
Ally, de nieuwe 3d brand agent van gemeente Almere, is gisteren door burgemeester Annemarie Jorritsma verwelkomd. Ally staat promiment op de Almere Hyve. Ally is een 3D chatbot. Ook als ze niet praat, beweegt ze een beetje. Ally geeft online antwoord op vragen van inwoners en geïnteresseerden over Almere en Almeerse evenementen.
De gemeente Almere is de eerste gemeente met een 3d brand agent agent op een eigen Hyvespagina. Met de Hyvespagina wil de gemeente Almere op een snelle en moderne manier communiceren met Almeerders en andere geïnteresseerden en haar digitale dienstverlening verder uitbreiden. Ally slaapt nooit en is de meest actieve ambtenaar van de gemeente Almere, want ze is 24 uur per dag en 7 dagen per weer bereikbaar.
Ally weet al veel, vooral over de evenementen in Almere. Maar op dit moment weet ze nog niet alles. De komende tijd zal ze verder ontwikkeld worden, zodat ze nog meer informatie ter beschikking heeft, over bijvoorbeeld Burgerzaken. Ally leert dus iedere dag wat bij, zodat ze binnenkort bijna alle vragen zal kunnen beantwoorden.
Ally werd al eerder aangekondigd op de site als de mystery guest:
===
En zo worden chatbots serious business. Ally is naar mijn weten de eerste professionele 3D chatbot van Nederland en bovendien de eerste gemeente met een chatbot actief op hyves. Ze was echter niet de eerste chatbot van een gemeente. Die primeur was weggelegd voor Nadine, de brand agent van gemeente Rotterdam. Ook was ze niet de eerste chatbot met een hyves pagina, die was weggelegd voor Yvette van Rabobank. Op de hyves pagina van Yvette staat echter nu inmiddels ook ‘chatten’ (zoals dat bij bijna iedereen staat) maar ze reageert nog niet (dat is vast een volgende stap).
En zo past deze chatbot weer precies in de lange termijn ontwikkeling van de dialoog waarover ik al vaker hier heb geschreven. Het wachten is wat mij betreft op de eerste spraakgestuurde chatbots. Tegen die tijd bemoeien merkbouwers zich inmiddels ook met brand agent omdat juist in de dialoog affectie kan worden gecreeerd, juist in een dialoog een emotie kan ontstaan, juist in een dialoog binding kan ontstaan. Precies waar merkbouwers altijd op zaten te wachten maar dat met alleen voor het ‘zenden’ nog is geoptimaliseerd.