Onderzoek Atos: Krantenuitgevers moeten inzetten op gebruiksgemak

Onderzoek Atos: Krantenuitgevers moeten inzetten op gebruiksgemak

{title}De online edities van Nederlandse krantensites worden steeds populairder. Dit blijkt uit onderzoek van Atos Consulting (via: Nu.nl, ZDnet). In het eerste kwartaal van 2008 bezochten maandelijks 5,9 miljoen Nederlanders de krantensites. Dat is een stijging van dertig procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2007.

De cijfers van Atos komen niet helemaal overeen met die van Cebuco. De marketingorganisatie van de dagbladen kwam vorige maand met cijfers; volgens Cebuco bedraagt de groei van het bezoek aan de dagbladsites 38 procent (zie: FD). Belangrijk advies van Atos: investeer in gebruiksgemak. Want daar wordt veel over geklaagd.

Het ED schrijft (ANP-feed): ‘Een goede reputatie van de papieren krant resulteert dan ook niet per definitie in hogere bezoekersaantallen van de elektronische editie.’

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat mannen en vrouwen in gelijke mate geïnteresseerd zijn in buitenlands en regionaal nieuws. Mannen klikken veel op financieel en sport, vrouwen vaker op verkeers- en showniews en op familieberichten. Jongeren houden van polls en discussiefora, lager opgeleiden zijn gek op entertainment en hebben meer interesse voor ontwikkelingen die zich dichtbij hun leefomgeving afspelen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • What else is new? Het is vanuit literatuur over technologie-adoptie al tientallen jaren bekend dat gebruiksgemak en het nut van een technologie/innovatie de belangrijkste drijfveren zijn voor het gebruik ervan... Sterker nog, in de beginfase is inderdaad gebruiksgemak het belangrijkste doel, pas daarna kan men het nut van de innovatie "uitnutten"...

    Jeroen Schepers

    geplaatst op
  • Matthijs, ik mis de link naar het Atos onderzoek, waar het toch om gaat? :)

    Het onderzoek is wat mij betreft onvindbaar, maar op de Atos site kun je in ieder geval het persbericht vinden.

    Wat opvallend is, is dat Atos uitsprake doet over usability op basis van een (ik neem aan) telefonisch of zelfs digitale enquete. Elke ervaren usability onderzoeker weet dat wat mensen zeggen iets anders is dan wat ze doen. Uitspraken als

    Niet alleen zorgt gebruiksvriendelijkheid voor meer traffic
    en
    Ruim de helft van de bezoekers die niet tevreden zijn, wijt dit aan het ontbreken van gebruiksgemak.
    vind ik niet getuigen van inzicht in hoe mensen met internet omgaan.

    Verder vreemd dat gebruiksvriendelijkheid zowel de oorzaak van de enorme groei is, als het belangrijkste aandachtspunt voor verbetering. Doen de kranten het nou wel of niet goed, en vooral: WAT moeten ze dan verbeteren?! Daar gaat Atos totaal niet op in. Ze geven aan dat er een verschil is tussen regionale en landelijke kranten, namelijk gebruiksvriendelijkheid, want dat zeggen de respondenten. Maar gebruiksvriendelijkheid is extreem relatief, net zo goed gerelateerd aan het merk als aan de inhoud.

    Ik vind het een suf onderzoek. Het geeft de krantenmakers geen houvast over wat ze moeten doen. Het geeft geen concrete oorzaken of oplossingen voor problemen die er zouden zijn, en de enquete is niet gestaafd met een andere onderzoeksmethode anders dan globale cijfers die een stijging in bezoek laten zien.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.