• Mobile
    wordt gesponsord door

Goede vooruitzichten voor mobiele websites

Goede vooruitzichten voor mobiele websites
, Multiscope
@jkivit

Mobiel Internet heeft inmiddels vaste grond onder de voet in Nederland. Zo’n 1,6 miljoen gebruikers surfen één of meerdere keren per maand over het mobiele web. De groei van het aantal mobiele surfers is bovendien 30% tot 40% per jaar. Desondanks blijkt de kwaliteit en het aanbod van mobiele websites nog wisselend, waarmee sommige exploitanten kansen laten liggen. Dit blijkt uit het onderzoek “Mobiel Internet in Nederland 2008”, een marktstudie van OMI2, Jungle Rating en Multiscope.

Beschikbaarheid mobiele websites
Van de 200 grootste websites van Nederland heeft inmiddels ruim een kwart (25,5%) een mobiele website. Er blijken echter aanzienlijke verschillen te zijn tussen de verschillende website categorieën:


Wanneer we in detail kijken naar het type websites dat goed vertegenwoordigd is, blijken vooral sites op het gebied van nieuws, weer & verkeer en communities sterk vertegenwoordigd te zijn. De websites die er in minder positieve zin uitspringen bevinden zich in de categorieën entertainment, non-profit, doelgroepen, e-commerce en health & leisure.

Er zijn bijvoorbeeld nog maar weinig grote winkelketens en online shops die een mobiele variant van hun website aanbieden. Uit zoekgegevens van mobiele operators blijkt echter dat er wel specifiek wordt gezocht naar zulke diensten. Ook in de non-profit hoek zijn er veel voorbeelden zoals de Belastingdienst of andere overheidsinstellingen die nog ontbreken op het mobiele web.

Kwaliteit van mobiele websites
Jungle Rating toetste de gevonden mobiele websites ook op de criteria vindbaarheid, navigatie, hyperlinks, lay-out en relevantie. Daarnaast werd voor iedere categorie een ‘best in class’ mobiele website gekozen. De resultaten ziet u in onderstaande tabel (maximum score = 100).


Succesfactoren voor groei
Na een trage start groeit mobiel op dit moment snel. Er zijn in de afgelopen tijd een aantal belangrijke stappen gezet die het gebruik van mobiel internet stimuleren:
1. Toestellen worden beter en verbindingen sneller.
2. Opkomst van ‘flat-fee’ abonnementen waardoor kosten overzichtelijk zijn.
3. Het openstellen van operator portals en de opkomst van mobiele zoekmachines vergemakkelijken het zoeken en vergroten het aanbod.

Achtergrond van het onderzoek
Met de publicatie van het rapport “Mobiel Internet in Nederland 2008” hoopt OMI2 Nederlandse site exploitanten te inspireren om hun aanwezigheid op het mobiele web te optimaliseren en aan te passen aan de groeiende behoeften bij consumenten.

Op basis van website ranglijsten van online onderzoeksbureau Multiscope onderzocht Jungle Rating of er van deze websites ook een mobiele variant beschikbaar is. Daarnaast toeste Jungle Rating de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de gevonden mobiele websites. Dit gebeurde op basis van een tiental vooraf vastgestelde criteria op het gebied van vindbaarheid, navigatie, lay-out, relevantie van content en hyperlinks.

Diverse leden van de OMI2 werkgroep “mobiele content” leverden een bijdrage in de vorm van hun kennis en kunde: Sjoerd Mesker (Jungle Rating), John Kivit (Multiscope), Laurens Rutten (MoMac), Jeroen Jonker Roelants (IDG Nederland), Mark de Buck (Vodafone Nederland), Marnix Laurs (KPN) en Dorine Vreugdenhil (ECP.nl). Een volledige versie van het onderzoeksrapport kan gedownload worden vanaf de OMI2 website.

