3d Ally van gemeente Almere op Hyves

3d Ally van gemeente Almere op Hyves
{title}

Ally, de nieuwe 3d brand agent van gemeente Almere, is gisteren door burgemeester Annemarie Jorritsma verwelkomd. Ally staat promiment op de Almere Hyve. Ally is een 3D chatbot. Ook als ze niet praat, beweegt ze een beetje. Ally geeft online antwoord op vragen van inwoners en geïnteresseerden over Almere en Almeerse evenementen.

De gemeente Almere is de eerste gemeente met een 3d brand agent agent op een eigen Hyvespagina. Met de Hyvespagina wil de gemeente Almere op een snelle en moderne manier communiceren met Almeerders en andere geïnteresseerden en haar digitale dienstverlening verder uitbreiden. Ally slaapt nooit en is de meest actieve ambtenaar van de gemeente Almere, want ze is 24 uur per dag en 7 dagen per weer bereikbaar.

Ally weet al veel, vooral over de evenementen in Almere. Maar op dit moment weet ze nog niet alles. De komende tijd zal ze verder ontwikkeld worden, zodat ze nog meer informatie ter beschikking heeft, over bijvoorbeeld Burgerzaken. Ally leert dus iedere dag wat bij, zodat ze binnenkort bijna alle vragen zal kunnen beantwoorden.

Ally werd al eerder aangekondigd op de site als de mystery guest:
{title}===

En zo worden chatbots serious business. Ally is naar mijn weten de eerste professionele 3D chatbot van Nederland en bovendien de eerste gemeente met een chatbot actief op hyves. Ze was echter niet de eerste chatbot van een gemeente. Die primeur was weggelegd voor Nadine, de brand agent van gemeente Rotterdam. Ook was ze niet de eerste chatbot met een hyves pagina, die was weggelegd voor Yvette van Rabobank. Op de hyves pagina van Yvette staat echter nu inmiddels ook ‘chatten’ (zoals dat bij bijna iedereen staat) maar ze reageert nog niet (dat is vast een volgende stap).

En zo past deze chatbot weer precies in de lange termijn ontwikkeling van de dialoog waarover ik al vaker hier heb geschreven. Het wachten is wat mij betreft op de eerste spraakgestuurde chatbots. Tegen die tijd bemoeien merkbouwers zich inmiddels ook met brand agent omdat juist in de dialoog affectie kan worden gecreeerd, juist in een dialoog een emotie kan ontstaan, juist in een dialoog binding kan ontstaan. Precies waar merkbouwers altijd op zaten te wachten maar dat met alleen voor het ‘zenden’ nog is geoptimaliseerd.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 68 reacties op dit artikel

  • Leuk initiatief van de Gemeente Almere. Zo hebben zij ook hun digitale burgerjaarverslag laten promoten door een zingende ambtenaar. Iedere week zie je een nieuwe aflevering van hem en het burgerjaarverslag. Zijn site en zijn razend populaire hyves

    geplaatst op
  • Ook ik vind het een leuk initiatief, maar op de vraag: "wie is je burgermeester?", antwoord ze fijn: "Ik begrijp je niet....". Lijkt me toch een ABC-tje om die toe te voegen.

    geplaatst op
  • dat lijkt me ook idd. Tipje voor de bouwers... (en voor de gemeente natuurlijk) :-)

    geplaatst op
  • Een argument dit te doe zou zijn: 'we willen de jeugd van Almere bereiken'. Welnu, daar slaat de gemeente Almere de plank direct al volledig mis.

    Klein onderzoekje als de teller op 804 leden staat:
    <18 en woonachtig in Almere: 34
    18 t/m 20 en woonachtig in Almere: 12
    21 t/m 25 en woonachtig in Almere: 28

    nog geen tien procent is jeugd die de moeite genomen heeft heeft zich op gemeentelijke Hyves in te schrijven. Laat de gemeente aub haar eigen domein 'almere.nl' goed onderhouden en hier ver van blijven. De tientallen mijoenen die in dat domein zijn gestoken zijn nog lang niet terugverdiend.

    Ik citeer hieronder Henk Struik ( http://www.persbureaualmere.nl/index.php?page=column_ally ) :

    Naast de gave om geld over de balk te smijten is Almere in haar zoektocht naar eeuwige roem ook goed in het dupliceren van succesvolle initiatieven. Al geruime tijd bestaat er namelijk al een almere.hyves.nl, opgezet door Almeerders. Deze Hyves heeft momenteel 2771 vriendjes.

