zestiende economie van de wereld gelukkig niets met het autoleed van doen, lijkt Bos te zeggen. Wij hoeven alleen garant te staan voor onze banken – op LeasePlan na dan – en verder hebben we volgend jaar nog altijd een nulgroei. Dan zijn we dus net zo rijk als nu. Wat werklozen betreft – dat lossen we misschien op, doordat alle Polen weer naar huis gaan. Dat constante gemekker over recessie en zelfs depressie, daar heeft Bos het zo ontzettend mee gehad. Een en ander kunt u nalezen in een interview met Metro (pdf).
Vanuit Duitsland komen hele andere geluiden. Nog niet zo lang geleden dachten we, dat de financiële crisis voornamelijk in Amerika zou blijven en dat Europa en Azië de dans zouden kunnen ontspringen. Helaas was dat (alweer) buiten de waard gerekend:
“Die Hoffnung, Europa und Asien könnten sich von der Krise in Amerika abkoppeln, ist endgültig verflogen. Zu gewichtig ist der wirtschaftliche Einfluss der USA, zu intensiv die gegenseitigen Verflechtungen in der globalisierten Welt. Wie ein Erdbeben hinterlässt die Finanzkrise Schneisen der Verwüstung in der Wirtschaft. Ob Autoindustrie, Luftfahrt, Bauwirtschaft oder Einzelhandel – keine Branche bleibt verschont.”
Maar hier valt het gelukkig hartstikke mee: in onze mentale schuilkelder wel te verstaan! Dat het onderwijl met de beurzen wereldwijd steeds verder zijn gangetje bergafwaarts gaat – daar zijn we inmiddels aan gewend geraakt. Op naar de schone lei!
@Jaap,
Blijkbaar mogen de weersvooruitzichten nooit tegenvallen. In de fysieke wereld hebben we al de pest aan tegenwind, laat staan in de financiële wereld. We zouden figuurlijk gesproken met z’n allen het liefst een reis boeken naar de economische zon om het gure economische herfstklimaat te ontlopen.
Het is zo simpel allemaal. We willen er alleen niet aan. Blijkbaar kunnen we de pijn niet verdragen. Zodra je geld uitgeeft wat je niet hebt, kom je een keer tekort. Mocht de onderliggende waarde dan ook nog eens verdampen, dan val je in een psychologisch- en financieel gat omdat de lasten voor het krediet gewoon doorlopen.
Pas wanneer er weer een evenwicht ontstaat tussen uitgaven en inkomsten kunnen consumenten weer eens iets vervangen. Reker er maar op dat die tijd weer komt. Als de gemiddelde auto in 8 jaar tijd (?) wordt afgeschreven, mag je voor 2016 juichende voorpaginakoppen verwachten over de autobranche. Voor jullie marketeers is er dan weer werk zat ?, zeker in de autobranche!
Volgens mij zat de autobranche aan het begin van deze eeuw ook in het slop. De meesten zijn dat denk ik al weer vergeten. Ofwel, na de winter breekt de economische zon door. Volgens mij schrijf ik niets nieuws. Men kan wel zeggen dat men die sombere verhalen zat is, maar ik geloof dat 10 à 30 procent van de Nederlanders over hun financiën loopt te piekeren. Logisch als je in de afgelopen jaren te veel (credit)card schulden hebt opgebouwd dan ga je jezelf zorgen maken zodra het limiet wordt verlaagd. Daar wil je met anderen over communiceren omdat het je dwars zit. Anders gezegd, mensen praten over wat hen bezig houdt. Dit keer is dat niet de nieuwe keuken of de nieuwe auto. Dat komt vanzelf wel weer.
Accel, de fietsenfabrikant heeft prachtige resultaten geboekt. Nederland fietsland. Dat blijkt maar weer eens. De gezonde Hollandse rode wangen zal steeds meer in het landschap verschijnen.
Tot het volgende economische weerbericht.