PICNIC 08: De keuze van Monique van Dusseldorp

24 september 2008, 06:15

{title}Een zucht van verlichting! Vandaag begint PICNIC, de internationale sprekers zitten allemaal op het vliegtuig naar Nederland, de registratiedesk wordt plat gebeld, en op het terrein van de Westergasfabriek rollen de vrachtwagens af en aan. Als programma directeur van PICNIC ben ik al maanden bezig. Ik zit achter mijn keukentafel en verstuur een eindeloze serie e-mails. PICNIC is een plannetje, een serie berichten, niets meer dan digitale info.

Maar nu is het echt! Honderden mensen zijn aan het werk om de komende drie dagen bijzonder te maken. Het programma van PICNIC’08 is volgens mij van boven tot onder en van voor tot achter interessant. Het congres is van wereldklasse. Mag ik dat zeggen? Op verzoek van Marketingfacts, hier mijn keuze uit het PICNIC menu. Wat zou ik bezoeken als ik bezoeker was?

Woensdag

‘s Ochtends naar Can you See What I Know. Een workshop met wetenschappers en kunstenaars rond ‘data visualisatie’. Dat is een thema dat dit jaar door alles heensijpelt. Hoe maak je data voelbaar, intuitief, begrijpelijk, zeker nu je stromen, wolken, oneindige rivieren met data kan delen en volgen.

‘s Middags naar The Visible City. Kijk naar je eigen stad, op basis van mobiele telefoongegevens: per minuut, per straat, per wijk. Voel de pulse van de stad. Na 9 maanden verzamelen is er niet alleen een prachtig beeld ontstaan van Amsterdam, maar ook een idee hoe deze informatie gebruikt zou kunnen worden.

Erna natuurlijk naar de PICNIC Club! De Gashouder is dit jaar de plek om elkaar te ontmoeten, en om 18.30 spreekt Job Cohen EN gaat de nieuwe commercial voor de stad Amsterdam in premiere. Het beste moment om even aan PICNIC’08 te snuffelen. (Toegang PICNIC Club, 15 Euro, aan de zaal, alleen pinnen)

Donderdag

Lekker vroeg opstaan, en ontbijten bij PICNIC. Next Women Breakfast. Ik zou even langsgaan bij het ontbijtje voor vrouwelijke ondernemers. Zoveel interessante dames!

Of natuurlijk een croissantje eten met de HOT100, de top van Nederlandse afgestudeerden van het afgelopen jaar, zoals geselecteerd door 20 opleidingen en platforms.

Hoewel er super interessante TV bijeenkomsten zijn over interactieve advertising, publieksparticipatie, social media en video gebruik door jongeren zou ik daar niet heengaan. Die wereld volg ik het hele jaar al.

Veel interessanter is het om eens te kijken in een hele andere sector. Ik kies dan ook voor de PICNIC GREEN CHALLENGE. ‘s ochtends presenteren de genomineerden voor deze prijs van 500.000 euro zich aan de jury. Ondernemers die hun idee moeten verdedigen, en dan met dat halve miljoen in zicht, gewoon spannend.

‘s Middags zou ik kiezen voor OPEN MUSEUMS. Volgens mij gebeurt er in museumkringen veel wat interessant is, rond het ontsluiten van grote bestanden, verhalen vertellen, een gevarieerd publiek betrekken. Ik ken die wereld niet, PICNIC is een mooi moment om daar wat van op te steken. En bij musea werken volgens mij alleen maar leuke en gepassioneerde mensen.

Erna stap ik op de boot voor de Amsterdam Creative Tour, om de beste start ups in Amsterdam te bezoeken, of ik ga langs bij de prijsuitreiking van de Green Challenge maar ik ga in ieder geval opnieuw naar de PICNIC Club. Daar is dan namelijk onze eigen ‘Dinner Party’, met optreden van Yoav.

In een driedaags event, is avond twee altijd het belangrijkste moment om mensen te spreken. Op die avond gaat iedereen ons ook briljante voorstellen voor PICNIC09 doen. En zo hoort dat ook.

Bovendien is dit natuurlijk de avond om alle ‘social RFID’ toepassingen uit te proberen die Mediamatic in zijn Hacker’s Camp heeft ontwikkeld. Die worden echt geweldig! En vooral: totaal onverwacht. Dat is het mooiste van PICNIC.

