Wat zijn de ‘gouden regels’ voor web 2.0 ondernemers?

Wat zijn de ‘gouden regels’ voor web 2.0 ondernemers?
, rubenbos.co
@rubenbos

De jongens van Milq Media werden met hun eerste project Wintersporters.nl binnen 2 jaar marktleider in de druk bezette wintersportbranche. Met hetzelfde businessmodel beweren ze nu ook met het nieuwe sociale reisplatform Vakantiegangers.nl de markt over te gaan nemen. Zelf was ik voor enkele maanden nauw betrokken bij het project en vroeg mede-oprichter Martijn van Erp wat volgens hem de ‘gouden regels voor web 2.0 ondernemers’ zijn. De belangrijkste vier, volgens Martijn, op een rij.

Regel 1: Ga voor goud. Niet voor het prijzengeld
Het uitgeven van een platform is als een wedstrijd. Je moet de beste, meest volledige en de grootste willen zijn. Het recept? Bouw een geweldig product dat je zelf zou willen gebruiken. Een project waarin jij en al jouw collega’s geloven. Daarmee heb je al een enorme voorsprong op het merendeel van de concurrentie.

Geld verdienen komt altijd op de tweede plaats. Neem vanaf de start genoegen met minder opbrengsten per bezoeker. Steek je tijd beter in het maken van een goed product. Neem alle beslissingen altijd met het uitgangspunt: “Hoe zou de gebruiker het graag zien?’. Daarna bedenk je hoe je hier een verdienmodel in kan verweven. Dit zal leiden tot een beter product met meer bezoekers, gebruikers of lezers. En als je uiteindelijk een grote jongen of marktleider bent geworden, zullen de adverteerders vanzelf voor je in de rij staan.

Wees reëel en kies de juiste markt en doelgroep. Bepaalde concepten maken veel meer kans in een niche. Wanneer je de hele wereldbevolking tot jouw doelgroep rekent, moet het een bijzonder goed idee zijn. En dan moet je het ook nog bijzonder goed uitwerken. Aan ieder concept moet een simpele kansberekening ten grondslag liggen.

Regel 2: De vier musketiers
Het projectteam is heilig. Hoe goed een concept ook is, zonder getalenteerde en gemotiveerde mensen kom je nergens. Een ideaal team voor een project bestaat uit maximaal 4 mensen. Een klein team is een verademing. Weinig lijntjes en gezanik. Zoek naar de krenten in de pap. De übernerds, computerknutselaars en designgoeroes. Mensen die met een felle mening en visie in staat zijn om mee te denken. Zoek ook naar mensen die uitblinken in meerdere disciplines. Een gra?sch vormgever die goede teksten kan schrijven, of een projectleider die helemaal thuis is in linux en gek is op Front-end development. Er zijn natuurlijk veel meer rollen in een project dan de vier teamleden. De oplossingen hiervoor is dus multitasken. Overlap houdt elkaar scherp, want samen weet je meer.

Regel 3: Marketing is sociaal
Je bouwt een platform, een geweldig product waarin je gelooft en dat je zelf graag zou willen gebruiken. Waarom zou je dan nog een cent overhebben voor marketing? Als jij helemaal weg bent van wat je hebt gemaakt, dan zullen veel gebruikers dat ook hebben. Tevreden gebruikers doen de marketing voor jou. Je hoeft alleen even de faciliteiten te bieden. Een goed product verkoopt zichzelf.

Regel 4: Squeeze it or sell it!
Hou altijd in gedachten dat het “een enorm succes” kan worden. Zorg voor schaalbaarheid en een gezonde ?nanciële basis. Overdrijf niet, maar zorg dat je enigszins voorbereid bent. Je zal niet de eerste zijn die aan succes ten onder gaat. Blijf daarnaast altijd ontwikkelen, voor je het weet bouwt een container met inspiratieloze Chinezen het project 1-op-1 na. Ben je uiteindelijk groot of zelfs marktleider, dan zullen de geïnteresseerde kopers onvermijdelijk voor de deur staan. Laat de keuze voor een verkoop - of het uitmelken van het succes - dan afhangen van de hoogte van het bod en het aanwezige enthousiasme en passie van het team. Want binnen een jaar kan de situatie er heel anders voor staan… 

