Het wordt nog wat met mobiel

Het wordt nog wat met mobiel

{title}We duwen even een totaal uitgewoonde koe uit de sloot, maar het blijft een boeiend onderwerp. Het jaarlijkse multi-channel-onderzoek van Cendris wijst uit dat mobile nu toch echt gaat doorbreken als marketingkanaal. Althans dat wordt geconcludeerd door de collega’s van TvM. Feitelijk is er gevraagd welke kanalen groei zullen vertonen als kanaal waarmee klantcontact verloopt en welke niet. Hier blijken vooral mobiele toepassingen op veel meer aandacht te kunnen rekenen. De geluiden zijn weleens anders geweest.

Dan natuurlijk de hamvraag: Is klantcontact voldoende om van een echt marketingkanaal te spreken, want we hebben het over een een manier om met de ‘klant tot interactie te komen’. Permission based mobile CRM valt dus ook onder die definitie en dan klinkt de (onverwachte) opleving van mobiel als marketingmiddel veel minder spectaculair. ‘Mag ik u een sms-je sturen’ of ‘Mag ik u ook mobiel bellen als we een aanbieding hebben’ klinkt niet als het type mobile marketing waar we al jaren congressen over volpraten, of toch wel? Het gevoel ontstaat dat mobile advertising nooit wat wordt, maar mobiel als DM/CRM-kanaal nu echt gaat doorbreken dus, of ziet u dat anders? Uw meest spraakmakende oprispingen zetten we als vanouds door in het blad.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Of wacht even anderhalve week, verschijnt de nieuwe Emerce met daarin mijn workshop ´wat moet de ondernemer nou echt met mobiel?´, krijg je praktische antwoorden in plaats van onderzoeksretoriek. :-)

    geplaatst op
  • Thnx voor de tip karel, maar wat vind je?

    geplaatst op
  • Ik roep al jaren dat vrijwel elke mobiele dienst tot mislukken gedoemd is zolang flatfree mobiel internet niet is doorgevoerd. Aangezien sinds een jaar dit eindelijk voor een bedrag van rond de 10 euro aanwezig is, is er eindelijk levensvatbaarheid voor mobiele toepassingen en daarmee ruimte voor allerlei modellen om gebruik te maken van mobiele kanalen. Een ander bijkomend voordeel is de snelle opkomst van de nieuwe generatie mobiele telefoons. De Iphone, Windows Mobile, en betere Symbian toestellen maken het een stuk eenvoudiger voor zowel consument als aanbieder. Kortom dit jaar verwacht ik dat Mobiel Internet eindelijk ECHT zal doorbreken.

    geplaatst op
  • In het begin van de zomer dit jaar hebben we marketingbureaus benaderd met de Mobile Marketing bom campagne. Onze boodschap was duidelijk: Mobile Marketing slaat in als een bom! Ik ben er heilig van overtuigd dat het kanaal "mobiel" door de vele mogelijkheden nog te onbekend is bij de meeste marketingafdelingen. Wel zien we een sterke stijging in de vraag naar mobile marketing campagnes of acties.

    @Koos Koets: ik vind het kanaal "mobiel" veel breder dan alleen mobiel internet. Ook technieken als SMS, MMS, Interactive Voice Response (0800 / 0900) , Direct Outbound Calls, Bluetooth, UMTS Videobellen, mobiele content, kunnen gebruikt worden om interactie te vinden met de doelgroep te vinden of te behouden.

    geplaatst op
  • dag kasper,

    Maar vind je de discussie niet heel diffuus worden? Mobile Marketing 'as such' bestaat toch gewoon niet? Dat je een mobiel goed kunt gebruiken in marketingacties is al sinds Idols 1 bekend. Dat het niet geschikt is als persuasief ongepersonaliseerd reclamemiddel ook, maar waar dit onderzoek over ging is dat het als kanaal wordt gebruikt ten behoeve van interactie met klanten. Dan denk ik, ja natuurlijk: een bank of een telco mag je steeds vaker mobiel bellen, maar mag je daar conclusies aan verbinden? Los daarvan stormt de browser natuurlijk de mobiel binnen en als internet in de mobiel zit, zit de marketing in je broekzak ;-)

    geplaatst op
  • Kijk, die emerce moet ik hebben. Verder leuke post.

    geplaatst op
  • Hier nog even de originele link:
    http://www.marketingonline.nl/nieuws/moduleitem55307.html

    geplaatst op
  • @Kasper, mee eens, maar het punt is dat de zaken die je nu noemt lastiger en duurder te implementeren zijn. Het aanbieden van een mobiele applicatie dan wel website is veel laagdrempeliger, goed voorbeeld is bijvoorbeeld de NOS Mobile Gadget.

    geplaatst op
  • @Luuk: klopt "Mobile Marketing" is ook een breed begrip. Ik geloof dat elke organisatie moet bekijken hoe ze hun doelgroep kunnen bereiken met alle mogelijkheden die mobiel biedt.