    Dat overnemen is al lang een symptoom van Almere. "Almere moet meer in de media," zo laat burgemeester Jorritsma ons onlangs via Omroep Flevoland weten. Ach, als betrokken Almeerder doe ik wat suggesties aan de hand:

    Alweka - dé site om almeerse liedjes te downloaden uit nieuwsgroepen (vrij naar Eweka)
    Fock Almere - hét almere forum (vrij naar Fok!)
    Almere Dungeons - dé online game van dit moment (vrij naar Sherwood Dungeons)
    Grote Marktplaats - voor al uw ver- en aankopen online (vrij naar Marktplaats)
    Wipmere - one night stand in Almere (vrij naar Relatieplanet)

    Schei toch uit.

    geplaatst op
  • @Peter: dank voor je reactie. Ik woon niet in Almere maar denk je begrijpen wat je bedoelt.

    Ik wil ff inhaken op de suggesties. Je zegt dat het niet handig het om Ally te plaatsen op een eigen Hyve, omdat die Hyve niet wordt bezocht en er goede alternatieven zijn. Suggeer je om Allly te laten verschijnen op de communities die je noemt?

    Technisch gesproken zou Almere dan een Ally-widget kunnen ontwikkelen die betrokken Almeerders op hun (community) site kunnen plaatsen. Dat zou een aardige volgende stap zijn, of niet?

    Wat ik wil zeggen: je moet ergens beginnen. Nu is er een geautomatiseerde manier om veelgestelde vragen op te lossen. Dat is denk ik goed, daarmee verhoog je de service en verlaag je het aantal vragen aan fysieke medewerkers en daar mee de kosten. Nu Ally technisch is gerealiiseerd is het misschien goed om Ally elders te laten terugkomen.

    Misschien is dat wel een leuke co-creatie sessie. Wie doet wat met Elly?

    geplaatst op
  • @Peter: zit jij wel op Hyves?
    Zoals we allemaal weten is dat als je een Hyves aanmaakt dat je niet "zomaar" 200 leden hebt. Je moet daarin investeren, zoals je dat ook moet doen bij een reallife vriendschap. De Gemeente moet actief hun doelgroep benaderen op Hyves en zo een community opbouwen. De geleverde "kritiek" is dus behoorlijk voorbarig....

    geplaatst op
  • Nee, ik bedoel dat de gemeente Almere van gekkigheid niet meer weet waaraan ze ons belastinggeld kapot kan smijten. (zie o.a.: http: //zwartboek.almere.cc )

    Wij zijn het zat, mede omdat er hierdoor zoveel goedbedoelde burgerinitiatieven door de lokale overheid kapot gemaakt worden. Nooit is er ergens geld voor behalve als de gem. Almere het zelf mag uitgeven :(

    Ow ow, wat klinkt dit allemaal weer erg zielig, echter in mijn optiek is een gemeentelijke Hyvespagina volstrekt nutteloos. Net zo nutteloos als het volgende lijstje (God behoede dat het ervan komt):

    Alweka - dé site om Almeerse liedjes te downloaden uit nieuwsgroepen (vrij naar Eweka)
    Fock Almere - hét Almere forum (vrij naar Fok!)
    Almere Dungeons - dé online game van dit moment (vrij naar Sherwood Dungeons)
    Grote Marktplaats - voor al uw ver- en aankopen online (vrij naar Marktplaats)
    Wipmere - one night stand in Almere (vrij naar Relatieplanet)

    Voor de duidelijkheid. De gemeente Almere is in staat dit ook nog te gaan ontwikkelen en hun logo er nog tien keer groter bij te plakken. Is dat waar het heen moet?

    In het lokale sufferdje ( http://www.almerevandaag.nl ) koopt de gemeente Almere 8 tot 10 full color pagina's per week. kosten: 625.000,- Euro p.j. Zonder dit geld zou dat surfertje helemaal geen bestaansrecht hebben. De gemeente koopt in Almere nu al de media op: het is Jorritsma nog niet genoeg.
    De gemeente Almere wil met al dit soort uitingen de regie, van online publicatie, blijkbaar in handen krijgen. En A. Jorritsma loopt hierin voorop met haar Publieksdienst. Het is allemaal echt niet zo erg, TOTDAT je begrijpt dat dit allemaal met geld van de gemeenschap gebeurt.

