Independer start corporate weblog

Independer start corporate weblog
, ING Groep
@evr

Independer start corporate weblogOp het gebied van corporate blogging is er voor mijn gevoel de laatste tijd weinig nieuws te melden. Gisteren werden we echter getipt door Independer dat, zonder er verder nog ruchtbaarheid aan te geven, een corporate weblog heeft geopend. De belangrijkste reden is het feit dat Independer graag de dialoog met de consument willen starten, zo valt te lezen in hun toelichting.

Daarnaast ziet men het weblog als inspiratiebron voor nieuwe ideeën, een extra kanaal om visie en ideeën onder de aandacht te brengen, een mogelijkheid om het menselijke gezicht van Independer te tonen en last but not least is ook één van de redenen om het weblog te starten dat Google (en daarmee de internettende consument) hen goed weet te vinden. Daar waar anderen starten met een webcareteam opent Independer een weblog om de discussie naar zich toe te trekken.

Bij een blik achter de schermen bij Independer miste ik toch wel de vraag hoe Independer onafhankelijk kan zijn als ze zelf tussenpersoon zijn en verdienen aan de verkoop via hun site. In één van de eerste berichten gaat oprichter Edmond Hilhorst dan ook meteen in op de vraag of Independer niet gewoon een slimme marketingtruc is.

Het aantal reacties valt tot nu toe mee, maar na deze primeur op Marketingfacts komt daar ongetwijfeld verandering in en zal op termijn blijken of dit nieuw initiatief de dialoog op gang brengt.

Edmond Hilhorst van Independer. Jullie zaten gisteren in Tros Radar. Volop in de actualiteit nu, is de hypotheekrente. Jullie zijn Independer, hebben tegelijkertijd een mening en dat vinden mensen vervelend, zeggen jullie zelf. Hoe zit dat?

‘Verzekeraars, tussenpersonen bij banken en adviseurs vinden dat raar. Omdat Independer zelf ook tussenpersoon is. In mijn ogen is dat ouderwets denken: je klapt niet uit de school over wat er in je eigen beroepsgroep gebeurt.

De kritiek die wij krijgen is: hoe kun je kritisch zijn op adviezen van anderen over hypotheken als je zelf ook advies geeft over hypotheken. Is het geen grote marketingtruc, vragen zij zich af?‘

Dat is inderdaad de hamvraag: is Independer een marketingtruc?

‘Inderdaad, wij worden er beter van als wij op een positieve manier in de pers genoemd worden. En ja, dat is dus een marketingtruc. Maar, ik denk, dat de pers behoefte heeft aan mensen die eerlijk durven te zeggen hoe het ervoor staat.’

Hoe staan we ervoor dan?

‘De hypotheek rente is inderdaad sterk gestegen afgelopen jaren. Wat je daar aan kunt doen is kijken wat het scherpste hypotheektarief is en daarmee terug gaan naar je eigen bank. Dat is vervelend voor de banken en adviseurs die slapende klanten gemakkelijk denken binnen te houden. Daarom wordt er zo op gereageerd: banken merken het in hun omzet.’

Jullie willen ook aan damage control doen door corporate te gaan webloggen. Waarom geen webcare team? Nu trekken jullie alles naar je toe…

‘Damage control is niet de belangrijkste reden. Wij willen als eerste vindbaar zijn voor searchengines. Een tweede is, dat wij transparant willen zijn: we willen ons kwetsbaar kunnen opstellen. Derde is, en dat is praktisch, omdat we alles willen stroomlijnen. De eerste twee aspecten zijn overigens belangrijker.

‘Webcare hebben we niet als overweging genomen. We kunnen het ons niet permitteren om een paar mensen daar fulltime mee aan de slag te laten zijn: we zijn daar te klein voor.’

Gisteravond was Edmond Hilhorst te gast bij Tros Radar. Bekijk hier de uitzending! Mooi initiatief van Independer. Ik ben benieuwd hoe de dialoog op het blog zich gaat ontwikkelen.


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Goed initiatief!

    Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of Independer vooraf een globale schatting heeft gemaakt van de kosten (tijd) en baten (besparing advertising). Of is er voor gekozen om het 'gewoon' te gaan doen?

    geplaatst op
  • De "marketingtruc" van Independer zit hem niet zo zeer in het onderzoek en opbouwende kritiek in de media met free publicity als gevolg, maar in de klantgerichtheid. Elke keer dat wij een consument adviseren om iets niet of beperkter te verzekeren of als er een partij op 1 staat waar geen samenwerking mee is wordt duidelijk dat Independer daar niets aan verdient. Dat is puur in het belang van de klant. Dat beseft die klant en deelt het met anderen. In die zin zou je de transparante werkwijze als marketingtruc kunnen zien. Je kunt het ook zien als een nieuwe interpretatie van het adagium "De klant is koning".

    geplaatst op
  • We hebben besloten dit gewoon te doen. Een bedrijf wat zich sterk maakt voor transparantie in diverse markten kan het zich natuurlijk niet veroorloven onduidelijkheid over zichzelf te laten bestaan. Een corporate weblog is hiervoor het ideale platform. Hadden we eigenlijk eerder moeten doen.

    geplaatst op
  • Leuk initiatief in de conservatieve markt! Doen jullie goed.

    Ik weet dat jullie berekeningen door een externe partij worden gedaan en dat dit daarom goed zit. Wat ik me wel afvraag is dat bij sommige producten geen naam van de verzekeraar gemeld wordt, is dit het geval wanneer er geen afsluit mogelijkheid met de verzekeraar is?

    Waarom is gekozen voor deze manier en niet om gewoon de naam wel te laten zien?

    geplaatst op
  • @Paul, dank je. Zie mijn reactie op http://weblog.independer.nl/over-independer/de-marketingtruc-van-independer/ van eerder vanochtend: Het klopt dat wij bij enkele product categorien, zoals autoverzekeringen, de namen van partijen niet tonen als daar geen samenwerking mee is. Het product staat er dan wel. Met wat speurwerk of een telefoontje naar onze klantenservice is de aanbieder wel te achterhalen. Dit is weliswaar onafhankelijk maar inderdaad niet klantvriendelijk en vinden we ook erg vervelend. De ervaring heeft helaas geleerd dat te veel verzekeraars er voor kiezen om de samenwerking te beeindigen als de namen altijd direct worden getoond. Dan zouden we helemaal geen inkomsten hebben. Suggesties om dit op te lossen zien wij graag tegemoet.

    geplaatst op
  • Opwelling!! Even kijken op de weblog van Independer. Er gebeurt immers genoeg binnen de financiële wereld, ook vandaag op het gebied van woekerpolissen en tussenpersonen.

    Maaaarrr..... wat blijkt? De weblog van Independer ligt plat. Zouden ze het zelf door hebben?

    geplaatst op
  • weblog.independer.nl heeft, vanavond, inderdaad, performance problemen en dat spijt ons zeer. De enorme stroom bezoekers is eenvoudig te veel voor onze bescheiden weblog server. Met name de FAQ's rondom de kredietcrisis trekt veel bezoekers en reacties. Wij proberen het weblog zo snel mogelijk weer in de lucht krijgen. Overigens draait http://www.independer.nl wel gewoon door en is de belangrijkste informatie ook daar te vinden.

    geplaatst op
  • @ Edmond Top voor de snelle reactie. Ben wel benieuwd hoeveel bezoekers jullie weblog dan trekt ;-)

    geplaatst op
  • http://weblog.independer.nl is weer in de lucht! De bijna duizend mensen die eind van de middag de site bezochten waren helaas (op dat moment) iets te veel van het goede. Als het goed is is dit probleem nu opgelost. Bedankt voor de belangstelling!

    geplaatst op
  • Ook andere financiële sites als FD en Rabobank hadden de afgelopen periode herhaaldelijk performance problemen. Ben benieuwd hoe dat vandaag gaat......

    geplaatst op
  • Vandaag artikel in FD over vele bezoek dat en masse naar financiele sites trekt de afgelopen dagen!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.