    Barack Obama, check Obama Mobile , koos bijvoorbeeld voor de mogelijkheden om tijdens de campagne mensen op de hoogte via SMS én Twitter, was bereikbaar via een mobiele website en iPhone applicatie en bood ringtones aan. McCain zette Direct Call in om in één klap een grote hoeveelheid mensen te bereiken.

    @ Koos Koets: dit is een misverstand. Het gebruik van SMS, MMS, Interactive Voice Response (0800 / 0900) , Direct Outbound Calls, Bluetooth, UMTS Videobellen of mobiele content zijn qua kosten vaak goedkoper dan het ontwikkelen van een uitgebreide mobiele website of een mobiele applicatie. Mits je aan het juiste adres bent natuurlijk :).

    geplaatst op
  • Ik zie het niet gebeuren. Mobiel als apart klantinteractiekanaal gaat niet komen.
    Wat is er makkelijker dan een klant even een bevestiging van een telefoongesprek per e-mail sturen? Ik vind het onbegrijpelijk dat bedrijven dat nog steeds niet standaard doen.
    Stel dat dat straks wel gaat gebeuren en een klant bekijkt de mail op zijn mobiel (want dat doen we straks allemaal) is er dan sprake van mobile marketing?
    Ik heb het onderzoek niet gelezen maar het lijkt alsof marketeers voor eigen parochie preken en budget voor speeltjes (en budget) die in de kast zullen blijven liggen proberen te realiseren.
    Chat, cobrowsing, webcam, sms, het zijn allemaal voorbeelden van klantinteractiekanalen die het zouden worden en die nog maar nauwelijks gebruikt worden.
    Laat de heren en dames marketeers erst maar eens nadenken over de rol van de klantenservice in de totale propositie die ze bieden en wat meer aandacht aan de bestaande klanten besteden.

    geplaatst op
  • Gaat mobiel nu alweer doorbreken als marketingkanaal?

    geplaatst op
  • @ Ludo,

    Volgens mij gaat het om een multi-channel-onderzoek. Mobiel als een apart communcatie kanaal is inderdaad niet heel krachtig.
    Mobiel als onderdeel van de verschillende kanalen blijkt echter een heel effectief middel. Bijvoorbeeld als brug tussen tradionele communicatie (radio, tv, print etc) en online (website / mobiele website).

    geplaatst op
  • @ Ludo: als je het hebt over het gebruik van de mobiel als klantenservice dan wordt bijvoorbeeld sms wel degelijk veel gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan de tandarts die een dag voor een afspraak de klant een sms stuurt en waarmee het aantal "vergeten afspraken" significant daalt (wat voor beide partijen kosten bespaart).

    Het probleem nu zit met name in dat het voor veel mensen niet duidelijk is wat wel en niet mogelijk is met de verschillende technologiën van de mobiel.

    @ Sander: juistem, mobiel kan inderdaad een brug zijn tussen verschillende mediatypen.

    geplaatst op
  • Ik denk dat sms marketing mogelijk is, of het nou met SMS MMS of mobile internet is. Het enige verschil in deze is de lengte van de boodschap. Maar een goede (duidelijke) boodschap zou in een SMS te verwoorden moeten zijn (Brandsimple). Wat alleen belangrijk is, is specifiek targetten. Als je van iemand zou weten waar hij zich bevindt, wat het geslacht en de leeftijd is, is er al redelijk gericht advertisement te sturen denk ik.

    daarnaast is het van groot belang dat er een waar voordeel te behalen is voor de ontvanger.

    Dat hij/zij de boodschap leest (mits sms) is naar mijn idee 100% (wie laat er een sms ongelezen??). Praat je over MMS of een internetlink naar een mobile website, dan worden je kansen een stuk kleiner als je naar de gehele bevolking in Nederland kijkt. Omdat het niet volledig gepenetreert is. Aan de andere kant kun je je afvragen hoe noodzakelijk mms en internetlinks zijn als je de boodschap niet in SMS kunt zetten is het niet gericht en duidelijk genoeg.

    Ik vind het verder leuk om te zien hoe sommige opstartende sites proberen hierin mee te gaan. wat dacht je bijvoorbeeld van http://www.yournumber.nl Het enige andere probleem is de snelheid waarmee mensen van nummer wisselen. Dit vraagt om een continue investering in het up2date houden van de database met nummers.

    geplaatst op
  • @all

    waar ik niemand in deze discussie over hoor is Bluetooth marketing, je merkt nu echt dat de bleutoothmarketing bedrijfjes als paddestoelen uit de grond schieten. en je kan ook interactie met je klant krijgen door middel van prijsvraag en kortingscoupon acties
    ik vind het voordeel aan bluetooth dat het gratis is.
    sommigen vinden dat bluetoothmarketing SPAM is, ook hier ben ik het niet mee eens, het is net als een flyer op straat, je hoeft hem niet aan te nemen. dit is hetzelfde alleen dan digitaal.
    verder is het ook niet in strijd met de TELECOM. wet.