OMI2
OMI2 is een alliantie tussen content partijen, mobiele aanbieders, banken en dienstverleners aan de mobiele waardeketen – ruim 30 partijen - met als doel al die belemmeringen weg te nemen die een gezonde ontwikkeling van ‘internet op je mobiel’ in de weg staan.  OMI2 is in 2006 als programma van ECP.NL opgericht en heeft in die 2 jaar flink kunnen bijdragen met de komst van flat fee abonnementen, vrije toegang tot het internet op je mobiel en technische standaards. Bekende deelnemers zijn Rabobank, ANWB, Meteo Consult, KPN, T-Mobile, Vodafone, NS en Ilse Media. OMI2 is mobiel te vinden op www.omi2.mobi.

—————————

(i) De totale gemiddelde score is een gewogen gemiddelde. De gemiddelde score per categorie telt in de totaalscore net zo vaak mee als er mobiele sites in die categorie voorkomen. De score voor vindbaarheid in bijvoorbeeld de categorie audiovisueel telt in de gemiddelde score totaal 3 keer mee.


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Dank voor het overzicht John, top. Hoorde trouwens net ook op het journaal (radio) over dit onderzoek. Mooie PR!

    geplaatst op
  • @marco: we doen ons best ;-)

    geplaatst op
  • Het bericht heeft veel PR gekregen. Prachtig voor de branche!

    Het onderzoek zelf vind ik van mindere kwaliteit (ondanks dat ik "best in class" ben). De uitvoering is op een aantal punten slecht naar mijn mening. Ook op de opzet kan veel afgedingd worden. Ik vind de term "top 200" sites slecht gekozen, want het gaat niet om de top 200 bereik, maar om de top zoveel van verschillende categorien. Ook kun je nog afdingen op de indeling/rubricering van de sites (wie zit in welke groep).

    OMI2 toetsingcriteria mobiele sites

    Vindbaarheid
    Bij het intoetsen van de URL op een mobiel
    device wordt de gebruiker automatisch
    doorverwezen naar de mobiele variant van de
    site (ja/nee)
    In Google verschijnt de mobiele variant van
    de site binnen de eerste 10 zoekresultaten bij
    zoeken naar: “mobiele site .... “ (ja/nee)
    Op de reguliere website vindt de gebruiker
    een doorverwijzing naar de mobiele site
    binnen 3 clicks (ja/nee)
    Navigatie
    Vanaf elke pagina is het mogelijk om
    eenvoudig één niveau terug te gaan (ja/nee)
    Vanaf elke pagina is het mogelijk om direct
    terug te keren naar de homepage (ja/nee)
    De mobiele site beschikt over een interne
    zoekmachine (ja/nee)
    Layout
    De mobiele site is goed leesbaar door gebruik
    te maken van kopjes, korte alinea’s en korte
    zinnen (ja/nee)
    De mobiele site wordt automatisch
    geoptimaliseerd voor gebruik op mobiele
    toestellen met verschillende schermgroottes
    en mogelijkheden (ja/nee)
    Relevantie van content
    De content die wordt geboden is actueel
    (ja/nee)
    De content die wordt geboden is relevant
    en/of locatiegebonden (ja/nee)
    Hyperlinks
    Hyperlinks zijn duidelijk herkenbaar (ja/nee)
    Hyperlinks worden op uniforme wijze
    gepresenteerd (ja/nee)
    Hyperlinks geven een duidelijke omschrijving
    van de te verwachten pagina (ja/nee)

    Wat ik erg mis is de gebruikerservaring: doet de site precies wat je er als gebruiker van verwacht? Ik vind bovenstaande toetsingscriteria nogal suggestief. Punten scoren als je een interne zoekmachine hebt? Bij heel veel sites is dat helemaal niet nodig. Duidelijke menu's? Ook dat is helemaal niet altijd nodig. Soms is een single page entry veel beter. In zo min mogelijk klikken naar je gewenste resultaat. Op grote WWW sites een automatisch doorverwijzing naar de mobiele versie van de site? Ook daar zit niet iedereen op te wachten. Kortom er worden nogal wat punten uitgedeeld die per site een andere uitkomst kunnen geven. En over vindbaarheid: waarom kun je geen punten verdienen als je op relevante linkpagina's linkjes hebt? Dat is toch ook vindbaarheid?

