New Media Expo 2008, Las Vegas: Een impressie
Warm. Zeer warm. Ruim 2000 gegadigden strompelen door de hitte naar het Las Vegas Convention Centre, waar van 14 tot en met 16 augustus voor de vierde keer de New Media Expo wordt georganiseerd. Een jaarlijks terugkerend evenement voor (onafhankelijke) online video en audio content creators. Gezien de onstuimige groei die internetvideo doormaakt een welkome mogelijkheid om onze kennis te verbreden en te netwerken met de mensen achter bijvoorbeeld TubeMogul, Wizzard Media en, jawel, de maker van The French Maids. Wij waren natuurlijk ook van de partij. In een drieluik voor Marketingfacts berichten we over dit evenement, de aanbieders van diensten en producten voor online content creators, en meer specifiek over het gebruik van podcasting voor interne communicatie. Vanmorgen deel 1: Een impressie.
De New Media Expo wordt georganiseerd door Tim en Emile Bourquin, ook wel bekend als de Podcast Brothers. In 2005 zijn ze begonnen met het organiseren van dit evenement, toentertijd ‘Portable Media Expo & Podcasting Conference’ genoemd. Nu, 3 jaar en 3 naamsveranderingen later is de New Media Expo één van de grotere evenementen op het gebied van online content creatie.
De Expo bestond uit twintig lezingen per dag, verdeeld over 5 verschillende tracks (Audio and Video Creation 101, Attracting and Growing Your Audience, The Business of New Media, Audio and Video Creation, New Media Strategies). Dat met dit enorme aantal de keuze om naar een bepaalde lezing te gaan niet altijd makkelijk was, is duidelijk. Gelukkig krijgen alle deelnemers een week na het congres de mogelijkheid alle lezingen van alle tracks te downloaden. Een ideale oplossing waarvan ik me nog steeds afvraag waarom dit niet vaker gebeurt op congressen. Daarnaast kon je op 23,000 vierkante meter beursvloer kennismaken met de nieuwste technologieën op het gebied van content creatie. In de tweede post over de New Media Expo zullen we wat dieper ingaan op deze ‘vendors’ en hun producten.
Iedere dag begon met een inspirerende ‘Keynote’ van een -uiteraard- succesvolle new media ondernemer. De eerste dag was dat Gary Vaynerchuk, een uitermate veramerikaniseerde Rus die een populaire videoserie heeft over wijn. Zelfs zo populair dat hij meerdere malen is verschenen in de ‘oude’ media (TV dus). Zijn boodschap was duidelijk: volg je eigen DNA, je passie. Alleen dan kun je succesvol worden. Hoewel ik nog even dacht bij de nieuwe Emiel Ratelband te zitten vond ik het toch een lekker Amerikaanse enthousiaste en uitermate inspirerende presentatie.
De tweede dag begon met een Keynote van George Wright, de Vice President Marketing van Blendtec, een producent van blenders, mixers e.d. voor de professionele en consumentenmarkt, en bedenker van de destructieve serie ‘Will It Blend’. Deze serie typeert zich door het vermalen van allerlei gebruiksvoorwerpen in een uitermate sterke mixer. Van knikkers tot iPhones, van videocamera’s tot Chuck Norris, alles wordt vergruizeld in de mixer (behalve Chuck Norris). Het marketingverhaal erachter is prachtig. George, slechts drie weken werkzaam bij het bedrijf zocht naar oplossingen om de online verkoop van hun (consumenten) mixers te verhogen. Op het moment dat hij de overblijfselen van een tot houtsnippers gereduceerde plank op de vloer van het R&D lab zag liggen wist hij dat de CEO van het bedrijf een bijzondere manier had om zijn mixers te testen. Met een budget van $50 ging George aan de slag om zijn virale campagne leven in te blazen. Nu, tientallen video’s later heeft George 58 miljoen views op YouTube, 100 miljoen views op de site en 150,000 subscribers weten te bewerkstelligen. En wellicht het belangrijkste: de online verkoop is verzevenvoudigd. Een flinke ROI dus. Ook dit werd door de ‘oude’ media opgepikt, al heeft nog lang niet iedereen (lees: journalisten!) de impact van new media door. De serie heeft nu zelfs de cultstatus bereikt, waarbij bedrijven daadwerkelijk geld geven om hun product te laten blenden! Stel je voor, een bedrijf als Nike die Blendtec vraagt om ter promotie van de nieuwe Nike plus hun product te ‘verblenderen’….en er nog voor betalen ook! Dit is voor zover ik weet de enige marketingafdeling die daadwerkelijk geld verdient. Het moet niet gekker worden.
De meeste aandacht in de lezingen ging uit naar productie technieken, best practices en hoe een (onafhankelijke) audio of video show aantrekkelijk te maken voor zowel publiek als adverteerders/sponsors. Daarnaast was er, in vergelijking met vorig jaar, dit jaar meer aandacht voor podcasting in het onderwijs en voor interne bedrijfscommunicatie, twee terreinen waar mijn inziens een grote toekomst ligt voor nieuwe media. Meer over de laatste in deel 3.
Wat mij opviel in al deze presentaties is dat het vooral gaat om authenticiteit en transparantie. Een open en eerlijke uitwisseling van ideeën en ervaringen, waarbij een sterk community-gevoel heerst. Het publiek is een goede mix van mediamensen (radio/televisie), businesslui en computergeeks. Da’s best een interessante combinatie die je op niet veel congressen tegenkomt. Per slot van rekening zijn we allemaal ‘content creators en kunnen we allemaal van elkaar leren. Buiten de lezingen om werd er dan ook driftig genetwerkt, afspraken gemaakt en zelfs ‘on the spot’ geproduceerd. Ook wij werden een aantal keren geïnterviewd voor diverse audioshows.
Op technologisch gebied is er in 1 jaar niet zoveel veranderd, hoewel ik wel zie dat HD nu ook aan het doorbreken is op het internet. Wel zijn er weer aan aantal zeer interessante applicaties op de markt verschenen die je ‘online life’ nog nadrukkelijker aanwezig laat zijn.
De geruchten gingen dat de New Media Expo volgend jaar in San Fransisco zou zijn (hoewel ik ook weer dit artikel tegenkwam). We zullen even moeten afwachten. Wij zijn in ieder geval weer van de partij.
Deze week volgt nog deel 2 van de New Media Expo serie: De beursvloer.
Uitstekend verslag en zeer professionele interviews, complimenten Erik!