De gedachten achter een nieuwe zoekmachine

12 augustus 2008, 05:26

Vandaag is Hittery.nl live gegaan. De site bestaat uit tientallen zoekmachines voor diverse onderwerpen zoals gezondheid, wijn, sport en natuurlijk marketing. Elke zoekmachine doorzoekt gemiddeld zestig vooraf goedgekeurde websites. Zo wordt voorkomen dat er bij de zoekresultaten websites verschijnen die geen of weinig toegevoegde waarde hebben. Hittery.nl gebruikt de zoektechnologie van Google. Door middel van “drag and drop” kan iedereen zijn eigen ideale pagina met zoekmachines indelen. Tijdens de testfase kregen we diverse vragen. Hieronder een kleine indruk van de gedachtegang bij de ontwikkeling van Hittery.nl.

Vraag: waarom worden de widgets voor Netvibes, iGoogle en de Google toolbar zo nadrukkelijk gepromoot?

Antwoord: door de toenemende populariteit van iGoogle en Netvibes wordt je als ontwikkelaar gedwongen om anders te gaan denken. Mensen veranderen niet snel van startpagina. Je bouwt daarom niet langer een (nieuwe) startpagina, maar geeft bezoekers de middelen (widgets) om jou via hun bestaande startpagina te bereiken. Daarom hebben we er bij de ontwikkeling voor gekozen om gebruikers de mogelijkheid te geven om individuele zoekboxen toe te voegen aan iGoogle, Netvibes of zelfs hun Google toolbar.

Vraag: waarom staan er ook normale metazoekers op Hittery.nl?

Antwoord: voor sommige onderwerpen is het lastig om de werkwijze van Hittery.nl toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan vacatures. Er zijn zo enorm veel sites waarop banen verschijnen, dat het onmogelijk is om ze allemaal te vinden. Daarom hebben we ervoor gekozen om ook alle bekende metazoekers als zoekbox aan te bieden. Bovendien willen we gebruikers de keus geven. Voor het onderwerp “gezondheid” kunnen ze bijvoorbeeld kiezen voor de zoekmachine van Hittery.nl die 60 gezondheidssites doorzoekt, of voor de metazoeker medigo.nl. Dat geldt voor bijna alle onderwerpen.

Vraag: hoe selecteren jullie sites?

Antwoord: alle sites die originele content bevatten, relevant zijn, en waardevolle content bevatten worden opgenomen. We kunnen – in tegenstelling tot sommige startpagina’s – volledig onafhankelijk selecteren. Sites betalen niet voor opname. De kunst is juist om zoveel mogelijk goede sites in de index op te nemen, zodat de resultaten optimaal zijn. Daarom kan iedereen sites aandragen voor opname in een zoekmachine.

Vraag: hoe verdienen jullie geld?

Antwoord: net als de meeste zoekmachines. Met Google Adsense. Boven de zoekresultaten kunnen advertenties verschijnen.

Of de site een succes wordt is lastig te voorspellen. In ieder geval hebben we bij de ontwikkeling van hittery.nl een hoop plezier gehad en ik gebruik de site – in tegenstelling tot ons marktonderzoek – inmiddels als startpagina.

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!