R.E.M. 2.0

R.E.M. 2.0

Begin jaren tachtig was de R.E.M. nog jong en onschuldig. Toch werd hun indie-rock al vrij snel opgepikt door een groter publiek. Vooral het karakteristieke stemgeluid van Michael Stipe en het gitaarspel van Peter Buck leverde R.E.M. een bescheiden cultstatus op. Maar toen kwam de monsterhit Losing My Religion en R.E.M. werd in één klap wereldberoemd. Er volgden meer successen zoals treurliedje nummer één Everybody Hurts en het rockende What’s the Frequency, Kenneth? Inmiddels is R.E.M. niet meer weg te denken uit de popgeschiedenis. Vooral de memorabele videoclip van Losing My Religion zien we regelmatig opduiken in de hoogste regionen van ‘top jaren ‘90’ lijstjes.

Vanavond ga ik naar Amsterdam waar R.E.M. live zal optreden in het Westerpark. Naast bovenstaande klassiekers zal R.E.M. vooral nummers van het recente verschenen album Accelerate zal brengen. En net als vele andere muziekbands, heeft R.E.M. ook te maken met toename van downloaden van muziek en afname in verkoop van albums.

Aardig om te zien is dat R.E.M. bij het laatste album juist het downloaden van de muziek heeft gestimuleerd. Als voorproefje op het nieuwe album ‘Accelerate’’ dat op 1 april uitkwam, werd de single ‘Supernatural Serious’ al online uitgebracht. De 11 begeleidende MP4-video’s die daarbij verschenen zijn allen onder de vrije source-licentie (Artistic License 2.0) uitgebracht. Luisteraars en kijkers werden aangemoedigd om de video’s te remixen en te delen op YouTube.

Ook voor de tour heeft R.E.M. gekeken naar mogelijkheden om meer interactie met haar fans te krijgen. Zo stimuleert het bezoekers van het optreden foto’s, video’s en blogpostings te taggen met “remamsterdam”. Zelfs Twitter is niet vergeten. Voeg #remamsterdam toe aan je tweets en de berichten verschijnen direct op de speciale toursite van R.E.M.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Wow Marco. Wat zullen wij onze stem laten horen op het grote scherm vanavond. En met de twittergemeenschap zulllen wij ongeveer het concert domineren. Leuk hoe je van je love of REM en artikel maakt. Ik ben er dus ook!

    geplaatst op
  • Dat wordt een knaller vanavond. Ben er zeker bij, en heb gisteren vanaf het water (jawel, jawel), ook een gedeelte van het concert van Radiohead meegepakt. Als we het toch over muziek 2.0 en Radiohead hebben: Radiohead verdient 7 miljoen met 'gratis' album. ;-)

    In de VN van deze week stond ook een (telefonisch) interview met Stipe. Daarin zegt hij onder anderen dat het voor beginnende bands tegenwoordig zo ongeveer bijna onmogelijk is om succesvol te worden.

    Het schijnt noodweer te worden, vanavond. Ontzettend balen. Hopen ook, dat het doorgaat, want het is in de open lucht.

    geplaatst op
  • Wat een heeeeerlijke clip!

    geplaatst op
  • ontzettend (nou, ontzettend) veel plezier vanavond, ik zwaai als ik langs rijdt (trein) en stuur fotootje naar moby.

    geplaatst op
  • Hmmm, ziet er naar uit dat ik regenjas moet meenemen als ik de weersberichten moet geloven. Gaat een knaller worden, kan niet anders! ;-)

    geplaatst op
  • Heerlijke band, ga het concert wel moeten missen vanavond.. Voor diegenen die wel gaan: have fun!

    geplaatst op
  • Gaaf om te zien hoe briljante bands met de tijd mee gaan. Overigens denk ik dat het juist makkelijker wordt om door te breken als band. De mogelijkheden om het publiek te bereiken zijn gigantisch. Ok, daardoor het aanbod ook, maar als je de beschikbare middelen handig inzet, heb je volgens mij veel meer kans om door te breken dan vroeger.

    Tot vanavond!


