Geld verdienen met communities doe je zo!

       @fastmoving    15165 x bekeken

Communities klinken in de oren van velen nog soft en weinig zakelijk. Maar ook met communities is geld te verdienen. My Space stevent dit jaar af op 1 miljard inkomsten en ook in Nederland zijn veel succesvolle voorbeelden te vinden.

Ik sprak met een tiental vertegenwoordigers van sites en communities waar simpelweg geld wordt verdiend. Waar de combinatie van contact en binding en geld werkt.

In bovenstaande video item komen o.a. aan bod Startpagina, Viva, Hyves, Sanoma, Iens, Pocketinfo, Marketingfacts, Vangstenregistratie, Blogo en PSV.

Over advertenties, sponsoring, premium memberschips, data, afgeleide inkomsten en meer.

0

Gepost in: Social media marketing , communitymanagement

27 Reacties

Complimenten Erwin, erg goed en interessante documentaire over hoe geld te verdienen met online communities. Denk dat je belangrijkste inkomstenbronnen wel hebt genoemd. Je maakt zelf al het onderscheid in direct (advertentie-inkomsten, premium lidmaatschap, etc) en indirect (leadgeneratie, gebruik van data, etc). Persoonlijk geloof ik het meest in de indirecte inkomstenbronnen en daar ligt het vooral aan de creativiteit van de community-eigenaar. Ben dan ook wel benieuwd naar de hele bijzondere inkomstenbronnen (Pocketinfo is daar een aardig voorbeeld van). Wie?

geplaatst op om 07:18 uur

Geen inhoudelijke commentaar maar ik wil wel even zeggen dat ik het een goed filmpje vindt! Beetje lang maar door de opzet is dat geheel niet vervelend. Het 'leest' als een informatieve blog zonder dat je moet lezen. Mijn complimenten!

geplaatst op om 07:40 uur

Interessante presentatie. Dankjewel! Waar ik graag meer over wil weten is het mobiele internet stukje. Hoe kan je daar geld mee verdienen? Kan dat op een gelijkaardige manier? Hoe zit het daar met advertenties? Zijn daar nieuwe mogelijkheden?...

geplaatst op om 07:42 uur

Inderdaad complimenten, een prima weergave van manieren om op internet geld te verdienen met sociale netwerken e.d.

geplaatst op om 07:59 uur

@all Dank voor de reacties! Leuk om te lezen.

geplaatst op om 08:07 uur

Goed overzicht Erwin! Bij het indirecte deel zou je evt ook nog kunnen kijken naar de mogelijkheden om content door te plaatsen naar andere kanalen. Kijk naar Bright die dat met Dag doen of zoals wij dat ook met Lifehacking.nl doen naar Nu.nl.
Ik zou graag wat meer willen weten van het Sanoma-interview over het gebruik van wiki's en kennisdeling binnen hun salesteam. Is daar een complete video van online?

geplaatst op om 08:49 uur

mooi overzicht: duidelijk en vooral leuk om te zien met die voorbeelden.

geplaatst op om 08:54 uur

@frankmeeuwsen Voor alle interviews geldt dat daar nog veel meer van online komt. Ook Sanoma! Dit is de teaser ;-)

geplaatst op om 08:54 uur

Update: Op http://www.frank-ly.nl/hoe-kun-je-geld-verdienen-met-communities heb ik de video ook geplaatst, inclusief mindmap met de tijdcode van de verschillende opties. Zo kun je ook in één oogopslag zien wat er in de video wordt verteld.

geplaatst op om 09:02 uur

Mooi, echt even voor gaan zitten. Begrijp alleen het verhaal van Sanoma niet, maar misschien mis ik een stuk context. En ik blijf het grappig vinden dat blogo.nl al maanden (jaren?) de woorden ´disclaimer´ en ´privacy´ op de homepage heeft staan zonder link of content erachter. :-)

geplaatst op om 09:13 uur

Een goede, heldere en beknopte uiteenzetting. Ik heb er veel van opgestoken.

geplaatst op om 09:16 uur

@Karel Doordat Sanoma een wiki goed inzet voor kennisdeling en de laatste info op orde hebben, bespaart dat heel veel tijd die mensen in het verleden kwijt waren met eigen systemen of elke keer weer info overal vandaan harken. Maar dit is een minuut van de 30, een uitgebreider Sanoma verhaal gaat later nog komen.

geplaatst op om 09:28 uur

@frankmeeuwsen je bent een held!

geplaatst op om 09:28 uur

@frankmeeuwsen Bedankt voor de handige Mindmap. Mocht je nog vragen hebben nadat je het volledige interview hebt gezien, dan ben ik graag bereid onze learnings toe te lichten.

geplaatst op om 10:39 uur

@Frank: mooie mindmap, inderdaad handig om die voor dit soort vragen op te zetten en uit te werken!

geplaatst op om 10:55 uur

Is de nieuwe community van afslankgoeroe Sonja Bakker, waar leden gewoon dik betalen voor hun lidmaatschap, ook een goed voorbeeld?

geplaatst op om 10:57 uur

Mooie presentatie! Wel lang maar bleef toch kijken..commercial bleef alleen niet hangen bij mij ;-) voortaan toch even een clickable banner maken?

geplaatst op om 16:02 uur

Heel gaaf verhaal. Daar zit veel werk/tijd in. Ik kijk uit naar het vervolg.

geplaatst op om 19:00 uur

Superleuk! Ik ben enorm benieuwd naar de rest van al het materiaal :-)

geplaatst op om 20:12 uur

Het zal wel interessant zijn, maar waarom worden dit soort dingen niet gewoon als tekstje gepost ? Dat lijkt me veel handiger om na te checken, want uiteindelijk gaat het toch vooral om de inhoud.

geplaatst op om 23:10 uur

Leuk en nuttig item. M'n complimenten.

geplaatst op om 08:56 uur

Bij ons is het opzetten van community's en het licenseren van kennis bij/aan partijen in de mobiele markt zo'n groot deel van onze omzet geworden dat we nog dit jaar onze website geheel zullen gaan aanpassen om daar nog meer focus op te kunnen leggen.

In het filmpje zitten wel een aantal zaken waarvan ik denk dat we daar nog mee aan de slag kunnen. Leuke informatieve video geworden Erwin!

Gr.
Wouter.

geplaatst op om 09:51 uur

@timdc Zoals je op mijn blog kunt zien, produceer ik ook veel tekst :) Maar ik vind het vaak ook waarde toevoegen als je ziet wie de uitspraak doet en hoe.

geplaatst op om 10:31 uur

Leuke presentatie! Toch zou ik willen opmerken dat er over een aantal verschillende 'werelden' wordt gesproken en er in mijn ogen nogal een verschil is tussen een community, een startpagina en een sociaal netwerk.

Startpagina vind ik een vreemde eend in de bijt in deze presentatie. Ik zie het 'community-aspect' niet..het is meer eenrichting verkeer en een one-man/vrouw show. Hyves komt al meer in de richting van een community (heel veel kleine sub-communities) maar Hyves is net zoals Linked-In meer een netwerk-site. Je maakt je eigen pagina/hyve en koppelt de reeds bekende vrienden aan je pagina.

Een goed voorbeeld van een community is in mijn ogen Second Life, dit stiptje Erwin in het begin heel kort aan maar gaat er verder niet op in. Een community "leeft" je kunt er andere mensen ontmoeten en samen dingen doen. Ook de multiplayer Games zijn in mijn ogen communities, een plek waar je anderen (met dezelfde interesse) ontmoet en waar je tegelijkertijd interactie met elkaar uitvoert.

geplaatst op om 13:15 uur

@ Joyce

Helemaal mee eens. World of Warcraft en het platform waar Sony Playstation al een tijd mee bezig is zijn ook volgens mij meer communities.

geplaatst op om 13:20 uur

geplaatst op om 20:53 uur

@joyce

Inderdaad behandel ik verschillende grootheden, het begrip community neemt ook vele vormen aan.

"Startpagina vind ik een vreemde eend in de bijt in deze presentatie. Ik zie het 'community-aspect' niet..het is meer eenrichting verkeer en een one-man/vrouw show."

Startpagina is in zijn tot standkoming een community, ga naar een dag voor 'Startpagina dochters', beheerders van de onderliggende pagina's en vraag of ze een community zijn. Doen veel samen. Dan zeg jij wellicht 'dat is co-creatie', in een definitiekwestie wil ik niet vervallen ;-) Maar belangrijker is aan het voorbeeld Startpagina: inzoomen op niches geeft grote mogelijkheden voor doelgroep advertenties.

"Hyves komt al meer in de richting van een community (heel veel kleine sub-communities) maar Hyves is net zoals Linked-In meer een netwerk-site."

Hyves is in mijn visie een platform dat communities faciliteert. Net als bijvoorbeeld Ning dat is. Het zijn voorbeelden van sites die dankzij grote kritische massa goed geld aan advertenties kunnen verdienen.

"Een goed voorbeeld van een community is in mijn ogen Second Life, dit stiptje Erwin in het begin heel kort aan maar gaat er verder niet op in."

Absoluut, Second Life en MultiPlayer games zijn zeer zeker communities.

Dank voor je reactie!

geplaatst op om 07:39 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.