Verslag Finnovation: Civic Banking met Caja Navarra

20 november 2008, 19:58

Vandaag was ik via M! Reporter te gast bij Finnovation 2008 een 2-daags congres over innovaties in de financiële sector georganiseerd door de European Networking Group.

Hoewel ik Gregg Fraley, auteur van Jack’s Notebook heb moeten overslaan, was er veel bekende kost. Eén item sprong er wat mij betreft echt uit en dat was de case Civic Banking: Social Innovation to better compete gepresenteerd door Pablo Armendáriz, hoofd Innovatie bij de Spaanse Bank Caja Navarra.

Het Civic Banking businessmodel van Caja Navarra komt er kortweg op neer dat zij 30% van hun winst schenken aan sociale projecten veelal in lokale communities. Volkomen transparant wordt aangegeven wat de winst van de bank is en kunnen klanten bepalen naar welke projecten 30% van de winst naar toe gaat.

You Choose: You Decide

In 2002 introduceerde CEO Enrique Goñi het programma “You Choose: You Decide”. De klant werd centraal gesteld en er werden vijf basisrechten voor klanten gedefinieerd met daarnaast ook verplichtingen voor Caja Navarra.

  1. Social Project Work: het recht te bepalen naar welke projecten de 30% van de winst naar toe gaat. Met daarbij het gevolg dat bijvoorbeeld een priester in Navarra de gelovigen oproept te stemmen voor zijn kerk, zodat deze verbouwd kan worden.
  2. Civic Account SimulatorCivic Account: het recht te zien hoeveel winst er wordt gemaakt van je geld.

    Caja Navarra is daarbij ongekend transparant. Jaarlijks ontvangt elke klant een persoonlijk overzicht dat aangeeft hoeveel de bank aan de klant heeft verdiend en hoeveel geld er dankzij jou naar sociale projecten is gegaan. Als ik in 2007 gemiddeld 15.000 euro op een spaarrekening bij Caja Navarra had gezet, hadden ze 304,87 euro aan mij verdiend en was er 101,48 euro naar een project gegaan zo valt te berekenen met de Civic Account Simulator.

  3. Project accountability: het recht inzicht te krijgen in de status van de projecten die worden ondersteund
  4. Volcan: het recht deel te nemen als actief vrijwilliger bij de projecten
  5. Becoming Bankers: het recht te bepalen waar je tegoeden in worden geïnvesteerd

Canchas

De lokale kantoren worden canchas genoemd en betekent in het Spaans zoiets als “gelegenheid geven”. Klanten èn niet-klanten kunnen in deze canchas naast het doen van financiële zaken ook gewoon koffie drinken, een boek of krant lezen, surfen op internet, concerten of anders shows bekijken. Een lokale vereniging die een ruimte nodig heeft voor een vergadering o.i.d. kan ook bij deze canchas terecht.

Deze video op YouTube gevonden tussen Caja Navarra’s video channel laat zien dat de canchas veel meer zijn dan een bankkantoor. Hoewel de operationale kosten 12,5% hoger ligt door deze diensten, is ook dit een invulling van Civic Banking. In 2007 bezochten 65.000 mensen de canchas, surfde voor meer dan 18.000 uur, genoten van meer dan 300 concerten etc.

Bovenstaande video laat ook zien dat Caja Navarra enterpreneurship op een bijzonder manier support met Eurecan, een enterpreneurship supporting programma waar opnieuw de community een belangrijke rol speelt.

Resultaten

Het geheel klinkt wellicht te mooi om waar te zijn, maar de cijfers laten zien dat je middels Civic Banking ook een prima positie kunt innemen in de Spaans markt. Tussen 2001 en 2007 groeide de Spaanse markt maar Caja Navarra groeide sneller en steeg van een 22e naar een 17e plaats op basis van tegoed onder de Spaanse spaarbanken, van een 16e naar een 5e plaats op basis van marge per werknemer en van een 41e naar een 4e plaats op basis van return on investment.

Kortom een mooie mix van community, social banking en transparantie met ook nog eens financieel een niet onaardig resultaat. Wat denken jullie zou een dergelijk concept ook in Nederland kunnen werken?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!