AEGON gaat crossmediaal met Gripopmijnknip.nl

5 september 2008, 04:38

Nederlanders weten niet meer precies hoeveel ze uitgeven door allerlei automatische afschrijvingen. Daarom ontwikkelde AEGON Bank op basis van informatie van het Nibud een online rekentool, die te vinden is op GripopMijnknip.nl. Interessant, geld besparen. Leuker is het crossmediale karakter van de campagne waarmee AEGON Nederland overspoelt. Het concept voor de campagne is ontwikkeld door Van Santen Netwerk inhakend op Prinsjesdag. OneToMarket verzorgde de online buzz van de campagne.

Gisteren is de onlinebuzz begonnen, via Twitter, Hyves, 123video, Flickr en YouTube. Maar volgende week komt er ook een offline guerilla-actie in Leeuwarden, Rotterdam, Utrecht, Breda en Den Haag. Op straat worden levensgrote blauwe ‘knips’ geplaatst. Verder plakt men AEGON-stickers met de daarop de website op euromunten, is er een Adwords campagne opgestart en een affiliateprogramma via TradeDoubler opgezet. Ook wordt er met TNT een mailing gestuurd naar 6 miljoen huishoudens. Veelomvattend, wat mij betreft.

{title}

Dit zijn de ‘knippen’ die in verschillende grote steden op straat te vinden zullen zijn

Het is een ‘bewustwordingscampage’, roept het persbericht. Dat zal, maar het hogere doel voor AEGON is natuurlijk de branding van AEGON Bank, want daar heeft nog nooit iemand in Nederland van gehoord (van verzekeraar AEGON waarschijnlijk wel). Robert van der Tol van AEGON Bank zegt in het persbericht: ‘De campagne is bedoeld om mensen bewuster om te laten gaan met geld en ze te helpen in deze economische onzekere tijden het juiste voor hun portemonnee te doen. Omdat we zoveel mogelijk mensen willen aanmoedigen de grip op de knip – tool in te vullen op onze website, zetten we zo veel mogelijk middelen in die verwijzen naar de website www.gripopmijnknip.nl.’

{title}

Dit is de Twitterpagina van Gripopmijnknip. Je ziet dat o.a. Yuri van Geest, Paul van Veenendaal en Marco Derksen en ikzelf gevolgd worden

Geen harde doelstellingen

Nina Baumann van uitvoerend bureau OneToMarket stelt dat er geen harde doelstellingen of targets zijn vastgesteld voor deze campagne. Met de actie hoopt AEGON traffic naar de site te genereren, naamsbekendheid op te bouwen, emailadressen te verzamelen en de conversie te verhogen, zegt Baumann. Baumann is van plan de actie ook door te drukken op Nujij.nl, eKudos, Reporter.MSN.com en op Blingerd.nl.

Internetmarketeer bij AEGON Margriet van den Berg zegt, dat er aan de online tool wel een onderzoek gehangen wordt, dat puur als achtergrond wordt gebruikt en niet is terug te herleiden tot personen. Als mensen tips willen van AEGON hoe ze hun financiën beter op orde kunnen krijgen, dan kunnen ze hun emailadres achter laten. Van den Berg: ‘Als uit de budgetplanner blijkt, dat mensen maandelijks geld overhouden, dan kunnen we ze natuurlijk wel een spaarrekening of andere producten aanbieden.’

Producten verkopen

Inderdaad, AEGON wil ook producten verkopen. Lees ook even dit artikel van Ewout Wolff (’Wat is het doel van AEGON?’). Je moet als consument nogal wat informatie invoeren wil je advies krijgen (of ‘grip op je knip’, zo je wilt). Als je daarna wat standaard tips van het NIBUD krijgt om geld te besparen (als je geld tekort komt) of wat tips van AEGON (kom bij ons sparen!) dan kún je je afvragen wat je daar precies aan hebt. Ik ben benieuwd wat men hier op Marketingfacts vindt van de aanpak van AEGON, en van de online tool. Want uiteindelijk gaat het daarom, de online tool om geld te besparen in onzekere financiële tijden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jochem Beumer

    Een echte guerilla-actie kondig je niet aan, dan is het geen guerilla meer.


    5 september 2008 om 11:46
    media

    @Erik: heb toevallig gisteren gripopmijnknip uit mijn contactenlijst verwijderd, inderdaad alleen maar zenden; gemiste kans.


    12 september 2008 om 03:28
    Grip op mijn knip

    AEGON is een commercieel bedrijf met commerciële doelstellingen. AEGON is er echter van overtuigd dat je een pas producten kan verkopen als mensen inzicht hebben in welke producten ze nodig hebben. Door inzicht te geven in hun financiële situatie maken we ze daarom eerst bewust van hun knip en geven we ze daarna een overzicht met producten die hun financiële situatie kan verbeteren.

    De discussie over kosten speelt pas recent. En hoort ook bij de terechte wens van mensen om grip te houden op hun financiën. Mensen willen inzicht hebben in waar ze voor betalen. Daarom geven wij al sinds 2005 jaarlijks overzichten aan klanten over de kosten van onze producten. Dit roept in sommige gevallen vragen op. AEGON loopt daarom al jaren voorop met het verbeteren van producten en compenseren van producten waar nodig. Daar zijn al enkele miljoenen in gestoken. Momenteel hebben we een product Verzekeren & Beleggen dat helemaal past in het huidige tijdsbeeld en de aanbevelingen van de Ombudsman. En is AEGON in gesprek met een aantal stichtingen en de Ombudsman om te kijken of we tot een oplossing kunnen komen rondom de producten die volledig ‘Wabeke proof’ zijn.

    Het is een van de uitwerkingen van de eerlijk over campagne. Door mensen een eerlijk beeld te geven van hun financiën kunnen we mensen helpen hun financiële doelen te realiseren. Dat doen we met deze campagne.


    15 september 2008 om 05:39
    mgvandenbroek

    Offtopic:

    @Gripopmijnknip: Ik kan me niet voorstellen dat je ouders jouw naam er in het Nederlandse bevolkingsregister doorheen hebben gekregen….


    15 september 2008 om 06:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!