Uitzendplaats.nl eerste online uitzendbureau?

Uitzendplaats.nl eerste online uitzendbureau?

{title}Vandaag ontvingen we bij Marketingfacts een persbericht over ‘het eerste online uitzendbureau’, Uitzendplaats.nl. Mijn eerste gedachte ging uit naar 2001, toen Randstad de stekker trok uit de joint venture met VNU genaamd NewMonday. Dat, na ongeveer één jaar en na het verbranden van 68 miljoen euro, aldus Emerce en Webwereld toen.

Newmonday moest de brug slaan tussen de jobboards en de uitzendwereld, maar faalde daarin jammerlijk. Kan Uitzendplaats dat wel? Want wat is dat nu eigenlijk, een online uitzendbureau? Een blik op de website van Uitzendplaats geeft de indruk van een goedkoop jobboard met 11 vacatures en 49 kandidaten. Vacatures kan je posten tegen een redelijk laag tarief (65 euro voor een tijdelijke baan, 95 voor een vaste baan), maar het unieke is dat ze verloning aanbieden. Precies: inderdaad een online uitzendbureau, je kan mensen ook inhuren. Maar transparant, want je selecteert zelf op basis van de profielen en niet op basis van wat een intercedent je vertelt.

Interessant is dat per persoon de beschikbaarheid kan worden aangegeven. Specifiek dus wel gericht op typische uitzendbanen, wanneer (welke dagen en dagdelen) kan je werken. De vraag is natuurlijk of men dit na de inschrijving zal bijhouden, maar tijd zal dat moeten uitwijzen. Je geeft namelijk per week aan wanneer je wel en niet kan.

Grappig detail: bij inschrijving staat er dat je minimaal 13 jaar moet zijn, terwijl de minimale leeftijd om in Nederland te mogen werken toch echt 15 is.

Het inschrijfproces is redelijk eenvoudig en daarna kan je je profiel verder completeren. Door bijvoorbeeld je cv te uploaden, je agenda in te vullen wanneer je wel en niet beschikbaar bent en er is een mogelijkheid om je profiel in LinkedIn of Hyves te zetten, hoewel dit niet meer is dan een link. Er zijn nog geen leuke widgets gemaakt.

Wat maakt Uitzendplaats nu tot iets unieks? Het persbericht zegt daarover het volgende:

Er is een aantal voorbeelden van branches die naast de traditionele manier van werken, concurrentie krijgen van online business. Zo krijgen werving- en selectieburo’s concurrentie van de huidige vacaturesites. Is de Rabobank met een online bank Bizner gekomen en heeft bijvoorbeeld Makelaarsland.nl een groot markt aandeel weten te veroveren binnen de makelaarsbranche. En niet te vergeten Marktplaats.nl, dat de handel in tweedehands spulletjes tot een ware rage heeft gemaakt. Dat hebben de pioniers van de kringloopwinkels in Nederland nooit kunnen voorzien. Al deze voorbeelden zijn succesvol omdat ze een bewuste keuze hebben gemaakt om minder te mikken op persoonlijke aandacht, maar de diensten te verlenen door middel van het Internet voor een lager, maar vooral ook transparanter en deels zelfs onderhandelbaar tarief.

Ik heb het idee dat de initiatiefnemer een paar dingen over het hoofd ziet. Want de werving- en selectiebureaus spinnen juist veel garen bij de jobboards, maar krijgen meer en meer concurrentie van sociale netwerken als LinkedIn. En in de optiek van werkzoekenden is er geen verschil tussen een uitzendbureau of een werving-en selectiebureau. Ook vraag ik me af of juist die ‘minder persoonlijke aandacht’ werkt, want juist in de arbeidsmarkt willen werknemers meer persoonlijke aandacht. De klachten over onpersoonlijke uitzendbureaus en recruiters, waar je op gesprek gaat en die uiteindelijk niet geluisterd hebben zijn legio. Onderzoek wijst niet voor niets uit dat 25 procent van de werkzoekenden de werving- en selectiebureaus per definitie mijdt, 50 procent probeert ze te ontwijken.

Mijn conclusie: het is in ieder geval niet het eerste online uitzendbureau, zoals het persbericht claimt. Het is ook eigenlijk niet meer dan een jobboard met mogelijkheid tot verloning. Wat wel kan werken, en dat is een pluspunt, is de directe koppeling tussen werknemer en werkgever, juist omdat men zich dus positioneert als uitzendbureau en er dus geen andere bureaus tussen zullen zitten. Interessant is ook de beschikbaarheidtool, iets waarvan ik denk dat goed ingezet kan worden voor bijbanen en part-time banen. Die markt is niet transparant en daarmee liggen er voor dit initiatief dus wel mogelijkheden.

Ik ben er zelf nog niet over uit of dit initiatief er één is voor de deadpool is, zoals NewMonday, of dat het een niche markt aan gaat boren voor bijbanen en studentenbanen via een open en transparant systeem.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • "Grappig detail: bij inschrijving staat er dat je minimaal 13 jaar moet zijn, terwijl de minimale leeftijd om in Nederland te mogen werken toch echt 15 is."

    nee hoor

    echt 13

    maar dan mogen ze maar heel weinig en heel licht werk doen.

    geplaatst op
  • Oeps, je hebt gelijk. Ik had gekeken naar het minimumjeugdloon en dat begon op 15 volgens mij, dus vandaar de assumptie. Meteen even aanpassen maar.

    geplaatst op
  • Een ordinaire marktplaats voor werkzoekenden, althans zo lijkt het als ik de homepage zie. (als het de kleuren en de prachtige frames van MP had dan komen ze een aardig eind in de vergelijking...

    Ik heb me er niet verder in verdiept, maar op het 1e gezicht niet zoveel specialer en boeiender dan een andere jobsite (of ze nou transparanter zijn, of verlonen etc, iedereen heeft wel een usp..)

    geplaatst op
  • Begin dit jaar heeft ook http://www.ottojobs.eu geprobeerd om in deze niche in te stappen. De bedoeling was ook om hier werkgevers in staat te stellen om op basis van profielen werknemers te selecteren. Status nu: enkel en alleen jobboard

    geplaatst op
  • Het heeft veel weg van marktplaats.nl. Ben benieuwd wat dit doen.

    geplaatst op
  • Dit initiatief maakt de markt een stuk stransparanter. Top!

    geplaatst op
  • Als ik die hoeveelheid vacatures zo zie dan vrees ik dat ze te weinig tijd in het vooraf verzamelen van content hebben gestoken. Ik hoop voor ze dat kandidaten zich ook daadwerkelijk gaan inschrijven... maar ja, waarom zou je dat doen bij dit magere aanbod?

    geplaatst op
  • Ik denk dat dit niet zal werken. Ik denk wel dat online verder kan worden uitgebouwd. Zo zal er meer informatie van online direct in de backend opgeslagen moeten kunnen worden. Ook zal er meer en meer direct vanuit de backend op de website gepubliceerd moeten kunnen worden. Sommige grote uitzendbureaus zetten hun vacatures uit het eigen systeem op hun eigen website online via een partij als Knollenstein.

    Ik vind trouwens wel dat er goede online concepten zijn, zoals bijvoorbeeld ASA Student van USG: http://www.asastudent.nl

    Daar zit ook nog het element Life Cycle Management in: iemand komt bijvoorbeeld binnen als Student voor bijbaantje, groeit door naar stageplaats, om uiteindelijk als afgestudeerd professional geplaatst te worden.

    In de tussentijd vraagt (expliciete profiling) ASA meer en meer gegevens, omdat het steeds relevanter wordt om meer te weten om te kunnen plaatsen. Bij een bijbaantje heb je genoeg aan BSN en mobiel nummer bij wijze van spreken en om als professional geplaatst te worden is een compleet cv nodig.

    geplaatst op
  • zet dan gewoon gratis je vacature op nubanen.nl. Dat werkt simpel en is gratis.

    geplaatst op
  • @nubanen.nl

    Je site heeft veel weg van pandaflex.nl. Gebruiken jullie templates ofzo?

    geplaatst op
  • Het eerste online uitzendbureau was Hedson, een initiatief van Randstad. Voor mijn boek "Op naar de top" heb ik hierover gesproken met CEO van Randstad Ben Noteboom. De stekker werd er vrij snel uitgetrokken.

    Newmonday was een vacaturebank, en geen uitzender.

    Zie ook:
    Hedson

    geplaatst op
  • Uitzendplaats.nl bedankt u voor alle reacties. Geweldig om deze te lezen.

    Uitzendplaats.nl is net online, we zullen alle reacties in overweging nemen.

    Voor een offline gezicht naar buiten toe hebben we een Amerikaanse schoolbus omgebouwd tot mobiele vestiging. We gaan hiermee naar carrièrebeurzen, scholen en universiteiten om zoveel mogelijk werkzoekenden in te schrijven op Uitzendplaats.nl. Momenteel zijn we in overleg met diverse organisaties om ook het werkaanbod verder in te vullen. Het gaat hierbij niet alleen om vacatures maar ook om de online bemiddeling van de beschikbare kandidaten.

    Hedson presenteerde zich naar mijn weten niet als online uitzendbureau. Werkzoekenden hadden ook niet de mogelijkheid om een profiel aan te maken. Dit kan in deze moderne tijd echt niet meer!

    Al kan ik, na het lezen van de link, niet anders concluderen dat het principe van Hedson veel weg heeft van Uitzendplaats.nl. Al weet ik niet hoe het eruit heeft gezien en hoe het functioneerde.

    Ik denk dat een omwenteling niet door een uitzendbureau, zoals bijvoorbeeld Randstad, kan worden gemaakt. Hoeveel geld ze er ook inpompen. Ze werken al vele jaren vanuit een andere bemiddelingsprocedure. Ze zijn gewend om de bemiddeling door intercedenten uit te laten voeren, dit vanuit vele vestigingen gepositioneerd in het centrum. Dit is hun kracht en wij pakken het anders aan!

    Uitzendplaats.nl Het eerste online Uitzendbureau.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.