Vrijdag

De laatste dag van PICNIC is de keuze echt enorm. Ik splits mijzelf op. ‘s Ochtends ga ik absoluut naar de special over Social Networks and Games met een superbe internationale line up, en naar Surprising Africa over mobiele en netwerk ontwikkelingen daar. Veel belangrijker en interessanter dan gedacht. Die duren allebei de hele dag, en het liefst zou ik ze allebei helemaal volgen.

Even lunchen om de lancering van de Paint the World Orange meemaken, met alle grote bureaus die interesse hebben.

‘s Middags ga ik misschien naar de special rond Augmented Reality om mezelf opnieuw te verbazen, , en naar !Ideosyncracies! waar 25 kunstenaars een ‘artists impression’ van PICNIC tonen. En ik moet natuurlijk naar de Amazing PICNIC Idea Machine. Of de Cinema Dome in de PICNIC Club. Vrijdagmiddag ga ik gewoon de hele middag naar de PICNIC Club, dat is het!

En dan, en dan… de slot act in the PICNIC Club! Dan naar Mobile Clicks! En dan feest!

En dan eindelijk, eindelijk slapen!

"Monique van Dusseldorp (1965) is the founder and CEO of Van Dusseldorp, an Amsterdam based research company focussed on European internet developments. Van Dusseldorp provides research and analysis, pan-European data gathering, access to new media networks, as well as project management. Van Dusseldorp previously worked at the European Institute for the Media in Dusseldorf, Germany, which she joined in 1992 in Manchester. She later became the institute's Director of Communications and a member of the management team. From 1997 to 1998 she worked as a media analyst for Dutch publishing and media house Wegener Arcade."

Categorie
Tags

21 Reacties

    jeroenmirck

    Monique van Dusseldorp die schrijft over Monique van Dusseldorp. Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind dit dus niet de manier om op Marketingfacts aandacht te besteden aan PICNIC. Ben benieuwd of anderen dat minder storend vinden.


    24 september 2008 om 06:43
    media

    Vind dit prima kunnen, sterker nog, vind het eigenlijk erg leuk om de keuze van Monique hier te zien. Wat is eigenlijk precies je probleem?


    24 september 2008 om 06:46
    Jay de Groot

    Monique,

    Dank voor je aanbevelingen. Ik krijg alleen bij een paar links een vette fout code van de PICNIC site:

    **** Templates nested too deep.

    Array

    (

    [0] => Array

    (

    [filena ….

    Heel veel succes de komende dagen. En wie weet zie ik je donderdag nog even.

    gr. Jay


    24 september 2008 om 06:54
    Jay de Groot

    @Jeroen Mirck

    Normaal gesproken ben ik het helemaal met je eens. Als het om kaartverkoop zou gaan. Maar in dit geval is het meer een persoonlijk aanbeveling van een behoorlijk groot event. Ik zou het ook prima trekken als Gijs of jij over eDay een dergelijke persoonlijk ‘agenda’ zou geven.

    Maar het zit wel op het randje idd. Het zou beter zijn als Marco of iemand anders het had geschreven.

    gr. Jay


    24 september 2008 om 06:57
    jeroenmirck

    @Marco: Ik verwacht van een blog dat die mij suggesties aan de hand doet waar ik op PICNIC heen zou moeten gaan, maar vind het te kritiekloos om dat dan maar door de organisator zelf te laten schrijven. Daar mag je met me over van mening verschillen, maar als lezer meld ik het maar even.


    24 september 2008 om 06:58
    Jay de Groot

    @Marco & @Jeroen

    Dat Marco het probleem er niet van inziet is waarschijnlijk ook deel van het probleem. 😉 .. Zoals ene heer Kivit laatst ookal een event begon te promoten op MF zonder welke inhoudelijke boodschap dan ook.

    Daar had ik meer moeite mee.

    gr. Jay


    24 september 2008 om 07:01
    moniquevandusseldorp

    Er was een probleem met de PICNIC website vanochtend, waarvoor excuses. Het werkt nu weer.

    Vond het een leuk verzoek om zelf een keuze te mogen maken.

    Maar, redacteuren en lezers van Marketingfacts: waar gaan jullie heen? Wat adviseren jullie elkaar?

    Dat is natuurlijk nog veel interessanter 🙂


    24 september 2008 om 07:07
    media

    @Jay, Jeroen: welkom in de wereld van nieuwe communicatie waar niet alleen de journalist zijn verhaal doet maar in toenemende mate ook de betrokken zelf. Ik heb daar geen enkele moeite mee zolang het maar geen plat verkoopverhaal is. En als dat wel het geval is, dan trekt de lezer vanzelf aan de bel.