    wat ik mij afvraag, wat vinden jullie hier van? zit hier echt een grote toekomst in,
    Bluetooth valt met zijn succes denk ik, zodra je veel berichtjes gaat krijgen op straat komt hier denk ik wel een wetgeving voor.

    geplaatst op
  • Ik denk dat ook als je bluetooth als marketingkanaal gaat gebruiken, je heel erg goed moet 'targeten', anders gaan mensen echt niet in op het verzoek tot een bluetooth verbinding, als ze rondlopen op straat.

    En dan is de vraag, kan je mensen op deze manier wel zo nauw 'targeten'

    geplaatst op
  • Ik vind het frappant dat de voorbeelden die nu genoemd worden hoofdzakelijk neerkomen op het ouderwetse zendmodel, waarbij gepoogd wordt om mensen te beinvloeden.

    De echte mobiele revolutie die ik nu zie ontstaan is een app store op de iPhone (er zullen ongetwijfeld soortgelijke diensten komen van andere mobiele fabrikanten) waar aan klanten een dienst geleverd kan worden waar deze wat mee kunnen. En het is gebaseerd op pull van de klant, niet push. Mobiel is het ideale verveelmedium en dan ben je veel meer geneigd om ff de app van de Esprit store te checken, waarbij je a la de facebook app productupdates en op maat-aanbiedingen kunt bekijken.

    Het gaat om het hebben van vertrouwen in je product of dienst dat je klant terugkomt om te kijken (en met zo'n app is dat een fluitje van een cent) en niet het overschreeuwen van je klant met zo'n hopeloos verouderd sms'je, waar de ontvanger een actie voor moet ondernemen om het te verwijderen uit zijn inbox.

    Sms, e-mail, het zijn wat mij betreft allemaal middelen die bedacht zijn vanuit een of ander verdienmodel, in plaats van het bieden van een daadwerkelijke meerwaarde aan de klant met maatwerk.

    geplaatst op
  • Steeds meer jongeren (meestal de doelgroep bij mobile marketing) nemen de telefoon niet eens op als je niet in hun contactlist staat. Eigenlijk vergelijkbaar met MSN. Onbekende nummers en zeker anonieme nummers worden al snel als ongewenst beschouwd. Dit maakt marketing lastig. Al zijn ze altijd blut en in voor een goede incentive.

    Je kan jongeren beter verleiden naar een goede mobile website ipv ze te bestoken met boodschappen waar ze niet echt op zitten te wachten. Het mobile initiatief komt dan dus van de consument ipv ze permission based te bestoken met berichten.

    geplaatst op
  • @ Remco de Vries

    je hebt gelijk, het mooie aan Bluetooth vind ik dat je in de eerste plaats geen nummers hebt en je juist heel goed kan targetten, je kan bijvoorbeeld heel gericht mensen met 1 bepaalde interesse bereiken als zij bij elkaar komen, denk aan festivals, concerten, Introductieweken en als je de mensen iets geeft waar zij daadwerkelijk wat aan hebben: een line-up aangeboden door ..... op een groot dancefeest bijvoorbeeld.

    geplaatst op
  • @ Marvin, @ Remco,

    Vanuit het cross mediale aspect is Bluetooth Marketing iets lastiger. Het eerste contact met een persoon vindt pas plaats op het moment dat hij/zij zich binnen het bereik van een Bluetooth apparaat bevindt.
    Veel adverteerders gebruiken Bluetooth Marketing alleen nog om push bericht (bijv met een line-up)te sturen. Bluetooth Marketing wordt pas onderdeel van de multi-channel als de ontvanger wordt uitgenodigd/uitgedaagd om verdere actie te ondernemen, bijvoorbeeld via SMS of een website. Persoonlijk contact met een verkoopmedewerker, bijvoorbeeld na ontvangst van een digitale kortingscoupon levert een iets kleinere multi channel op.

    @Jules, helemaal mee eens. Hoewel een mobiele website bezoeken nog vele malen omslachtiger is dan het laten sturen van een SMS door de consument op basis van een call to action.

    geplaatst op
  • Het Engelse bedrijf Hypertag heeft in Engeland bluetooth zenders bij sommige busstops, waar je ringtones tegen een vergoeding kunt downloaden. Ik vind dat zelf een goed verdienmodel. Dit wil echter niet zeggen dat SMS-marketing slecht is. Het kan een erg effectief middel zijn, mits je de juiste boodschap aan de juiste persoon brengt. De toekomst zal uitwijzen in welke mate de genoemde voorbeelden/bedrijven (Yournumber.nl, iPhone applicaties) succesvol worden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.