Succes gegarandeerd?
Zelf denk ik ook dat er één drijvende factor is waar je als web 2.0’er in ieder geval niet zonder kan: passie voor datgene waar het sociale netwerk zich op richt. Wat hebben jullie aan deze lijst toe te voegen?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Ben nieuwsgierig wat de gouden regels zijn voor MKB ondernemers in "the real world" die gebruik willen/zouden moeten maken van web 2.0. Internet staat vaak ver van hen af terwijl web 2.0 ontzettend veel kansen biedt aan deze ondernemers.

    geplaatst op
  • Mooi stuk dat bij vlagen erg confronterend is. Zo op ´papier´ is het allemaal eigenlijk vrij simpel, nu de praktijk nog. :-)

    geplaatst op
  • Goede punten. Ziet er ook uit als gezonde concurrentie voor ReisMee.nl, netjes!

    geplaatst op
  • Benieuwd met welke community-software deze sites gebouwd zijn? Of is dit compleet zelf ontwikkeld? Ziet er erg mooi uit.

    geplaatst op
  • Nieuwe initiatieven altijd welkom. Echter marktleider in de wintersportbranche op basis van wat? Aantal doorgestuurde bezoekers? Sites als Zoover, ANWB en Inpakkenenwegwezen.nl sturen veel bezoekers door ook voor wintersport. In STIR heeft wintersporters.nl een bereik van 0,3%, en dit is eigenlijk te weinig voor een betrouwbare meting.
    Voor wat betreft Vakantiegangers.nl, zeker ook mooi initiatief. Waarbenjij.nu is al heel groot en ook reismee.nl doet t al goed, dus dat is een mooie uitdaging!

    Meer over reisportals en de reisbranche op http://www.reisportals.nl

    geplaatst op
  • @Ludolf: Wintersporters.nl is marktleider als informatieve wintersportwebsite. Dit is dus een vergelijking tussen sites als ANWB wintersport, wintersport.nl en snowplaza.nl. Binnen deze groep hebben wij het grootste bereik. Wij komen automatisch voor in de STIR cijfers door het Adlink netwerk dat slechts een zeer beperkt gedeelte van onze advertenties doet.

    geplaatst op
  • Goed gevonden deze regels. Tussen deze 'regels' door lees ik eigenlijk een onderliggende factor, namelijk passie voor wat je doet. Wanneer de passie ontbreekt, ga je automatisch voor het prijzengeld, ontbreekt de samenhang in het team, wordt je product door het publiek niet als authentiek gezien en weet je niet wanneer je moet stoppen.

    Ik heb met Martijn en Wietse samengewerkt toen zij net Wintersporters aan het opzetten waren. Zij verzorgden de restyling van onze website. Kenmerkend voor hun manier van werken is wel hun streven naar perfectie. We hebben meerdere dagen lang het css van de site getweakt, zodat de site in iedere obscure browser de site exact hetzelfde uitzag. Dit hou je alleen vol wanneer je passievol bent over het resultaat.

    Het verbaast mij niets dat Wintersporters een groot succes is geworden en ik gun ze van harte dat Vakantiegangers dat ook gaat worden. Succes!

    geplaatst op
  • @Martijn STIR wordt normaal besproken wel op alle pagina's gemeten, ongeacht hoeveel Adlink van jullie bereik verkoopt. De cijfers die STIR meldt gaan dus over jullie volledige bereik.

    geplaatst op
  • @Walter Je eerste allinea beschrijft precies het punt waardoor ik niet geloof dat grote (traditionele) bedrijven succesvolle web2.0 concepten kunnen ontwikkelen. Het gaat teveel om het prijzengeld (logischerwijs) en te weinig om het goud.