    Breek alsjeblieft mij de bek niet open.

    geplaatst op
  • @Chris: dank voor je feedback, is inmiddels toegevoegd (we analyseren dagelijks de logs en voegen dagelijks antwoorden bij en verbeteren de vraagherkenning)

    Wat een negativiteit van die meneer Aggenbach. De huidige opbouw van de Almere Hves leden is natuurlijk wat vertekend, doordat allerlei betrokkenen zich hebben aangemeld. Ik vind het juist zeer aan te prijzen dat een gemeente eens buiten de eigen site grenzen treedt en haar doelgroep aanspreekt op de plaats waar ze zich online ophouden. En investeren in innovatieve dienstverlening is geen geldverspilling: uiteindelijk leidt dit tot betere informatieverschaffing van de burgers en kostendaling doordat minder telefoontjes en emails binnenkomen.

    Ally is een widget die gebruikt kan worden op meerdere sites, dus kan zij in later stadium ergens anders gebruikt worden (bijvoorbeeld op almere.nl).

    geplaatst op
  • Oja, Chris? Ben jij het 'Chris Haring' die met al zijn 'advies' aan de gemeente Almere mede zijn zakken via dit project laat vollopen? Vertel?

    geplaatst op
  • "Pakt koffie en koekje en start met F5-en"

    geplaatst op
  • Overigens, Dirk Jan Dokman, aan Ally is weinig tot niets innovatiefs te bespeuren. Het is een platte, tweedimensionale weergave van een animatie van een flutpoppetje. De gemeente Rotterdam was er al jaren geleden mee bezig. (en anderen: http://www.elitech.nl ). Van dienstverlening is geen sprake. Stel maar een vraag. Zelfs als er duizenden vragen wél beantwoord kunnen worden komt er altijd iemand met een vraag die - helaas - niet in de database is toegevoegd. Tjonge jonge, allemaal volwassen mensen hier?

    Nee, echte voor innovatie op dit gebied zult u meer geduld moeten hebben en zult u verder moeten studeren,.... Zie: http://www.metaverseroadmap.org/ en met name, zie:
    http://www.metaverseroadmap.org/overview/

    Ben nooit te beroerd om kennis te delen :)

    geplaatst op
  • @Peter, je hebt helemaal gelijk, ik ben Chris Haring. Maar helaas voor jou heb ik niks te maken met dit project. Blijf aub bij de inhoud ipv moddergooien.

    geplaatst op
  • @DJ: is Ally al een widget? Betekent t dat andere mensen Ally op hun site kunnen plaatsen met een stukje code? En moet daar dan toestemming voor komen (Ally gaat niet overal heen?), of gaat Ally overal naar toe waar de gebruikers/inwoners willen?

    geplaatst op
  • Ow Chris sorry, ik wist niet dat dit al moddergooien was :)

    Als je toch zo eerlijk bent over je identiteit -knap hoor- wil je misschien ook wel eerlijk zijn en hier uitleggen wat je relatie met de gemeente Almere is. Met name welke projecten je voor hen hebt gedaan en/of doet. Heheh.

    geplaatst op
  • @Peter: Elitech en The Selfservice Company zijn (sinds een paar maanden) 1 bedrijf. Dus dat Rotterdam soortgelijks heeft weet ik, want die hebben we ook gebouwd. Overigens is het nieuwe wel bij Almere dat dit als widget in een social network wordt gebruikt. Verder is "Nadine van Rotterdam" een 2D animatie, niet bewegend en Ally heeft meer animatie, dankzij werk van het bedrijf Atrificial Industry (http://www.artificialindustry.com/nl/). Ook worden meer emoties getoond.

    De opmerking dat het een mislukking is omdat op sommige vragen geen antwoord gegeven wordt begrijp ik niet. Zelfs als je met een "echt"persoon spreekt zijn er vragen die niet beantwoord kunnen worden..

    Overigens google ik net even de naam "Peter Aggenbach"en ik zie hem op allerlei sites ruzie maken met iedereen.

    @erwin: Ally is al als een widget opgebouwd, maar we willen eerst nog het domein wat uitbreiden en vraagherkenning en kennisbank optimaliseren voordat de widget doorgeplaatst kan worden..

    geplaatst op
  • Voeg gewoon ergens in een webpagina broncode deze url in en Ally staat erop: http://artificialindustry.net/p/almere/?v=01

    Echter,... wat dan? Je kunt er eenvoudig niets mee.