    In dit geval trekken jullie beide aan de bel. Van Jeroen ben ik benieuwd of hij daar moeite mee heeft als journalist of als lezer/consument. Jay, point taken, ik denk dat posting van John inderdaad te plat verhaal was; vond het al vreemd dat daar niet meer reacties op zijn gekomen.


    24 september 2008 om 07:08
    media

    @Monique: ik laat me morgen helemaal onderdompelen op PICNIC maar probeer zeker bij Surprising Africa te zijn!


    24 september 2008 om 07:10
    jeroenmirck

    @Marco: Ook jij welkom in de nieuwe wereld, waarin werk en privé steeds meer door elkaar lopen. Ik plaats mijn kanttekening dan ook als journalist én lezer.


    24 september 2008 om 07:11
    Jay de Groot

    @Marco

    Zoals eerder gezegd heb ik in dit geval minder moeite met het geheel omdat het idd geen kaartverkoop verhaal is. En Monique kennende is dat ook niet haar sterkste punt. 😉 .. Daarvoor is ze te inhoudelijk.

    Hoe dan ook. Morgen ga ik maar eens genieten van PICNIC’08.

    Ik hoop dat je zelf weer wat beter bent er ook bent.

    gr. Jay


    24 september 2008 om 07:11
    rickert vd vlies

    Nieuwe communicatie? Dit is toch gewoon een platte advertorial?


    24 september 2008 om 08:02
    Peter

    @ Rickert: hè hè eindelijk iemand die het beestje bij de naam noemt 😉


    24 september 2008 om 08:12
    media

    @Rickert, Peter: nee dus, en als dat wel zo is mag iemand mij vertellen waar de rekening naar toe mag 😉

    Maar nogmaals, wat we al jaren proberen te doen, soms met succes, soms met wat minder succes, is niet de journalisten het verhaal laten maken maar de mensen in het vak zelf. Dus ja,m hier mag je schrijven over je eigen bedrijf, je eigen producten en diensten of je eigen klanten. Zolang het maar transparant is en het waarde heeft voor de lezer. Is dat niet het geval, voel je vrij om er op te reageren. Veel vakgenoten zitten nog in het leerproces van nieuwe manier van communiceren.


    24 september 2008 om 08:21
    Gilles de Smit

    De kaartprijzen van Picnic (conference program)… Gesubsidieerd tot op het bot, maar nog steeds praktisch onmogelijk voor de kleine zelfstandige om dit soort bedragen op te hoesten… Tragisch.


    24 september 2008 om 08:45
    Floris Dekker

    Ik vind het heel leuk en aardig dat Picnic op eigen voeten probeert te staan enzo in de komende jaren, maar het feit is dat ze nu gewoon 1.6 miljoen subsidie krijgen, die ze vooral/alleen besteden aan bezoekers die al 1200 euro of meer betalen voor de conferentie.

    En dan zijn er wel leuke initiatiefjes zoals bloggers afkopen met gratis kaartjes, de “hot 100″(die onder andere bestaat uit 30+’ers en senior professionals, gekozen met een systeem dat bijvoorbeeld onmiddellijk alle hbo’ers uitsluit) en dan nog een paar side events die in mijn ogen niet vergelijkbaar zijn met het conferentie gedeelte.

    Zonde van het subsidie geld. De bezoekers willen blijkbaar toch wel die 1200 euro neerleggen dus waarom maak je er niet meteen 1500 van en doe je iets nuttigs met die 1,6 miljoen. 16 start-ups sponseren of iets dergelijks…

    Verder is het een leuk event hoor 🙂


    24 september 2008 om 10:28
    crossmediarookie

    Anyway.

    Heeft er iemand naast monique en marco nog tips/suggesties, om naar toe te gaan?

    Superbedankt!


    24 september 2008 om 10:51
    Joyce Oude Elferink

    Inderdaad jammer dat er weer geklaagd wordt ipv goede tips met elkaar uit te wisselen.


    24 september 2008 om 12:28
    Gilles de Smit

    @Joyce: laten we voorop stellen dat ik niet klaag en ikzelf ook gewoon naar Picnic zou kunnen gaan. Het is een geluid dat ik opvang vanuit een groep jonge ondernemers. Picnic is een mooi event, alleen jammer dat het wederom het zelfde selecte clubje mensen is dat daar rond loopt. Volgens mij moeten we met name de new-professionals daar hebben rondlopen… Maar och, het is maar een mening. Ik zelf heb het simpel weg te druk deze week… Volgend jaar? Moet toch zien waar mijn belastingcenten aan uit worden gegeven 😉


    25 september 2008 om 05:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!