Viral game Volkskrant Banen: Elevator Hero

4 juli 2008, 05:24

{title}Vergeet de carrièretijger: de jobhopper van nu is een pinguin! Volkskrant Banen liet een game maken rond hun mascotte PiNWiN: Elevator Hero.

PiNWiN de rioolontstopper hopt van lift naar lift op de muziek van Frank Sinatra’s New York in een 2008 uitvoering. Hij zoekt deuren, waar hij naar binnen kan sluipen en een nieuwe baan scoort. Je kunt een reis naar New York winnen. Dit online behendigheidsspel zou in de lome zomermaanden juli en augustus de activerende schakel moeten zijn in de webvertisingmix van weekblad en website. Linda Kuiper is bij Volkskrant Banen verantwoordelijk voor deze viral game. In onderstaand interview vraag ik haar naar de achtergronden van het spel.

Waarom hebben jullie dit spel gelanceerd?

Kuiper: ‘Qua marketingactiviteiten zijn de zomermaanden altijd wat rustiger. Toch wilden we niet helemaal uit de picture verdwijnen en even van ons laten horen op een leuke en toegankelijke manier. Ook tijdens je werk en carrière moet je de tijd nemen voor ontspanning en plezier. Dat is hoe werk werkt. PiNWiN, de hoofdrolspeler, heeft ook een eigen feuilleton op volkskrantbanen.nl: hij krijgt nu de status van mascotte.’

Kun je wat meer vertellen over de promotie van het spel?

‘Er is een klein budget vrijgemaakt voor zowel ontwikkeling als promotie om een online en offline campagne met een grappig, pakkend thema voeren. Het spel wordt gepromoot door middel van billboards, advertenties en banners. Maar een goed spel promoot natuurlijk zichzelf. Na het spelen van het spel kan je drie vrienden uitnodigen om het ook te proberen.’

Wanneer is het spel voor jullie geslaagd?

‘Het spel is geslaagd als de game een klein beetje bijdraagt aan de lol die mensen beleven aan hun werk. En als ze daarbij onthouden dat dat geregeld is door Volkskrant Banen. We hopen natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen de game gaan spelen.’

Zelf heb ik het spelletje natuurlijk ook even gespeeld. Ik vind het er grappig uitzien. Het spel is ontwikkeld door Sense Studios en Playability. Heerlijk om weer eens een lekker suf spelletje te spelen met de pijltjes toetsen. Ik ging ook nog even Googlen naar de titel van het spel en kwam een filmpje op YouTube tegen genaamd Elevator Hero dat ik jullie niet wil onthouden.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!