Google Insights for Search geeft meer inzicht in zoekgedrag

Google Insights for Search geeft meer inzicht in zoekgedrag

Een aantal maanden geleden kwam Google al met Trends voor websites een tool die geaggregeerde data over bezoek op websites laat zien. Vandaag lanceert Google Insights for Search. Deze nieuwe tool biedt “een nog diepgaander inzicht in de onderwerpen waarin internetgebruikers momenteel zijn geïnteresseerd”. Daarnaast is Insights for Search “speciaal ontwikkeld voor adverteerders, marketeers en internetgebruikers die op de hoogte willen blijven van de laatste trends op internet” aldus het persbericht.

De belangrijkste features zijn de zoektrends door de tijd heen, regionale populariteit, stijgers en dalers onder gerelateerde zoekwoorden en inzicht per categorie. Dat ziet er allemaal zo uit:

Zoektrends in de tijd

Deze kenden we al, je geeft één of meer keywords in en je krijgt een grafiekje van het zoekvolume door de tijd. Leuk en wellicht in sommige gevallen ook interessant.
Insights for Search iPhone

Regionale populariteit

De regionale populariteit is vooral leuk om mee te spelen. Zo kun je bijvoorbeeld Rooie Rinus, Piter Wilkens, Johan Vlemmix en de Deurzakkers vergelijken en constateren dat er buiten Groningen écht helemaal niemand in Rooie Rinus geïnteresseerd is.
zoekgedrag rooie rinus

Interessanter wordt het als je dit op landniveau gebruikt. Zo kun je zien dat tweederde van de Nederlanders het woord ‘laptop’ prefereert boven ‘notebook’, terwijl onze Duitse buren het precies andersom doen. Interessante informatie die helpt bij het insteken van de juiste Organic of Paid Search strategie of bijvoorbeeld bij de opmaak van banners die je in beide landen draait.

Stijgingen onder gerelateerde zoekopdrachten

Dit lijstje zou elke eigenaar van een website in de gaten moeten houden. Je krijgt hier niet alleen inzicht in 10 gerelateerde zoekopdrachten, maar ook 10 zoekopdrachten die de afgelopen periode significant gestegen zijn. Zoek je bijvoorbeeld met de zoekterm ‘vakantie’, dan zie je bij de top stijgers dat vakanties naar Amerika op dit moment, door de lage dollar, populair zijn. Zit je beter op dit soort data dan je concurrent, dan kun je eerder inspelen op veranderingen in de vraag en meer omzetten. zoekgedrag vakantie

Inzicht per categorie

Nieuw is ook de indeling in categorieën. Handig als je bijvoorbeeld in de handel in groente en fruit zit en wilt weten hoeveel er naar ‘apple’ gezocht wordt, door mensen die geen computer bedoelen. Verder zullen beheerders van een website over gezondheid het wel interessant vinden dat er de afgelopen weken erg veel gezocht wordt naar het ‘marburg virus’, de ‘q koorts’ en ‘blaasontsteking’. Search Insight

Insights for Search een aanvulling voor marketeers?

Al met al is Insights for Search een interessante en vooral leuke tool die ons weer net een beetje extra inzicht geeft in het zoekgedrag van mensen. Nadeel van de geaggregeerde data is dat informatie over long-tail keywords ontbreekt. Voor diepgaande analyses van zoekwoorden zijn dus andere bronnen en het gezonde verstand nodig. Maar deze tool is zeker een aanvulling op de tools voor elke (search) marketeer.

Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Een hele handige uitbreiding, jammer dat data soms niet downloadbaar is of max tot 10 gaat...maar goed, wie het goed wil doen, wil er ook wel wat tijd in steken.

    http://www.google.com/insights/search/#cat=&q;=&geo=NL&date=today 12-m&clp;=&cmpt=geo

    hierboven de meest populaire keywords over de afgelopen 12 maanden in Nederland.

    http://www.google.com/insights/search/#cat=&q;=&geo=NL&date=today 1-m&clp;=&cmpt=geo

    hierboven hetzelfde, maar dan voor 30 dagen.

    Zo, met deze tool kan CheckIt wel weer inpakken volgens mij? :-)

    geplaatst op
  • Die categorie indeling is trouwens niet heel betrouwbaar. Zoek je bijvoorbeeld naar Nirvana in de categorie Music, dan blijkt dat de band van Kurt en Dave vooral populair is in Nepal. Dat heeft vast niets te maken met het feit dat Nepal een Boeddhistisch land is ;-)

    Neemt niet weg dat dit een leuke en handige tool is, zolang je maar beseft dat het geen harde cijfers, maar slechts indicaties zijn.

    geplaatst op
  • Net als bij de keysearch tool vind ik het allemaal niet echt betrouwbaar. Als ik bij telecommunication zoek op 'sim only' of 'simonly' dan krijg ik getallen die voor geen meter kloppen als ik deze weerspiegel naar mijn site http://www.simverkoop.nl en google analytics.

    geplaatst op
  • ik ga zo Rooie Rinus Googlen, maakt me wel nieuwsgierig ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.