    Btw. Is er hier iemand die de kosten van Ally kent. Ik begrijp dat er inmiddels drie externe bedrijven bij betrokken zijn.

    geplaatst op
  • Ojee... Meneer Aggenbach door de bocht. Dat is alweer een tijdje geleden.

    Ik ben van mening dat de Gemeente Almere door het gebruik van hun online aanpak laat zien dat ze hun best doen om een breed publiek aan te spreken. Door een primeur als deze brengt dat ook nog eens wat extra publiciteit mee.

    geplaatst op
  • Ruzie maken?? Ik en hier? Ik kom met een lading argumenten die in het geheel niet weerlegd worden. Leest u aub even terug. Als argumenten aanvoeren 'ruzie maken' is, dan zegt dit meer over u Dirk Jan Dokman, dan over mij. U zit hier uw eigen product te verdedigen. Daar heeft u het volste recht toe, maar sta mij ook toe uw product onderuit te halen. U zoekt de media op, niet ik.

    Als u het niet erg vindt, blijf ik bij mijn standpunten mbt tot Ally en haar nutteloze bestaan in opdracht van de gemeente Almere.

    geplaatst op
  • @ Achelbach: c'est le ton qui fait la musique, u bent wat aggressief in uw toonzetting.

    Argumenteren over kwaliteit en effectiviteit is prima, graag zelfs. Ik lees terug en heb al uw argumenten behandeld. Dat u er niet mee eens bent is uw goed recht.

    geplaatst op
  • Geachte heer Dokman, mijn naam is H.P. Aggenbach. Ik ben voorzitter van stichting Digitaal Almere. Opgericht in 1996. Als er (bij u) vragen zijn over de digitalisering van Almere wil ik die graag beantwoorden. Daar heb ik geen animatie voor nodig.
    Overigens, denk ik dat mijn argumenten NIET beantwoord zijn. Maar dat kan natuurlijk een verschil in inzicht zijn.

    De meest belangrijke vraag is, wat zijn de kosten? En dan wat levert het op?
    Dan vraag ik mij af, wat een gemeente zoekt op Hyves?
    Zal de gemeente in de toekomst in ander sociale netwerken de regie willen voeren?
    Hoe de gemeente denkt die dergelijke pagina's te modereren?
    Hoe te handelen met politiek gevoelige kwesties?
    Welke mensen uit te sluiten? Dit ivm met vrijheid van meninguiting op een gemeentelijk forum.

    Dan Ally zelf. Over haar meerwaarde ten opzichte van een Reallife person. U meldt ergens hierboven dat ook echte mensen, echte ambtenaren, het antwoord soms schuldig moeten blijven. Welnu, volstrekte nonsens. Wellicht echte mensen wel MAAR een echte ambtenaar heeft er maar voor te zorgen dat deze met een antwoord komt.

    Ally richt zich in Almere op een evenementenkalender. Die zijn er al, die tel je niet op één hand. Moeten die dan maar weg omdat nu de gemeente ‘zelf’ het heft in handen neemt?

    Ooit liep er hier in Almere een zekere Peter van Eijk rond, hij was directeur van stichting Almere Kennisstad. Zijn motto was: Innoveren = experimenteren. Best, maar NIET met geld van de gemeenschap. Betaal dat lekker zelf.

    Ik voorspel dat het met Ally in Almere niet goed afloopt. En waar gaat dan de rekening naartoe? Juist naar de burger.

    geplaatst op
  • Ikea heeft ook een prof chatbot toch? Anne

    geplaatst op
  • Ow ja Chris Haring,... Nu weet ik het weer, dat van die zingende ambtenaar is o.a. van jou. Dat jij daarover -nb hier- reklame zit te maken. Ga je schamen.

    geplaatst op
  • @Rene: alle chatbots in Nederland (en inmiddels steeds meer daarbuiten) staan op http://www.chatbots.org/nl. Dus ook Anna: http://www.chatbots.org/chatbot/anna/

    geplaatst op
  • Dank voor je reactie Erwin, maar dan klopt er een regeltje in het suk niet.
    "Ally is naar mijn weten de eerste professionele 3D chatbot van Nederland ", maar het is een detail hoor

    geplaatst op
  • @Rene: ik snap je punt. Je zou kunnen zeggen dat Ally iets natuurlijk beweegt tov Anna, maar 3D zou zijn als ze bijvoorbeeld zegt: dat moet ik even opzoeken, zich omdraait en terugkomt. Overigens is dat zelfs nog niet 3D. Als je er vanuit een andere hoek naar kijkt zie je nl. nog steeds hetzellde. Het wordt pas echt 3D op het moment dat je denkt echt een raampje te kijken waar Ally achter zit en waar je ook diepte in ziet. In die zin is '3d' flink overdreven, maar zo had ik m zelf even niet opgevat en bedoeld.

    geplaatst op
  • @Erwin van Lun

    Het is niet zo belangrijk verder hoor.