    Het is ook niet vreemd dat er in Sillicon Valley wordt verondersteld dat een 'billion dollar company' niet opgezet kan door iemand die veel ouder is dan 30. De grote huidige successen zijn opgezet door passie, inzet en soms niet eens met het doel zo groot te worden als ze nu zijn.

    geplaatst op
  • @Thijs: Al onze projecten zijn compleet zelf ontwikkeld. We maken wel gebruik van het framework van Zend.

    @Timan: Ik ga even achter die STIR cijfers aan. Ik wist zelf niets eens dat we erin stonden.

    geplaatst op
  • Dit zijn weer andere cijfers:

    Sneeuwhoogte.nl blijkt veruit de populairste wintersportsite; Volgens onderzoek NBTC-NIPO Research bereik van 28 procent

    Sneeuwhoogte.nl is populairder dan de websites van hotels en pensions samen (25%) en scoort zelfs beter dan Google (21%). De website overklast tevens de gezamenlijke websites van de touroperators en reisbureaus (11%), de website van de Nederlandse Skivereniging (wintersport.nl 11%), de verschillende wintersportdochters van Startpagina.nl (5%) en de site Wintersporters.nl (4%).
    http://www.tourpress.nl/nieuws.php?id=13204

    geplaatst op
  • @Ludolf: Wij werden al eerder "blij gemaakt" met deze cijfers. Bij de samenstelling ervan zetten wij wel vraagtekens, maar feit blijft dat we zeker niet staan te juichen over de uitkomst. Desondanks maken wij alleen onze vergelijking aan de hand van vrijgegeven bezoekersaantallen.

    geplaatst op
  • Martijn, succes met jouw nieuwe initiatief!
    Als je even goed sites kan laten gloreren als je kunt skiën, dan komt het goed.

    En bedankt voor jouw ondernemers-inspiratie; wat een prima statement zeg!

    geplaatst op
  • Inderdaad een erg interessant project Wintersporters.nl. Toch een opmerking over de gouden regels.

    Het maken van een goed product is zeer belangrijk, maar ik ben het niet eens met de stelling dat geld verdienen op de tweede plaats komt. Een reden waarom veel projecten stranden of geen financiering krijgen is door het ontbreken van een succesvol business plan (verdienmodel).

    Grote jongen of marktleider worden is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Ik vind het verder jammer dat men online alleen maar kijkt naar adverteerders. Er zijn zoveel andere mogelijke verdienmodellen en alternatieve inkomstenbronnen.

    geplaatst op
  • De beste manier om een product te promoten is om meer waarde te geven dan de klant verwacht. Hierdoor zal deze klant blij verrast zijn en door mond op mond relcame dit verspreiden. Dit is de beste vorm van reclame die er is. Een aanbeveling van iemand die je vertrouwd heeft de grootste kans om nieuwe klanten te krijgen die dan weer hetzelfde gaan doen.
    Kortom een goed kwalitatief product dat meer doet dan je beloofd.

    geplaatst op
  • Even los van wie de meeste bezoekers heeft. Ik vind het een erg goed artikel van Martijn. Hierbij wellicht nog wat aanvullende artikelen die hetzelfde punt behandelen. Vooral met punt 1 ben ik het erg eens, passie vormt de basis. Los het probleem van je klant op, lever oprecht een goed product en dan komt het geld vanzelf.


    Hierbij wat meer leesvoer ter inspiratie
    http://www.reismanagers.nl/10-randvoorwaarden-voor-succes-om-internet-ingebed-te-krijgen-in-uw-organisatie.html

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060804_10_conversie_tips_van_bezoeker_naar_boeker/

    geplaatst op
  • Martin, bedankt voor dit waardevolle artikel!

    geplaatst op
  • @ Lex, graag gedaan.

    En Ruben, nu ik het verhaal nog eens doorlees gelden deze regels volgens miij ook voor 1.0. Dus je kop van je artikel was goed (2.0 is hip) maar in feite staat het er helemaal los van toch?

    geplaatst op
  • Erg goede punten. Hier kun je tenminste wat mee. Super artikel!

    geplaatst op
  • Kun je zoiets als uitputtend zijn in het benoemen van de mogelijkheden mbt verdienmodel van een web 2.0-opzet..? Wat zou de top 5 of tien zijn?!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.