    Wat ik ook erg vreemd vind in de presentatie van de resultaten is de uitspraken over wie er wel op mobiel internet aanwezig zou moeten zijn maar het nog niet is (Mediamarkt, Hema, Gamma, Ikea, Belastingdienst, ect). Het lijkt de beginperiode van internet wel: iedereen moet zijn folder op het nieuwe kanaal plaatsen want anders mis je de boot. Begint het niet met de vraag "wat is de toegevoegde waarde van dit nieuwe kanaal voor mijn bedrijf"?

    En als ik nu toch bezig ben: het valt mij ook een beetje tegen hoe de media dit verhaal oppakken. Wat een hoog knip en plak gehalte zeg. Nergens lees ik een mooi inhoudelijk verhaal. Het OMI heeft een prachtig document opgeleverd en het enige dat ik overal tegenkom is hetzelfde stukje.

    geplaatst op
  • @Mark: kwam er ook pas later achter dat het een bericht is wat ook elders is geplaatst. Inderdaad jammer dat er niet inhoudelijk kritisch naar is gekeken. Mischien toch eens kijken of er een vervolg aan kan worden gegeven waarbij commentaar voor verbetering wordt meegenomen?

    geplaatst op
  • @mark: there is a first time for everything. Voor dit onderzoek was mobiel nog een beetje een grijs gebied. We proberen het stukje bij beetje in te kleuren en dat is met dit onderzoek aardig gelukt. Ik neem aan dat je (opbouwende) kritiek door OMI opgepikt zal worden. Wellicht is het een idee om volgende jaar (dan wordt dit herhaald) mee te denken over de opzet om het onderzoek nog scherper te krijgen.

    Voor wat betreft de boot missen. Ja, het lijkt erg op de beginperiode van internet en waarschijnlijk begint het hier idd met een foldertje op mobiel. Maar bedrijven die nooit aan internet begonnen zijn hebben de boot toch echt gemist ondertussen. De goede bedrijven zijn inmiddels tien stappen verder en hebben inderdaad nagedacht over de toegevoegde waarde van het kanaal. We hopen op dezelfde ontwikkeling voor het mobiele kanaal. Relevantie is king wat mij betreft!

    En ja, het hoge knip en plak gehalte komt omdat veel media tegenwoordig steeds minder tijd hebben voor een originel bericht en het ANP / Novum / GDP bericht 1 op 1 doorplaatsen. Ook ik vind het jammer dat ze er niet dieper induiken, maar gelukkig zijn er ook uitzonderingen en waarschijnlijk heeft het in sommige gevallen wat tijd nodig om te 'landen'.

    P.S.: 'slecht' vind ik niet de juiste typering voor een onderzoek waar Jungle Rating (en andere OMI leden) hun hart en ziel in hebben gelegd. Ik denk dat je wat dat betreft een beetje te veel je 'Jan Mulder' pet op hebt ;-)

    Anyway, goed dat er mensen zoals jij zijn die niet alles klakkeloos slikken. Dat siert je.

    geplaatst op
  • Rabobank is hard bezig wat mobiel betreft: Ze hebben nu mobiel betalen geïntroduceerd (http://www.rabosmsbetalen.nl/homepage) .
    Ik ben er niet zo van onder de indruk, het kost teveel moeite en is denk ik behoorlijk onwerkbaar door het invoeren van telefoonnummers ipv namen. Ik ben er wat dieper ingedoken op http://www.glowrich.com/2008/06/26/why-rabobanks-paying-via-mobile-phone-will-fail-at-first

    Zit ik er ver naast?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.