    Naar mijn mening maakt de gemeente Almere hier wel een goeie slag om een jonger publiek te bereiken. Het is logisch dat een een gemeete zelf ook een Hyvespagina bestierd

    geplaatst op
  • Ik begrijp de toegevoegde waarde ook niet helemaal en vind het ook geen goede manier om belastinggeld uit te geven. Chatbots zijn op andere manieren wellicht wel een slim idee.

    "Ally slaapt nooit en is de meest actieve ambtenaar van de gemeente Almere, want ze is 24 uur per dag en 7 dagen per weer bereikbaar." --- Dit klopt maar de gemeentelijke website is ook 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar.

    Ally is traag en mijn inziens gewoon een speeltje, gewoon een zoekfunctie. Ze kunnen beter de site altijd up to date houden en investeren in de website om dingen nog makelijker te kunnen vinden.

    @Dirk Jan: "De opmerking dat het een mislukking is omdat op sommige vragen geen antwoord gegeven wordt begrijp ik niet. Zelfs als je met een "echt"persoon spreekt zijn er vragen die niet beantwoord kunnen worden.. " -- Ik had de indruk gekregen dat Ally beter zou moeten zijn dan echte mensen, was dat niet het doel?

    geplaatst op
  • Hoop discussie over een 'ABC'tje, maar het is misschien een idee om eerst gewoon burgemeester correct te spellen?

    geplaatst op
  • @Remco: een chatbot / virtuele medewerker heeft als doel om op een eenvoudige manier informatie te geven, waarbij de klant niet hoeft te browsen op de website, maar gewoon in eigen woorden een vraag kan stellen. Verder is het een leuke, persoonlijke manier om met een organisatie in contact te treden. Veel organisaties (zoals NS, KPN TNT, Wehkamp, Essent, E-ON, etc, zie http://www.chatbot.org) gebruiken het om enerzijds klantbeleving te verbeteren en anderzijds kosten te besparen in hun service organisatie. Ja, het is een zoekfunctie, alleen een hele slimme, want ze begrijpt volledige zinnen. Indien een virtuele medewerker technisch goed in mekaar zit én goed onderhouden wordt, kan ze meer dan 90% van de vragen herkennen. Er blijft altijd een deel over wat niet beantwoord kan worden (net zoals in een echte menselijke dialoog).

    @Niels: een goede chatbot herkent ook de meest gemaakte spelfouten ;-)

    geplaatst op
  • @Remco:

    Ik had de indruk gekregen dat Ally beter zou moeten zijn dan echte mensen, was dat niet het doel

    Dat kan niet het doel zijn want dit kan technisch nog lang niet.
    Je kan wel als doel stellen veel gestelde vragen (vragen die echt vaak worden gesteld) af te laten handelen door een chatbot. Door vragen steeds slimmer te interpreteren, door antwoorden te onthouden en bovendien de klant te herkennen, zal een chatbot de menselijke intelligentie gaan evenaren (denk aan 2025) en op echte lange termijn (2025-) zelfs overschrijden. Maar dan zijn wel even verder...

    geplaatst op
  • @Dirk Jan:

    De link die je geeft is een beetje een rare :), bedoelde zeker deze: http://www.chatbots.org.

    Ja, ik ken de site, ik heb een rss feed erop omdat ik Erwin van Lun's standpunten graag lees. Door zijn site ben ik tot de conclusie gekomen dat er best wel slimme dingen gedaan mee kunnen worden.

    Ik denk gewoon dat het geen slimme manier is voor een gemeente om daar nu geld in te investeren omdat er op dit moment er veel betere en goedkopere manieren bestaan om "op een eenvoudige manier informatie te geven".

    Bij een goede chatbot moet je het gevoel hebben dat z/hij (?) "dat menselijke dialoog" ook echt geeft. Hier hoort mijn inziens ook bij dat z/hij wat voor jou kan regelen, zeker als het gaat bij de gemeente. Dit vergt nog zo veel investering en ik vind dat het niet met gemeente geld gedaan moet worden.

    Bij goede zoekfunctie kan iemand al "gewoon in eigen woorden een vraag kan stellen". Deze technologie is reeds beschikbaar. Het punt dat de gemeente hier geld in stopt is veel te vroeg, mijn standpunt althans, laat de kpn's dit maar doen.

    Het westen heeft 100 jaar gedaan (geinvesteerd) om tot draadloze telefonie te komen. Afrika in 5 omdat de technologie nu te betalen is.

    geplaatst op
  • @Erwin,

    Zie mijn punt boven, je was mij even voor ;), ik was aan het typen toen mijn telefoon ging.

    geplaatst op
  • Begrijp mij goed, ik heb niets tegen dit soort chat animaties. Ga lekker je gang. 'Technisch hoogstaande innovatie in 3d',.. Dát zul je mij niet in de mond horen nemen: wel 'flut'.

    Gedeeltelijk nieuw is dergelijk product in gouvernement en nu in social networks als Hyves, in opdracht van de Gemeente Almere. Plak de applicatie gewoon in je eigen gemeente domein, als je het zo leuk vindt. Het gerommel van de gemeente Almere in Hyves, dáár zakt mijn broek van af. Ik heb hierboven al aangegeven waarom. In Almere weten we maar al te goed waarom de Publieksdienst dit allemaal is begonnen : A. Jorritsma wil in controle blijven, óók op het web. Vanaf hier wens ik haar veel succes en vooral sterkte.

    De gemeenteraad gaat er blijkbaar niet over (alhoewel?). De besluitvorming gebeurt normaliter dáár en nergens anders in Almere, zeker niet op straat zeggen ‘ze’ altijd. Echter buiten de gemeenteraad om, mogen -zichtbaar- dergelijk beslissingen weer wel in het kantoortje van A. Jorritsma gemaakt worden. Zie hier het resultaat.
    Verkoop je animatie gerust aan het bedrijfsleven, als die er heil in zien, iedereen blij. Maar ga niet experimenteren met geld van de burger. Ga niet Hyves opnieuw uitvinden door tienduizenden Euro’s in je gemeenteprofiel te pompen. Alles onder het mom een beter contact met de jeugd in je stad te creëren. Onzin dat blijk nu al.
    Dáárvoor neem je wél gewoon contact op (in Almere) met bijv. http://www.almere4you.nl, een burgerinitiatief. Dáár ga je als gemeente mee praten, je overlegt met die jeugd en je zult zien dat zij echt niets in Ally zien. Ze hebben beter ideeën voor een paar duizend Euro. Zoals de gemeente Almere nu handelt, maakt zij goedbedoelde bestaande burgerinitiatieven kapot. Dat bevalt mij als voorzitter van stg. Digitaal Almere niet.

    Geheim moet blijven wat het kost: zo’n Ally? En zo dus ook de ernst van de situatie, die hierdoor niet transparant te krijgen is. Ik zal vandaag nog hierover een WOB verzoek indienen (Wet Openbaarheid Bestuur). De uitkomsten zal ik hier tzt toevoegen.

    Bovendien is Ally, bij mij thuis niet meer te ontvangen: ze hebben Ally bij mij op IP-adres geblokt. Zo ga je om met kritische mensen als al je eigen argumenten op zijn: je snoert ze gewoon de mond. Dáárom willen ze graag in controle zijn in Almere, leuk hè :)

    geplaatst op
  • @Dirk Jan Eens. Maar een goede chatbot wordt dat pas met ervaring, niet na een week. 't is nu nog een kleuter..moet groeien.

    @Aggenbach: Ben je zo moe dat je je eigen teksten niet meer kan verzinnen? Je wordt een soort (Henk) Struikrover. Copy/paste .. vroeger kwam je zelf nog wel eens met wat vernieuwende tekst.

    Je blijft helaas al 12 jaar hangen in hetzelfde groefje en staart je blind op je eigen redenaties. Geen wonder dat heel Almere je allang uitgekotst heeft en je niet meer serieus neemt, behoudens dan de zes laatste bezoekers van je website, die zich in de kreukels lachen om je voorspelbare overspannenheid.

