Wat ontbreekt er nog aan Google AdWords?

3 oktober 2008, 08:48

{title}Afgelopen maand bestond Google 10 jaar. Google AdWords is zelfs nog jonger en bestaat nog maar 8 jaar. Als je er zo over nadenkt is het toch moeilijk voor te stellen dat er acht jaar geleden nog geen advertenties naast de zoekresultaten stonden en Search Advertising feitelijk nog niet bestond.

De laatste jaren echter is de ontwikkeling van AdWords erg snel gegaan en werden er bijna maandelijks nieuwe features toegevoegd door Google. Zo hebben adverteerders onder andere inzicht gekregen in zoekopdrachten en de posities op het content netwerk, betere targeting mogelijkheden, day parting, geavanceerde biedopties met bijvoorbeeld CPA-doelen en zelfs de Quality Score is tot op zekere hoogte inzichtelijk geworden. Al deze ontwikkelingen hebben AdWords doen uitgroeien tot een volwassen advertentieplatform met talloze mogelijkheden voor zowel grote als kleine adverteerders. Maar toch is het systeem nog verre van perfect!

Elke dag zijn er weer van die kleine en grote dingen waar je jezelf ontzettend aan kunt ergeren. Ik heb het dan bijvoorbeeld over het feit dat ik niet rechtstreeks rapportages in Excel formaat kan exporteren vanuit het Rapportcentrum, die extreem irriterende ‘412’ unieke zoekopdrachten in een Zoekopdrachtenrapport, dat ik niet meer dan de laatste 15 rapporten kan zien (terwijl het keuzelijstje mij de optie geeft om maarliefst 100 te laten weergeven. How come?), het ontbreken van de optie om twee periodes met elkaar te vergelijken binnen de AdWords interface, de matige conversion tracking opties, de limieten op het aantal keywords, advertenties en advertentiegroepen en het feit dat het systeem tegenwoordig zo extreem traag kan zijn. En dit zijn nog maar een aantal kleine ergernissen.

Ongetwijfeld zullen velen met mij vergelijkbare ergernissen hebben. Dit bleek ook al uit de vele reacties op het artikel van Karel Kolb dat hier ruim anderhalf jaar geleden op MF verscheen. Een aantal van de toen genoemde problemen zijn inmiddels verholpen, maar daar zijn natuurlijk weer nieuwe voor in de plaats gekomen. De hoogste tijd dus om een nieuw recent wensenlijstje op te stellen. Wat moet er volgens jou nou nog verbeterd worden aan AdWords om het te perfectioneren? Welke ontbrekende functie is nou echt een must? Let us know!

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Jacobien

    Dat ze niet zo moeilijk doen over sommige woorden. Ik had eens de zin “op natuurlijke basis”. Dat werd afgekeurd omdat basis een merknaam zou zijn. Ook zijn ze erg gevoelig voor alles wat maar met sex te maken zou kunnen hebben. Zelf een woord als teens kon niet.


    4 oktober 2008 om 19:15
    Jorden Lentze

    @ Jacobien

    Ik vind juist dat ze te coulant zijn. Je kunt nu de overtreffende trap gebruiken zonder dat je daadwerkelijk de goedkoopste of de beste bent. Daarbij komt dat, indien ze het beleid van de US doortrekken naar Europa (vaste land), je binnenkort kunt bieden op de merknaam van concurrenten zonder dat die hier iets tegen kunnen doen.

    Dit zou ons veel geld gaan kosten en zou verwarrend kunnen zijn voor een bezoeker.

    Maar genoeg over beleid, hierbij mij verlanglijstje voor Sinterklaas:

    – Ads kopiëren. Als je een nieuwe ad maakt in een adgroep gebeurd dit op basis van de meeste vertoonde ad. Kan natuurlijk wel in de editor. Maar ik maak ook regelmatig online variaties op ads en dan kan ik vaak alle inhoud van een ad copy pasten.

    – Ads worden geoptimaliseerd vertoond op basis van CTR en niet op basis van conversie%. Dit laatste is juist waar ik op stuur.

    – Grafieken gelijk uitlijnen in “momentopname van account”. In de moment opname kun je verschillende gegevens grafisch met elkaar vergelijken. Maar omdat de waardes in de verticale as van de grafieken verschillen liggen de grafieken niet recht onder elkaar waardoor het lastiger is om verbanden snel te zien. Tevens zou het goed zijn om te zien waar de weekenden liggen.

    – Budget aangeven bij dayparting. Momenteel biedt ik voor sommige campagne alleen de drie specifieke tijdtippen van een dag waar het conversie percentage het hoogste is. Het zou mooi zijn wanneer ik voor verschillende gedeeltes ook aparte budgetten kan reserveren zodat de periode met de hoogte conversie ook genoeg budget heeft.

    – uitsluitingwoorden ook op accountniveau. Sommige zoekwoorden wil je voor een gehele account uitsluiten. Momenteel kun je deze alleen nog op campagne niveau uitsluiten

    – Een bekende voor de meeste: Bij een SQR rapport worden een groot aantal zoekwoorden nog gegroepeerd onder het kopje: “444 andere unieke zoekopdrachten”. Dit blijft toch een groot gedeelte van een adgroep.

    – Momentopname van een specifieke situatie. Ik test veel variaties van zoekwoorden, ads , landingspagina, etc. Maar het kost veel tijd om alle parameters vast te leggen zodat ik deze na een bepaalde periode kan vergelijken met de vooraf gaande periode. Het zou mooi zijn wanneer je een testapplicatie tot je beschikking hebt waarin je experimenten kunt vastleggen en die na een bepaalde periode de test beëindigt en de resultaten vast legt.


    4 oktober 2008 om 21:25
    Béate Vervaecke

    Mijn wishlist, bovenop alles wat al vermeld is:

    Advertentiegroepen een gewicht toekennen binnen een campagne, zodat je het (beperkte) budget wat kan verdelen. Voor elke advertentiegroep een nieuwe campagne opstarten is niet altijd een optie, en soms lukt het gewoon niet om de CPC zo te verlagen dat andere advertentiegroepen ook nog een kans maken.

    Een efficientere manier om lokaal te targetten, zeker als je complementaire campagnes wil maken. Nu kan je complementair zijn tot op provincieniveau, maar als je dit tot op gemeenteniveau wil doortrekken, dan ben je een tijdje zoet.

    Maar een deel van de campagne downloaden in de AdWords Editor, zoals dat nu bij de statistieken

    kan.

    Een onderscheid tussen Nederlandse en Belgische zoekwoordsuggesties. Ik blijf het gevoel hebben dat Google de grens niet goed kan trekken…


    5 oktober 2008 om 16:27
    pvoogt

    Sluit me idd graag aan bij bovengenoemde wishlists en ook op die van anderhalf jaar geleden staan zeker nog zaken die nog niet aan de orde zijn gekomen bij de updates in de afgelopen tijd.

    Mijn grootste ergernis is dat je de facturen niet automatisch kunt laten mailen naar een opgegeven e-mail adres (zoals bij rapporten), het verschil in tijd waaarin een incassomachtiging wordt verwerkt (van enkele uren tot anderhalve week) en het feit dat je slechts maximaal 4 rapportsjablonen kunt maken.

    Maar in vergelijking met Yahoo is AdWords natuurlijk een genot om mee te werken. Ook complimenten voor de helpdesk die altijd correct en snel reageert. Maar goed, het artikel gaat over wat er nog ontbreekt, vandaag de enigszins negatieve insteek … 😉


    6 oktober 2008 om 06:55
    Jeroen

    Tot voor kort was het mogelijk om een rapport van de prestaties van een account of campagne uit te draaien met het aantal sales toegekend aan het uur van de dag. Helaas is dit niet meer mogelijk, je kan nu alleen het totaal aantal conversies per uur van de dag bekijken (vervelend als je verschillende conversies hebt gedefinieerd).

    Vooral voor klanten met een laag budget is dit een waardevolle optie waarmee analyses gemaakt kunnen worden waarop beslissingen gebaseerd kunnen worden om het budget zo efficient mogelijk over de dag te kunnen verspreiden.


    6 oktober 2008 om 07:06
    Harmen Visscher

    – Betere targetingopties: Als ik nu een LBA aanmaak kan deze op alle Google domeinen verschijnen terwijl ik deze alleen op maps wil laten verschijnen.


    6 oktober 2008 om 14:18
    eduardblacquiere

    Het belangrijkste wat er naar mijn mening aan Google AdWords ontbreekt is Transparantie!!!

