Independer start corporate weblog

9 september 2008, 03:05

Independer start corporate weblogOp het gebied van corporate blogging is er voor mijn gevoel de laatste tijd weinig nieuws te melden. Gisteren werden we echter getipt door Independer dat, zonder er verder nog ruchtbaarheid aan te geven, een corporate weblog heeft geopend. De belangrijkste reden is het feit dat Independer graag de dialoog met de consument willen starten, zo valt te lezen in hun toelichting.

Daarnaast ziet men het weblog als inspiratiebron voor nieuwe ideeën, een extra kanaal om visie en ideeën onder de aandacht te brengen, een mogelijkheid om het menselijke gezicht van Independer te tonen en last but not least is ook één van de redenen om het weblog te starten dat Google (en daarmee de internettende consument) hen goed weet te vinden. Daar waar anderen starten met een webcareteam opent Independer een weblog om de discussie naar zich toe te trekken.

Bij een blik achter de schermen bij Independer miste ik toch wel de vraag hoe Independer onafhankelijk kan zijn als ze zelf tussenpersoon zijn en verdienen aan de verkoop via hun site. In één van de eerste berichten gaat oprichter Edmond Hilhorst dan ook meteen in op de vraag of Independer niet gewoon een slimme marketingtruc is.

Het aantal reacties valt tot nu toe mee, maar na deze primeur op Marketingfacts komt daar ongetwijfeld verandering in en zal op termijn blijken of dit nieuw initiatief de dialoog op gang brengt.

Edmond Hilhorst van Independer. Jullie zaten gisteren in Tros Radar. Volop in de actualiteit nu, is de hypotheekrente. Jullie zijn Independer, hebben tegelijkertijd een mening en dat vinden mensen vervelend, zeggen jullie zelf. Hoe zit dat?

‘Verzekeraars, tussenpersonen bij banken en adviseurs vinden dat raar. Omdat Independer zelf ook tussenpersoon is. In mijn ogen is dat ouderwets denken: je klapt niet uit de school over wat er in je eigen beroepsgroep gebeurt.

De kritiek die wij krijgen is: hoe kun je kritisch zijn op adviezen van anderen over hypotheken als je zelf ook advies geeft over hypotheken. Is het geen grote marketingtruc, vragen zij zich af?‘

Dat is inderdaad de hamvraag: is Independer een marketingtruc?

‘Inderdaad, wij worden er beter van als wij op een positieve manier in de pers genoemd worden. En ja, dat is dus een marketingtruc. Maar, ik denk, dat de pers behoefte heeft aan mensen die eerlijk durven te zeggen hoe het ervoor staat.’

Hoe staan we ervoor dan?

‘De hypotheek rente is inderdaad sterk gestegen afgelopen jaren. Wat je daar aan kunt doen is kijken wat het scherpste hypotheektarief is en daarmee terug gaan naar je eigen bank. Dat is vervelend voor de banken en adviseurs die slapende klanten gemakkelijk denken binnen te houden. Daarom wordt er zo op gereageerd: banken merken het in hun omzet.’

Jullie willen ook aan damage control doen door corporate te gaan webloggen. Waarom geen webcare team? Nu trekken jullie alles naar je toe…

‘Damage control is niet de belangrijkste reden. Wij willen als eerste vindbaar zijn voor searchengines. Een tweede is, dat wij transparant willen zijn: we willen ons kwetsbaar kunnen opstellen. Derde is, en dat is praktisch, omdat we alles willen stroomlijnen. De eerste twee aspecten zijn overigens belangrijker.

‘Webcare hebben we niet als overweging genomen. We kunnen het ons niet permitteren om een paar mensen daar fulltime mee aan de slag te laten zijn: we zijn daar te klein voor.’

Gisteravond was Edmond Hilhorst te gast bij Tros Radar. Bekijk hier de uitzending! Mooi initiatief van Independer. Ik ben benieuwd hoe de dialoog op het blog zich gaat ontwikkelen.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Goed initiatief!

    Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of Independer vooraf een globale schatting heeft gemaakt van de kosten (tijd) en baten (besparing advertising). Of is er voor gekozen om het ‘gewoon’ te gaan doen?


    9 september 2008 om 03:54
    edmond hilhorst

    De “marketingtruc” van Independer zit hem niet zo zeer in het onderzoek en opbouwende kritiek in de media met free publicity als gevolg, maar in de klantgerichtheid. Elke keer dat wij een consument adviseren om iets niet of beperkter te verzekeren of als er een partij op 1 staat waar geen samenwerking mee is wordt duidelijk dat Independer daar niets aan verdient. Dat is puur in het belang van de klant. Dat beseft die klant en deelt het met anderen. In die zin zou je de transparante werkwijze als marketingtruc kunnen zien. Je kunt het ook zien als een nieuwe interpretatie van het adagium “De klant is koning”.


    9 september 2008 om 03:58
    Hans de Bruin

    We hebben besloten dit gewoon te doen. Een bedrijf wat zich sterk maakt voor transparantie in diverse markten kan het zich natuurlijk niet veroorloven onduidelijkheid over zichzelf te laten bestaan. Een corporate weblog is hiervoor het ideale platform. Hadden we eigenlijk eerder moeten doen.


    9 september 2008 om 04:12
    Paul Hottinga

    Leuk initiatief in de conservatieve markt! Doen jullie goed.

    Ik weet dat jullie berekeningen door een externe partij worden gedaan en dat dit daarom goed zit. Wat ik me wel afvraag is dat bij sommige producten geen naam van de verzekeraar gemeld wordt, is dit het geval wanneer er geen afsluit mogelijkheid met de verzekeraar is?

    Waarom is gekozen voor deze manier en niet om gewoon de naam wel te laten zien?


    9 september 2008 om 04:15
    edmond hilhorst

    weblog.independer.nl heeft, vanavond, inderdaad, performance problemen en dat spijt ons zeer. De enorme stroom bezoekers is eenvoudig te veel voor onze bescheiden weblog server. Met name de FAQ’s rondom de kredietcrisis trekt veel bezoekers en reacties. Wij proberen het weblog zo snel mogelijk weer in de lucht krijgen. Overigens draait http://www.independer.nl wel gewoon door en is de belangrijkste informatie ook daar te vinden.


    9 oktober 2008 om 17:26
    Hanzel

    @ Edmond Top voor de snelle reactie. Ben wel benieuwd hoeveel bezoekers jullie weblog dan trekt 😉


    9 oktober 2008 om 17:43
    Hanzel

    Ook andere financiële sites als FD en Rabobank hadden de afgelopen periode herhaaldelijk performance problemen. Ben benieuwd hoe dat vandaag gaat……


    10 oktober 2008 om 04:29
    media

    Vandaag artikel in FD over vele bezoek dat en masse naar financiele sites trekt de afgelopen dagen!


    10 oktober 2008 om 04:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief