Nokia en GYM geven je een mobiele werk- en speelplaats

6 oktober 2008, 05:30

{title}Ovi is een site van Nokia en biedt een combinatie van een computer desktop, een mobiele site en een winkel: je regelt je agenda, houdt je contacten bij, to do-lijsten, foto’s en videos bij, je speelt er games op, je houdt files bij (PDF, Office documenten, etc), je gebruikt een routeplanner (pas op, TomTom) en je houdt je muziek verzameling ermee bij.

En natuurlijk kan je extra diensten, hulpmiddelen en abonnementen erbij kopen, (wat dacht je van een gloednieuwe dienst, waardoor je met een Nokia-abonnement onbeperkt muziek kan downloaden) waardoor je leven nog veel aangenamer wordt. Vanaf je desktop, vanaf een andere computer (op het werk) en vanaf je Nokia-mobiel. Door een goede synchronisatie tussen de verschillende devices blijven je gegevens up to date en correct.

Nokia op je computer, GYM (Google, Yahoo!, Microsoft) op je mobiel

Hiermee gaat Nokia niet alleen het pad op van een hardwarebedrijf naar meer een dienstenbedrijf: we wisten al een tijdje dat ze hiermee bezig waren door de acquisities die ze deden. Maar Nokia laat et Ovi duidelijk zien dat ze opmarcheren richting de computer thuis en waar dan ook. Je hebt immers alleen een browser nodig met een internetverbinding…

Als je om je heen kijkt, zie je dat een aantal spelers bijna tegelijkertijd dit veld betreden. Kans is dus dat we hier de komende jaren veel strijd gaan meemaken: neem Windows Live van Microsoft, MobileMe van Apple, Google Gears (Google Docs, Google Reader en nog meer verwacht) dat in combinatie met het mobiele systeem Android en Google browser Chrome eenzelfde rol wil spelen: niet alleen op de desktop, ook (juist) op je mobiel. En als deze bedrijven in 1 rijtje staan, dan kan Yahoo! natuurlijk niet achterblijven.

Klaar om jouw mobiele wereld te vormen

Zoals vorig jaar voorspeld: na de doorbraak in 2007, begint het mobiele internet nu echt uit te bouwen. De komende jaren zullen we alleen maar meer uitbouw gaan zien van de mobiele wereld. Daarom zijn de bijeenkomsten van Mobile Monday (“MoMo”) ook zo interessant: letterlijk zie je daar die nieuwe wereld opgebouwd worden.

Office document- software zal gratis zijn, net als mail en andere diensten dit nu al zijn. Bedrijven hopen dat je met hun device in je zak, ook hun software platform zal omarmen. Sommige doen dat door een gesloten platform aan te bieden, in de hoop dat je gelukzalig blijft van hun producten, anderen houden het juist open in de hoop dat derden zoveel leuke software bouwen, dat je er niet meer wegwilt. Inkomsten komen uit de verkoop van software, digitale producten zoals muziek en videos, additionele diensten en natuurlijk: advertenties.

Wat kan je doen als bedrijf en marketeer ?

Het integreren van al deze verschillende producten en diensten over zoveel verschillende devices zal veel vragen van de infrastructuur en van de browser. Laat staan dat de communicatie en marketing eromheen helemaal op elkaar moet zijn afgestemd. Als je dacht dat internet marketing al complex en snel veranderend was: je krijgt er nu een geheel nieuwe omgeving bij. Het wordt tijd om te leren over mobiele marketing.

Oh ja: neem ook eens onder de loep hoe je bedrijf naar voren komt in de mobiele wereld. Houd rekening met het mobiele internet in je plannen. Je wilt graag voorkomen dat te laat bent op onze nieuwe en permanente werk- en speelplek.

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Martijn Couprie

    Voor veel marketeers is online marketing volgens mij al meer dan complex genoeg. Blogging, vlogging, twitter, Youtube, de onwikkelingen volgen elkaar nog steeds in hoog tempo op. Ik kan me wel voorstellen dat veel marketeers hier moe van worden. En dan komt mobiel internet als compleet nieuw platvorm, met eigen techniek, nieuwe uitdagingen, maar vooral ook nieuwe kansen en leuke innovaties er nog eens overheen.


    6 oktober 2008 om 12:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!