De beste presentaties van de hele wereld in 2008

6 oktober 2008, 04:44

Op Slideshare staan de winnaars van de World’s Best Presentation Contest 2008. Elke gebruiker kon stemmen voor de nominaties en een vakjury koos de uiteindelijke winnaars. Een mooie combinatie van gebruikers en experts, crowd en authority, democratie en autocratie. Ik bekeek de winnende presentaties en de eervolle vermeldingen:

  1. Hoe wordt de boodschap verpakt?
  2. Waar moet je op letten als je Slideshare inzet als kanaal?
  3. Welk tijdsbeeld komt naar voren?
  4. Wat is het mooiste citaat?

Een presentatie moet de boodschap zo goed mogelijk overbrengen. Het moge duidelijk zijn dat bullets, zwarte mannetjes en lappen tekst in Times New Roman echt niet meer kunnen. Het moet visueel zijn met foto´s, tekeningen en MAXIMAAL gebruik van typografische mogelijkheden om de BOODSCHAP over te brengen. Waar powerpoint vroeger gebruikt werd om de samenvatting van een verhaal in tekst weer te geven, wordt nu elke gedachtekronkel visueel verbeeld als een soort stripverhaal. Oneliners, citaten en feiten spreken korte en krachtige taal waar de symboliek vanaf druipt. Er moet een verhaal verteld worden vol met sentimenteel effectbejag. En bij het ontwerpen van de presentatie moet de gebruiker centraal staan. Concluderend: verpak je (commerciële) boodschap op Slideshare in een mooi, visueel en vooral dramatisch verhaal. Voor meer tips over professioneel presenteren zie presentatiekracht.

Naast presentaties die over presentaties gaan, zijn er ook een aantal die aandacht vragen voor de misstanden in de wereld: de situatie in Zimbabwe, armoede, het watertekort, de bedreiging van de Amazone, en wat jij er aan kunt doen om de aarde te redden. We maken ons blijkbaar zorgen of zouden dat in ieder geval moeten doen. Het is logisch dat deze goede doelen sympathie oproepen bij het publiek en genomineerd worden. Zelfs de enige commerciële presentatie met een eervolle vermelding verkoopt zichzelf als nobel doel namelijk het overbruggen van de taalbarrière tussen de chinezen en de rest van de wereld.

Naast alle goedheid staat er gelukkig ook een prachtig voorbeeld van personal branding, Sacha Chua zet zichzelf schaamteloos in de etalage. Slideshare biedt, als exponent van het web, een podium voor iedereen. Ook voor auteurs die niet zozeer zichzelf maar vooral hun gedachtegoed willen publiceren in een soort zendeling-achtige poging om de lezer iets bij te brengen. Bijvoorbeeld over creativiteit of over het oplossen van problemen. Ideaal voor de luie lezer of druk bezette surfer die in maximaal 150 kliks iets leert. En je bepaalt zelf het kliktempo, dat is het voordeel van Slideshare.

Tenslotte heb ik zelf een kleine verkiezing gehouden van het mooiste citaat. Geheel democratisch mogen jullie je eigen favorieten nomineren. Ook ben ik benieuwd of Slideshare al effectief wordt ingezet als campagnekanaal.

{title}

Structurerend en inspirerend met een zachte G. Beschikt over een stevige basis op het gebied van multichanneling en CRM (de twee hangen nu eenmaal sterk samen) door 10 jaar werkervaring bij ING in de functies Project & Changemanagement, Sales Support en Innovation. Aangevuld met 1 jaar ervaring in de online media. Nu manager bij de Gemeente Nijmegen.

Categorie
Tags

4 Reacties

    CaroleDerks

    Nabrander: ook een eervolle vermelding krijgt een presentatie over Social Media, absoluut passend in het huidige tijdsbeeld. Ik zal deze donderdag behandelen in de SlideshareReview.


    6 oktober 2008 om 05:45
    CaroleDerks

    @Marco: ja het is erg mooi als de presentatie feiten presenteert die een enorme aardverschuiving aantonen,

    en ja: ik mag de Associee van Wichert zijn, werken is een groot woord.


    6 oktober 2008 om 08:12
    Marc

    Mooie analyse Carole!

    Marco, Shift Happens was vorig jaar nr1 in dezelfde wedstrijd 😉


    6 oktober 2008 om 09:43
    Naj

    Ik sluit me aan bij Marco. Shift happens blijft een juweeltje om u tegen te zeggen.

    @Gosse

    Inderdaad een interessante man die Tom Peters; zeer krachtige retoriek! Maar die slides kunnen echt niet meer….


    6 oktober 2008 om 11:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief