10 jaar Google: de koning van het internet

9 september 2008, 09:07

{title}Afgelopen zondag was het exact 10 jaar geleden dat studenten Larry Page en Sergey Brin Google Inc. oprichtten. Twee jaar eerder hadden beiden daarvoor de basis gelegd op de universiteit van Stanford met hun zoekmachineproject BackRub: indexatie en ranking van webpagina’s aan de hand van links in plaats van keywords. Het bleek een uitvinding die de internetwereld op zijn kop zou zetten en beide heren tot multimiljardairs zou maken. Anno 2008 is Google de absolute koning van het internet geworden. Enkele cijfers:

• Google heeft meer dan 1 biljoen geïndexeerde webpagina’s en enkele miljarden afbeeldingen.

• Bijna 20.000 medewerkers wereldwijd.

• Een geschatte marktwaarde van ruim 150 miljard dollar.

• Een winst van 5 miljard dollar over 2007.

Dat zijn bepaald geen rare cijfers voor een bedrijfje dat een decennium geleden pas begonnen is in een garage en met drie medewerkers. De voortdurende drang van Google om te innoveren, de grenzen op te zoeken en te verleggen, hebben er voor gezorgd dat het bedrijf nog steeds verder groeit. Een overzicht van enkele belangrijke ontwikkelingen in de afgelopen jaren:

  • 1998: Google.com gaat live en trekt binnen de kortste keren duizenden bezoekers per dag.
  • In 1999 wordt het Googleplex geopend, het bijzondere hoofdkantoor in Mountain View, Californië dat gekenmerkt wordt door de typische Google cultuur.
  • In 2000 wordt AdWords gelanceerd, het advertentieprogramma van Google. Het is nog steeds de grote cash cow van het bedrijf.
  • Later dat jaar komt de Google toolbar, waarmee gebruikers direct vanuit de browser kunnen zoeken. Het geeft Google een nog grotere voorsprong op concurrenten Yahoo en Microsoft.
  • In 2004 gaat Google de beurs op en trekt bij de introductie direct kapitaal van 1,7 miljard dollar aan, één van de succesvolste beursgangen ooit.
  • In 2005 wordt Google Maps gelanceerd, de dynamische kaartenapplicatie is direct een succes.
  • In 2006 schudt de internetwereld op haar grondvesten als Google de videoportal Youtube overneemt voor het astronomische bedrag van 1,6 miljard dollar.
  • In oktober 2007 overtreft het bedrijf deze overname door de aankoop van DoubleClick voor 3,1 miljard dollar. Daarmee is Google in één klap het grootste online advertentieplatform in de wereld.
  • Met de komst van de internetbrowser Google Chrome en het aanstaande Mobile OS Android is duidelijk dat Google nog lang niet uitgespeeld is.

In de media…

De tiende verjaardag van Google is uiteraard een veel besproken onderwerp op het web en andere media. Zo bevatte het NOS Journaal een item met o.a. een interview met Marc Duijndam, de directeur van Google Nederland. Nu.nl had een mooi overzicht van de historie van Google en op Dutchcowboys een chronologisch overzicht van de ontwikkeling van de Google homepage. De Washington Post pakt uit met een drie pagina’s tellend artikel en de Guardian heeft een diashow samengesteld met een aantal hoogtepunten uit ‘het leven’ van Google en kijkt alvast vooruit naar de komende 10 jaar. Andere interessante artikelen gelezen? Drop ze in comments.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Catharina

    Google, Google, Google en nog eens Google…. Ik word een beetje Google moe. Vijf van de tien laatste headlines uit de Marcom Top 100 gaan op dit moment over Google..


    9 september 2008 om 12:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!