    *gaat nog even een plu kopen*

    geplaatst op
  • Leuk om te zien hoe slim R.E.M. met Web 2.0 omgaat. Het videoconcept vond ik al een heel goed idee, hoewel het natuurlijk is afgekeken van Beck die de sporen van zijn muziek aanbood om zijn publiek mixen te laten maken. Overigens zijn dit soort toepassingen erg doelgroepspecifiek. Tagging en twittering zal niet aanslaan bij de achterban van - laten we zeggen - Frans Bauer.

    geplaatst op
  • blijt een mooi nummer, trout; michael stipe & neneh cherry http://www.youtube.com/watch?v=kq8hQ_lyMBs

    geplaatst op
  • Had vanochtend tijdens m'n wandeling naar kantoor REM nog op. Nice dat die oude rockers zo mee blijven gaan met de nieuwe ontwikkelingen. Leuk om te zien dat enkele van m'n persoonlijke toppers (REM, Nine Inch Nails, Radiohead) zo actief met de mogelijkheden van internet spelen.

    geplaatst op
  • Strak. Moet er ook nog een keer heen.
    En kennelijk is REM goed op de hoogte, een slimme zet.

    geplaatst op
  • REM was fantastisch vanavond!

    Foto's staan online:
    http://www.flickr.com/photos/marketingfacts/tags/remamsterdam/

    En ja, we hebben het droogehouden in Amsterdam!

    geplaatst op
  • En inmiddels staan ook de eerste video's online:
    http://tinyurl.com/57ghot

    Jammer dat de sequrity nog niet helemaal snapt wat R.E.M. 2.0 betekent en Vincent Everts's videocamera afpakten. Moest hij uit armoede verder filmen met de flipvideo ;-)

    geplaatst op
  • Het was inderdaad fantastisch!

    Behalve de inzet van alle 2.0 mogelijkheden vooraf, gaat R.E.M. ook tijdens het concert met de tijd mee: de aansteker is uit, mobiele telefoons geven ook licht. Zag er erg cool uit!

    geplaatst op
  • Mijn eigen ervaringen over hoe Web 2.0 een concert van R.E.M. is, heb ik in een blogje beschreven.

    geplaatst op
  • Leuk verhaal, Jeroen. Ik ben het zeer met je eens. Ik heb zelf even een paar foto's gemaakt, en een klein stukje gefilmd, en daar heb ik het bij gehouden. Twitteren leidt af, je beleving met het concert is dan inderdaad helemaal weg. Ik snap dat niet. Maar er zijn kennelijk ook zat mensen die zich daar prettig bij voelen: Michael Stipe op 10 meter afstand, los aan het gaan terwijl jij letters in je telefoon loopt te drukken over hoe Michael Stipe op 10 meter afstand van je los aan het gaan is....

    geplaatst op
  • "Ik snap dat mensen twitteren bij een congres. Daar gaat het over kennisoverdracht, ratio. Concerten zijn echter emotie, pure beleving. Dat moet je ondergaan. Wat mij betreft doe je dat niet door jezelf van de show af te keren om een bericht in te tikken."

    @jeroen: ik heb twitter juist ervaren als een extra dimensie bij het concert, ik beleefde het concert samen met anderen (thuis en in Westerpark). Vind mensen die niet met elkaar praten of twitteren eigenlijk een beetje asociaal. Als je alleen wilt genieten van de muziek, ga dan thuis lekker een dvd-tje opzetten ;-)

    geplaatst op
  • @Marco: Daar kan ik me niet helemaal in vinden. Een concert is een sociaal gebeuren, een evenement dat je beleeft met vrienden en andere fans. Als iedereen gaat lopen twitteren, verandert de interactie binnen het publiek. Het contact tussen artiest en publiek verdwijnt in mijn ogen zelfs. En dat is toch de essentie van een concert: interactie met de artiest. Als je dat niet wil, kan je net zo goed thuis een dvd-tje opzetten ;-)

    geplaatst op
  • @Bertwin: nee, want thuis kan je niet samen met vrienden kletsen, ouwehoeren, dansen,
    luisteren en twitteren ;-)

    geplaatst op
  • @Marco: Net als Bertwin maak ik een duidelijk onderscheid tussen praten met je aanwezige concertvrienden en twitteren. Je zegt: "Mensen die niet twitteren bij concerten zijn asociaal." Zelfs als grap is dat aanmatigend. Iedereen heeft vrije keuze om al dan niet mee te doen met de zin en onzin rond Web 2.0. Zet je roze bril eens af en durf gewoon in te zien dat Web 2.0 niet alleen maar zegeningen brengt... ;)

    geplaatst op
  • @Jeroen: ik reageer vooral op jou anti-reactie, het zal me eerlijk gezegd een worst zijn of mensen wel of niet twittert tijdens een concert. Iedereen moet vooral doen wat hij leuk vindt! ;-)

    geplaatst op
  • Anti-reactie? O sorry, ik verstoor de evangelisatieklas... ;)

    geplaatst op
  • @Jeroen en Marco: Kinders, geen ruzie maken ;-)

    @Marco: Mensen die zich tijdens een concert volledig afzonderen, vind ik ook wel een beetje vreemd, maar ik zie twitteren in het fysieke bijzijn van andere mensen ook nogal asociaal. Het is juist een mooi medium als je alleen thuis met een dvdtje zit om je vrienden en bekenden te laten weten dat je het naar je zin hebt. Ik heb altijd geleerd dat mobiel/digitaal communiceren in gezelschap (restaurant, feestjes, trein, bus, enz) niet echt netjes is. Je laat daarmee duidelijk merken dat je de mensen om je heen niet zo gezellig vindt. Daarom ben ik van mening dat Twitter niet het medium is om in te zetten bij een concert, hoewel ik het wel cool vind van R.E.M. dat ze dit soort nieuwe technieken testen.

    geplaatst op
  • @Bertwin: Ik ben zeer zeker in voor een constructieve discussie, maar met polariserende woorden als 'anti-reactie' komen we natuurlijk geen steek verder. De discussie is veel minder zwart/wit dan hij nu door Marco wordt voorgesteld. Daarom toch maar even een uitgebreide reactie.

    Zoals in mijn blogje over twitteren bij popconcerten uitgebreid te lezen valt, is mijn punt dat twitteren geen directe interactie is met het podium. Er was bij R.E.M. in het Westerpark geen backchannel zichtbaar, dus is het een indirect contact. Daar is niks mis mee, maar daardoor verwordt twitteren tot iets dat tussen jou en het podium staat. Ik vind - en getuige verschillende reacties van twitteraars op mijn blog niet als enige - dat dit het optimaal genieten van het concert in de weg staat.

    Daarmee is niet gezegd dat ik iets tegen Web 2.0 heb (en is het dus geen 'anti-reactie'), want photo en video sharing vind ik juist uitstekende middelen van interactie. Toch lijkt het me verfrissend en zelfrelativerend om ook eens te kijken wat wel en niet werkt in specifieke situaties, zoals in dit geval een rockconcert. Natuurlijk zullen de meningen daarover verschillen. Gezien het feit dat we het er nu met meerdere mensen over hebben, is het blijkbaar een relevant issue. Dus bepaald geen anti-reactie.

    geplaatst op
  • @Jeroen, Bertwin: om hoeveel berichtjes per avond denken jullie dat het hier gaat? Even los van @vincente ;-) Het gaat om niet meer dan een paar berichten op zo'n avond, een bericht bestaat uit max. 140 karakters (minder dan een sms), dus waar hebben we het eigenlijk over?

    geplaatst op
  • @Jeroen: Volgens mij bleek uit mijn reacties wel dat ik het met je eens ben. Ik ben voor het testen van nieuwe technieken. Door te testen weet je of iets werkt, zolang je maar durft toe te geven dat iets niet werkt. Een medium als Twitter staat in mijn ogen de concertbeleving in de weg. Hoewel ik er geen behoefte aan heb, kan ik me anderzijds ook voorstellen dat mensen een concert positiever en/of intensiever beleven door deze ervaring direct te delen met vrienden en bekenden.

    geplaatst op
  • Even een andere insteek. Voordat ik met het web bezig was zat ik al diep in muziekfandom. In die kringen is men tuk op nieuws over het concert: wat wordt er gezegd door de zanger(es), gaat er iets mis, hoe is de sfeer en vooral 'wat is de setlist'. Sinds de komst van de mobiele telefoon is het gebruikelijk geworden dat hard core fans live tijdens concerten de setlist en nieuwtjes doorbellen naar de achterban, of mobiel stukjes posten op muzieksites. Nu kan het handig met twitter. Vandaar dat ik tijdens het concert zo goed mogelijk de setlist naar REM's eigen mash up pagina heb getwitterd en foto's heb ge-moblogd. Ik twitterde dus niet voor mijn twittervrienden, maar voor R.E.M. fans wereldwijd.

    geplaatst op
  • @Caroline: prima reden om te twitteren (of te sms-en). Zo heeft iedereen zijn eigen manier om een concert te beleven (en te delen met anderen).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.