Adverteer je met Google Adwords in Google’s inhoudsnetwerk en heb je ook Adsense-advertenties op je website staan? Dan is de kans groot dat er advertentiebudget verloren gaat aan advertenties op je eigen site. De bedoeling van beide advertentieprogramma’s kan natuurlijk niet zijn dat je Google moet betalen voor bezoekers die binnen je website naar een andere pagina klikken.
Een voorbeeld van een site die momenteel op deze manier de pot van Google spekt is Formule1.nl. Zij hebben een Adwords-campagne draaien om hun webshop met Formule 1-merchandising te promoten op het internet. Deze promotie verschijnt ook regelmatig op de eigen site doordat onverkochte ruimte op de site wordt gevuld met Adsense-tekstadvertenties. In plaats dat de Adsense-advertentie verdiensten oplevert, kost het de site alleen maar geld.
Stel dat Formule1.nl aan Adwords voor elke klik op deze tekstadvertentie 15 cent moet betalen en dat ze hiermee via Adsense slechts 10 cent verdienen. Men betaalt dus 5 cent aan Google voor elke bezoeker die via een klik op deze advertentie voor Formule 1-kalenders wordt doorgestuurd naar een andere pagina binnen dezelfde website. En in de tussentijd had men wel geld kunnen verdienen met een klik op een andere advertentie op die plek.
Sluit dus altijd het tonen van je eigen advertenties op je eigen site uit. Als je een bepaalde sectie van je site extra wilt promoten op de site zelf, zorg dan zelf voor een mooie banner of opvallende tekstlink die je plaatst op een ongebruikte of onverkochte positie. Zo voorkom je dat je budget verspilt!
Weergave van eigen advertenties stoppen in Adsense
In Adsense kun je heel eenvoudig voorkomen dat je eigen advertenties worden getoond op je website. Ga als je bent ingelogd op de beheeromgeving naar het tabblad ‘AdSense instellingen’ en kies Filter voor concurrerende advertenties. Vul hier de domeinnaam (of domeinnamen) in van de sites waarmee je adverteert in Adwords. Advertenties voor deze domeinen worden dan niet meer getoond.
Dit filter kun je ook gebruiken om tegen te gaan dat je concurrenten kunnen adverteren op je site.
Weergave op eigen websites stoppen in Adwords
Ook de eigenschappen van je advertentiecampagne bij Google Adwords kun je zo instellen dat bepaalde websites worden genegeerd. Hiervoor heeft Adwords het hulpprogramma Sites en sitecategorieën uitsluiten. Geef bij de campagnes waarvoor je dit wenst je eigen domeinen op om te voorkomen dat advertenties hier worden getoond.
Het is ook mogelijk om andere sites of hele categorieën van websites uit te sluiten voor je campagne. Zijn er bepaalde sites waarvan de bezoekers eigenlijk niet interessant zijn voor je campagne, omdat ze onvoldoende conversie op zouden leveren? Door er voor te zorgen dat je advertenties hier niet getoond worden spaar je ook advertentiebudget uit!