Onderzoek Atos: Krantenuitgevers moeten inzetten op gebruiksgemak

12 september 2008, 04:55

{title}De online edities van Nederlandse krantensites worden steeds populairder. Dit blijkt uit onderzoek van Atos Consulting (via: Nu.nl, ZDnet). In het eerste kwartaal van 2008 bezochten maandelijks 5,9 miljoen Nederlanders de krantensites. Dat is een stijging van dertig procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2007.

De cijfers van Atos komen niet helemaal overeen met die van Cebuco. De marketingorganisatie van de dagbladen kwam vorige maand met cijfers; volgens Cebuco bedraagt de groei van het bezoek aan de dagbladsites 38 procent (zie: FD). Belangrijk advies van Atos: investeer in gebruiksgemak. Want daar wordt veel over geklaagd.

Het ED schrijft (ANP-feed): ‘Een goede reputatie van de papieren krant resulteert dan ook niet per definitie in hogere bezoekersaantallen van de elektronische editie.’

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat mannen en vrouwen in gelijke mate geïnteresseerd zijn in buitenlands en regionaal nieuws. Mannen klikken veel op financieel en sport, vrouwen vaker op verkeers- en showniews en op familieberichten. Jongeren houden van polls en discussiefora, lager opgeleiden zijn gek op entertainment en hebben meer interesse voor ontwikkelingen die zich dichtbij hun leefomgeving afspelen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jeroen

    What else is new? Het is vanuit literatuur over technologie-adoptie al tientallen jaren bekend dat gebruiksgemak en het nut van een technologie/innovatie de belangrijkste drijfveren zijn voor het gebruik ervan… Sterker nog, in de beginfase is inderdaad gebruiksgemak het belangrijkste doel, pas daarna kan men het nut van de innovatie “uitnutten”…

    Jeroen Schepers


    12 september 2008 om 06:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief