Google SearchWiki: Bepaal zelf de indeling van je Google zoekresultaten
Google heeft zojuist een nieuwe feature gelanceerd: SearchWiki. Het is nu mogelijk om zoekresultaten naar eigen wens te rangschikken/verwijderen en hier notities bij te plaatsen.
Het is handig om resultaten die je niet wilt zien te verwijderen uit bepaalde lijsten. Ook kun je sites die je heel handig vindt bovenaan plaatsen. Google geeft aan dat dit geen invloed heeft op de normale rankings, maar wie weet gaan ze dit in de toekomst wel gebruiken. Want waarom zouden ze een site die vaak verwijderd wordt in de normale zoekresultaten blijven behouden?
Een andere leuke mogelijkheid is het toevoegen van notities aan een site. Deze kunnen namelijk ook bekeken worden door anderen. Zo kun je snel zien wat andere mensen over een bepaalde site zeggen. Deze nieuwe mogelijkheden werken vooralsnog alleen in de .com search maar zullen vermoedelijk binnenkort uitgerold worden over alle lokale zoekmachines.
Persoonlijk lijkt me dit een goede stap in de richting van het laten beoordelen van de kwaliteit van zoekresultaten door de community. Ben ook erg benieuwd wat Google in de toekomst met deze informatie gaat doen.
@Erwin: ga naar de .com versie van Google door op het beginscherm op “Google.com in English” te klikken. Zoek daarna bijvoorbeeld op “andre scholten” en klik vervolgens op het notitie ballonnetje naast het eerste resultaat. Zie je die?
Hoi Andre,
Ik kan het nog niet zien in google.com
Was daar niet een speciale aanmelding voor nodig?
Groet
Ik zie het ook nog niet. Ik ben ingelogd en zoek op de .com site in het engels. Het zal wel de standaard manier zijn hoe Google hun nieuwe producten openbaar maakt: in enkele dagen heeft iedereen het.
Ik ben benieuwd want, om even een paar buzzworden te gebruiken: Ze kunnen de zoekresultaten mooi Crowdsourcen en maken op een hele laagdrempelige en kort-actie manier gebruik van de wisdom of the crowds. Ik zeg het je: Google, dat kan nog eens heel groot worden 😛
Heb het getest en alleen de notes functie werkt nu..dus het verplaatsen van een resultaat is nog niet actief. Je moet hiervoor ingelogd zijn op google.com. Geen fijne gedachte omdat ze dan je zoekgedrag aan je mail adres kunnen koppelen.
Vraag van Andre: Want waarom zouden ze een site die vaak verwijderd wordt in de normale zoekresultaten blijven behouden?
Misschien omdat het tonen van slechte resultaten op de eerste pagina meer advertentie inkomsten voor Google opleverd? 🙂 Een andere reden zou misbruik kunnen zijn, huur een stel studenten in om de site van je concurrent uit de resultaten weg te klikken.
klinkt inderdaad erg goed. Ben nu wat dit voor gevolgen gaat hebben in de toekomst voor wat betreft zoekmachine optimalisatie.
Dit is overigens meteen een test voor de nieuwe software die ik net heb binnengekregen. deze reactie is ook niet met mijn keyboard ingetypt maakt gesproken via mijn headset. Ik sta versteld van de kwaliteit van dit programma.
Zo wordt het geven van reacties een stuk aangenamer.
Heeft langer geduurd dan ik had gedacht overigens, vorig jaar was er geloof ik al het een ander over gemeld.. Maar, wel een goede ontwikkeling op zich, ben vooral benieuwd hoe Google deze informatie uitendelijk gaat implementeren in het algoritme..
Bij mij werkt het schuiven en toevoegen van comments.
Over een tijdje krijgen we natuurlijk de mogelijkheid de instellingen te delen met je vriendjes en op die manier een social ranking in Google te krijgen; “André Scholten adviseert deze sites als je zoekt op SEO”.
@Erik: dat zou me inderdaad niets verbazen, ben echt heel benieuwd wat Google met de data gaat doen.
Google gooit nooit zomaar iets op de markt dus wat mij betreft gaan ze er (later) zeker iets mee aanvangen 😮
Dave
Persoonlijk heb ik niet echt de behoefte aan al die extra buttons en features in Google, irritant dat je het niet uit kan zetten. Ik ben overigens benieuwd of Google op deze manier een zekere mate van objectiviteit kan waarborgen. De ene persoon zal bijv. veel eerder met zoekresultaten gaan schuiven dan een ander, terwijl beiden zoekresultaat X bovenaan hun favorietenlijstje hebben staan. En als ik vandaag resultaat Y wegklik, zie ik die dan nooit meer terug of komt er nog ergens een lijstje met ‘ooit wegggeklikt’. Je zou maar per ongeluk op die x button drukken …. 😉
Ik denk dus dat Google nog wel een jaartje de boel zal onderzoeken voor ze dit soort dingen daadwerkelijk gaan gebruiken om hun algemene zoekresultaten te beïnvloeden.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!