Stichting wil meer helderheid auteursrecht op het internet

14 juli 2008, 13:35

Het zal iedereen die Marketingfacts een beetje volgt wel bekend zijn dat de voortschrijdende technologie nieuwe publicatiemogelijkheden schept. Niet alleen voor professionals maar juist ook voor niet-professionals. Web 2.0 toepassingen zoals weblogs, wiki’s, YouTube etc. faciliteren de uitwisseling van kennis en ervaringen. Informatie is vrij toegankelijk voor iedereen. Dit vraagt om een nieuwe manier van omgaan met auteursrechten om de free flow van informatie op internet te beschermen en te stimuleren. Recente (dreigende) rechtszaken tussen (amateur) bloggers en auteursrecht organisaties versterken dit beeld en de noodzaak tot actie (zie bijvoorbeeld recente Cozzmoss-case).

Om daad bij woord te voegen hebben een aantal internetondernemers en andere belanghebbenden die zich sterk willen maken voor de belangen van iedereen die op internet publiceert, afgelopen week de Stichting Copyright & Nieuwe Media gelanceerd. De Stichting heeft ten doel:

  • het streven naar gepaste wetgeving teneinde de vrije meningsuiting en de free flow of information op internet te beschermen en te stimuleren;
  • de openbaarmaking van cases om een bewustwording te creëren en de discussie te openen;
  • het kanaliseren van behoeften en het bieden van een platform in de discussie met de gevestigde orde.

De stichting wil haar doelen bereiken door:

  • het geven van voorlichting over onder andere de Creative Commons, het bevorderen van de bewustwording over bestaande wet en regelgeving rond het auteursrecht en het verzamelen van kennis over dit onderwerp;
  • de regelgeving rondom copyright eenvoudig leesbaar en voor iedereen begrijpbaar te maken.
  • het inrichten van een helpdesk voor bloggers, forumbeheerders of webbeheerders, die problemen ondervinden in het kader van de huidige wet- en regelgeving.

Er zal een netwerk van gebruikers en juristen ontstaan die zich actief gaan inzetten en aandacht gaan creëren voor de problematiek van auteursrechten op internet. Op die manier zal de discussie hierover breder worden getrokken en niet meer alleen plaatsvinden tussen slechts een beperkt aantal rechthoudende versus de wetgever.

Initiatiefnemers en dus het bestuur zijn: Ronald van den Hoff (Voorzitter), Arnoud Engelfriet (Secretaris en Juridische zaken), Gert Otter (Penningmeester), Petra de Boevere (Bestuurslid Social Network), Jolie van der Klis (Bestuurslid Social Network), Marco Raaphorst (Bestuurslid Algemene Zaken) en ondergetekende.

De website gaat medio augustus live. Voor meer informatie kun je contact opnemen met {encode=”rvandenhoff@cdefholding.nl” title=”Ronald van den Hoff”} (06- 46436939) of {encode=”slijterijmeisje@gmail.com” title=”Petra de Boevere”} (06-22413369).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    loket

    Sterk werk! ‘k Ben daar blij mee als simpele bloggert.


    14 juli 2008 om 14:03
    guido van nispen

    Heel goed initiatief. Mooi om te zien dat dit belangrijke onderwerp door jullie verder op de kaart wordt gezet. Veel succes en plezier!


    14 juli 2008 om 14:30
    media

    @Ronald: ah, wist niet dat er al een site was; ziet er goed uit!


    14 juli 2008 om 17:35
    Jacobien

    Ik begrijp de free flow van informatie wel, maar ik hecht ook grote waarde aan de bescherming van copyright.

    Op mijn vorige sites had ik heel veel zelf geschreven artikelen staan. Met sommige artikelen ben ik maanden bezig geweest; mensen interviewen, informatie opvragen, boeken lezen etc. Die artikelen waren uniek en een van de redenen dat mensen naar mijn site kwamen.

    Ik merkte echter regelmatig dat mijn artikelen klakkeloos werden opgenomen. Andere sites hadden zo gratis content waar ik tijd en geld in had gestoken. Soms stonden sites ook hoger in google waardoor mensen eerder bij die site terecht kwamen dan op mijn site. Dat was voor mij echt vervelend. Zeker omdat ik zo inkomsten mis liep.

    Enfin, ik snap de mensen niet, die vinden dat ze maar klakkeloos alles moeten kunnen kopiëren. Als je gebruik maakt van een produkt waar een ander veel tijd en geld in heef gestoken, is het toch logisch om daar voor te betalen.


    14 juli 2008 om 17:41
    Patrick

    Mijn complimenten goed dat bloggers nu ergens terecht kunnen voor ondersteuning.


    14 juli 2008 om 17:45
    Jacobien

    @ Marco,

    Dank voor de uitleg. Ik vind het, zeker op weblogs, soms erg moeilijk om mijn mening over dit onderwerp te geven;-)

    Ik zal de video zo gaan bekijken.


    14 juli 2008 om 17:56
    Ronald van den Hoff

    @Jacobien

    Voor de goede orde: het is niet de bedoeling om “overtredingen” aan te moedigen en net te doen of auteursrecht niet zouden bestaan.

    Er spelen, kortweg gezegd, 2 zaken: enerzijds is de huidige auteurswet gebaseerd op een systeem van creatieven,producenten en distribuanten onderling, hetgeen in een tijd waarbij vele mensen creatief EN/of producent EN/of distribuant zijn onvermijdelijk leidt tot conflicten. Daar moet dus iets gebeuren.

    Anderzijds wanneer die “markt’ opeens open is voor iedereen, gaan een aantal mensen (on)bewust “de auteursrechten fout in”. Die “onbewusten” willen we helpen door voorlichting.

    Als laatste zien we commerciële partijen, die deze categorie “onbewusten” onheus en met oneigenlijke middelen aanpakken en dat gaat ons net iets te ver, dus hier gaan we daadwerkelijk juridische hulp bieden.


    14 juli 2008 om 17:56
    Kletskous

    Goed plan en veel succes.


    14 juli 2008 om 18:11
    Jacobien

    @ Ronald,

    Ok, ik snap de gedachte.

    Ik ben er overigens ook geen voorstander van, om mensen die ‘onbewust’ copyright schenden, meteen keihard aan te pakken.

    De keren dat het mij is overkomen, keek ik altijd naar wie het had gedaan. Meestal stuurde ik gewoon een mail met het verzoek de tekst weg te halen. Er waren echter ook gevallen dat professionele tekstschrijvers mijn teksten hadden gejat. Daar was ik niet zo aardig tegen omdat die gewoon beter hoorde te weten.

    En je hebt gelijk dat de strakke grenzen van vroeger zijn vervaagd en mensen vaak en/en zijn. Wat dat betreft is het zeker heel goed om discussies aan te voeren en de stichting op te richten. Vooral om meer duidelijkheid te scheppen.

    Ik heb bv. meerdere keren meegemaakt dat tijdschriften (delen) van mijn teksten wouden gebruiken. De tekstschrijver in me, wou natuurlijk de tekst beschermen terwijl de site eigenaar in me, graag publiciteit wou.

    Daarnaast was het altijd de vraag hoe je een dergelijke deal het beste kon regelen. Het is me bv overkomen dat een journaliste meteen een stuk van 4 pagina’s schreef met mijn teksten. Voor mijn gevoel was de verhouding toen zoek.

    Enfin, veel succes en ja, het is een goed idee;-)


    15 juli 2008 om 07:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!