    Google beweert dat ze de prijs niet bepalen, omdat het een “open veiling” is waar vraag en aanbod de prijs bepaalt. Maar dat is niet zo! ALLE factoren van de Kwaliteitsscore + zaken als minimum bod (voor 1ste pagina) beïnvloeden wel degelijk de prijs!

    En het is geen uitzondering dat je minimum bod soms €4,- of zelfs €8,- per klik is om mee te doen in de veiling! Een open veilig waar vraag en aanbod de prijs bepaalt? Ik dacht het niet!

    “Ja, maar dat komt door een slechte kwaliteitsscore”, zou je dan zeggen. Precies! En daarmee beïnvloedt Google dus de prijs van Google AdWords!

    Verder sluit ik me aan bij bovenstaande wensen 🙂


    7 oktober 2008 om 07:23
    Kenneth

    Allemaal goeie opmerkingen: Ik ben momenteel vooral op zoek naar een manier om te achterhalen wat de average time on site/average # pageviews is voor de specifieke content sites waar je ads te zien zijn. Noch AdWords noch Google Analytics biedt dit. Het zou nochtans een mooie aanvulling zijn om de kwaliteit van de contentvisitors te bepalen.


    7 oktober 2008 om 11:11
    Béate Vervaecke

    Minder copy/paste antwoorden vanuit Ierland 🙂 en een gratis nummer ipv een 070-nummer. Moest even van mijn hart – dat lucht op.


    7 oktober 2008 om 11:18
    Ellen

    Sowieso eens met het bovenstaande

    Nog wat dingen die ik voor verbetering vatbaar vind:

    * Bij momentopname van de account een trendlijn met gemiddelden (bijv per week of maand)

    * Het later aanpassen van valuta en tijdzone.

    * Naast de CPC-planning lijkt het mij handig hiernaast een budgetplanning in te kunnen stellen. Sommige klanten willen bijvoorbeeld meer in het weekend uitgeven etc. Zo zou je niet alleen je CPC- biedingen kunnen plannen maar ook je budget beter verdelen.

    * Een geavanceerde layout aan de rapporten toekennen (huisstijl etc.).


    7 oktober 2008 om 13:02
    Béate Vervaecke

    Sorry, nog een belangrijke vergeten: bij de gemiddelde positie graag een aanduiding of het topposities of linkerkolom posities betreft indien deze tussen 1 en 3 ligt.


    7 oktober 2008 om 15:32
    Jeroen

    @ Ellen: een hoger budget instellen kan met een beetje creatief denken nu ook al 😉

    @ Beate: Goh, het blijkt nu dat ik toch niet de enige ben die vaak van die onzinnige antwoord vanuit Ierland retour krijg…


    7 oktober 2008 om 18:10
    Ellen

    @ Jeroen,

    Wel wederom raar dat google mij hier niks over kan vertellen….je hebt me nieuwsgierig gemaakt;)


    8 oktober 2008 om 05:23
    Jeroen

    @ Ellen: Stuur mij even een mailtje, dan zal ik het een en ander persoonlijk toelichten.

    Nog een optie die ik mis, is het meenemen van de Quality Score in diverse rapportages. Nu de Quality Score met cijfers wordt aangeduid kan dat echt waardevolle informatie opleveren, bijvoorbeeld om te achterhalen of de Quality Score van zoekwoorden is verbeterd wanneer je een landingspagina hebt aangepast.


    10 oktober 2008 om 15:44
    Jaap Rozemeijer

    Wat Jeroen hierboven me zegt zou inderdaad echt een toegevoegde waarde zijn om een website te verbeteren.

    Ik zou heel graag een Impression Share report krijgen tot op het niveau van de zoekwoorden of ad.groepen. En natuurlijk zou een interface waarin analytics en adwords nog beter geintegreerd zijn de inzichtelijkheid kunnen verhogen.

    Wat ik wel van onder de indruk ben is de professionaliteit van de mensen in Dublin.


    11 oktober 2008 om 09:21
    Jeroen

    En de opname van de Quality Score kunnen we van onze wishlist schrappen. Vandaag is mijn oog gevallen op de aanwezigheid van de Quality Score in het Keyword Report. Is dit tioevallig of zouden de Google medewerkers ook dit weblog volgen?


    17 oktober 2008 om 08:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!