Onderzoek Frankfurter Buchmesse 2008: Digitalisering in boekenland

Onderzoek Frankfurter Buchmesse 2008: Digitalisering in boekenland

{title}Online boekverkoop, dat is de belangrijkste ontwikkeling in boekenland in de afgelopen 60 jaar. Geen verrassing, natuurlijk. Maar uit het onderzoek dat de organisatie van de Frankfurter Buchmesse onder 1000 professionals hield, komen meer interessante resultaten naar voren. De focus van het onderzoek (’How will digitisation shape the future of publishing?’) lag op de digitalisering van het boeken- en uitgeefvak (via: InFeite).

Over zestig jaar zullen er volgens de ondervraagden geen boekwinkels meer zijn, China zal een leading role nemen in de digitalisatie van boeken, 21 procent verwacht dat literair agenten zullen verdwijnen, 14 procent schat in dat redacteuren in de toekomst niet meer zullen bestaan. Verder denken de respondenten dat in 2018 e-content een grotere omzet draait dan hardcopy boeken. En zo… blijft het onderzoeksresultaten doorregenen.

Interessante (maar ook redelijk voor de hand liggende) uitkomst is, dat niet de branche, maar consumenten en bedrijven als Google en Amazon volgens de respondenten de uitgeefwereld richting digitalisering duwen. Over e-readers, uit het onderzoek: ‘As the much-hyped e-readers hit the stores, and digitisation continues to revolutionise all aspects of the book trade, this year over 70 per cent of respondents revealed that they feel ready for the digital challenge. The survey also reveals that current opinion is divided on the future of the e-books and digital content versus the printed word. 40 per cent of respondents expect e-content to overtake traditional book sales as early as 2018 – whereas a third predict that this will never happen.’

Commentaar op het onderzoek van Juergen Boos, directeur van de Frankfurter Buchmesse: ‘[…] This year the results offer a fascinating insight into how digitisation – identified in 2007 as publishing’s major challenge – might shape all aspects of the book trade in years to come. The results are thought-provoking: such as China’s predicted dominance in the digital sector in coming years, the recognised need for new co-operations with other industries, and the expectation that despite technological developments, the printed book will still be around in years to come. The 2008 Frankfurt Book Fair aims once again to ensure that the industry is well-equipped for these developments with a range of seminars and events focusing on the digital future.’

 


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Ik zie het allemaal niet met zo een snelheid gebeuren. Het blijft toch lekker om iets in de hand te hebben, iets om op een zondagmiddag op terug te vallen. Hetzelfde geldt voor boekenwinkels, mensen houden van 'snuffelen', dat voelt op internet toch anders.

    Het gevoel van een boek, en op die fiets ook de winkel.

    geplaatst op
  • Beste Remco,

    Enigszins mee eens! Grootste gedeelte van de (fanatieke) Nederlandse lezer blijft een ietwat oudere doelgroep (zie oude krantartikels; jeugd leest minder enz. enz.). Vanzelfsprekend zijn zij niet opgegroeid met een snelle verandering en vernieuwing van techniek. Daardoor wellicht weinig innovators binnen deze doelgroep. Acceptatie van E-paper is in deze groep daarom ook vrij laag denk ik. Tenzij een jongere groep wordt geactiveerd om zijn/haar boek op E-paper te lezen. Ik kan er echter niet inkomen dat dit lekker leest. Het gevoel en de geur is weg... E-paper komt wellicht in b to b beter tot zijn recht.

    geplaatst op
  • Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de online E-paper verkoop B to C loopt bij bijvoorbeeld een Selexyz/BGN. Igor Verhoeven zou dit moeten weten...

    geplaatst op
  • Ik werk voor een multimedia bedrijf, welke is groot geworden met de productie van ledenlijsten, handboeken, periodieken en nieuwsbrieven. Allemaal compleet gericht op branche- en beroepsorganisaties, B2B dus. Het gaat hier dan om duizenden stuks tegelijk.

    Elk jaar is er nog steeds een groei in omzet, als het gaat om de verkoop van deze producten. veel gehoorde meldingen van klanten zijn: "lekker om toch nog iets in de hand te hebben" en "Een boek als naslagwerk werkt voor ons veel lekkerder als een internetbrowser".

    Ook al leggen wij nu steeds meer de focus op internet (SEO, websites, nieuwsbrieven etc), zien wij nog geen enkel spoor van digitalisering als het gaat om gedrukt lees/naslag werk.

    Dit kan aan de markt liggen natuurlijk.

    geplaatst op
  • Ja wellicht ligt 't aan de branche die je bedient. Ik dacht bijvoorbeeld aan juristen en artsen...

    geplaatst op
  • Mijn bericht aanpassen werkt niet, om een of andere reden. Dus dan maar zo.

    Met websites, bedoel ik een digitale versie van bijvoorbeeld ledenlijsten. Wat we dan zien is dat klanten naast de website, ook nog steeds het fysieke drukwerk willen hebben.

    Wij bedienen ook brancheorganisaties voor juristen en artsen.

    Ik zat meer te denken aan de B 2 C markten, daar kan ik me een verschuiving voorstellen. Mits de juiste doelgroep.

    geplaatst op
  • Gisteren stootte ik nog toevallig op een TechCrunch artikel, waarin staat dat de helft van de top-selling boeken in Japan geschreven zijn via de GSM. Ik kan me daar als Europeaan voorlopig en jammer genoeg nog weinig bij voorstellen, maar vind zoiets wel fantastisch. Artikel op http://www.techcrunch.com/2007/12/02/in-japan-half-the-top-selling-books-are-written-on-mobile-phones/. Het gaat daarbij niet om hoogstaande literatuur maar verhalen voor en door jonge meisjes.

    geplaatst op
  • Beste Dorien,

    Leuk artikel! Leuk om te zien dat de Japanners hier ook weer verder mee zijn. PDA dichtheid is hoog in Japan...

    Vanuit de US een leuk initiaitef >> http://www.webook.com/ >> De bakker op de hoek wordt schrijver! Zit hier in NL ook toekomstmuziek in? User Generated Books. Jammer dat een groot deel van het NL leespubliek (boeken), veelal de gevestigde orde prefereert boven vernieuwing. Naast het feit dat de budgetten erg laag liggen voor boekpromotie.

    geplaatst op
  • Bas,
    Er is http://www.schrijvenonline.org/ Een schrijverscommunity. Er zijn veel amateurschrijvers lid, maar ook een heel stel die een of meerdere boeken hebben uitgegeven via de reguliere uitgevers. (dus niet POD)
    Overigens krijgt een schrijver maar 10% van de verkoopprijs van een boek, dus hebben de meeste schrijvers er een baan naast. Zoals bakker zijn;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.