    Ik neem aan dat je met het aangehaalde "wij" die zes mensen bedoelt. En zonde van het geld? Ja, inderdaad was de laatste bijdrage van 30.000,- van de gemeente aan DIAL weggegooid geld.
    Dáár heb ik je overigens nooit over zien klagen.... wel als ánderen iets krijgen.

    Neem een voorbeeld aan Rob Franken, die is óók kritisch, is wél origineel, maar kost de Almeerse gemeenschap geen klauwen met geld door een persoonlijke vete tegen een gemeente te voeren.

    Het verschil tussen stijl en kwijl.

    Neem vooral niet de moeite om te reageren, ik sluit deze pagina voor de laatste keer... je bent het gewoon niet waard om te lezen.

    geplaatst op
  • Vreemd, ik ken geen Niels? Zal wel een Almeerse Ambtenaar zijn. Maar voor 'jou' dan, ik citeerde Henk Struik omdat hij met zijn column de spijker op zijn kop slaat. Blijkbaar zijn er meer mensen in Almere die net als ik denken dat een lokale overheid zich beter niet kan roeren in 'Social Networks'.

    Verder ben ik zo vrij van deze locatie gebruik te maken om een andere typische onvolkomenheid van het web te bespreken, die toevallig hier zo mooi geëtaleerd word: anonimiteit. Deze Niels, maar ook al die en andere anoniemen, is/zijn wel een beetje 'n bangebroek(en).

    Werkelijk, ik wilde hier slechts een kritische bijdrage leveren over het spontane idee van de afdeling Publieksdienst van de gemeente Almere om een Hyves-profiel te vullen met daarin o.a. een chabot. Mijn diverse bijdragen staan hierboven bij reacties. Namelijk nog geen vier jaar geleden zou over een dergelijk Hyves besluit, buiten de gemeenteraad om, de gemeenteraad op zijn kop hebben gestaan, want ambtenaren kunnen (en mogen ook niet) online omgaan met politiek gevoelige kwesties, etc., etc., bla bla.

    Daarna - als de discussie feitelijk keurig tot een einde is gebracht - word ik in persoon aangesproken, ronduit beledigt, door de anonieme gebruiker ‘Niels’ van deze pagina. Aggenbach dit, Aggenbach dat. Bla bla.

    Nogmaals, dit ‘meneertje’ doet dit anoniem. Blijkbaar willen dergelijke mensen graag iets kwijt, maar durven dat niet onder hun eigen naam te doen. Waarom niet? Omdat hun werkgever, hun privé omgeving, hun vrienden het zouden kunnen lezen? En hen erop kunnen afrekenen? Waarschijnlijk wel. Zeggen de anonieme deelnemers dan iets dat niet door de beugel kan? Nee, volgens mij niet, behalve dat ze afdwalen van het onderwerp en het blijkbaar interessanter vinden om - niet de kritische bijdragen van Aggenbach onderuit te halen – maar zijn persoon onderuit te halen. Verscholen en verborgen zoals zij zijn, geeft het hen, zo denken ze blijkbaar, meer vrijheid te zeggen wat ze willen dan onder eigen naam of volledige naam.

    Het is niet mijn probleem, maar helaas hun eigen probleem. Ik hoef me niet te verschuilen achter een alias, deze lieden blijkbaar wel. Niet ik hoef op zoek naar vrijheid van meningsuiting, deze lieden - hoe spijtig voor hen - wel. Het is niet Peter Aggenbach die hier ongeëmancipeerd handelt, het zijn de anoniemen hier die aan de discussie willen deelnemen maar bang zijn voor kleerscheuren. Dit, terwijl er niets onaanvaardbaars te vinden is in hun bijdrage. Dit maakt, in mijn optiek, hun handelen uitermate kinderachtig omdat zolang men niet met naam en toenaam reageert hun reactie volstrekt nutteloos is.

    Als laatste reden kan het zijn dat bij de anoniemen de gedachten speelt dat Aggenbach, of ieder ander, hen thuis persoonlijk komt opzoeken. Welnu, ik in elk geval, moet ik daar niet aan denken, mij mag je beledigen, mijn karakter mag je vermoorden, zélfs onder je eigen naam.
    Er is allen een klein beetje lef voor nodig, dat geef ik toe. Maar helaas, zelfs dat kleine beetje lef hebben jullie anoniemen niet.

    Het is overigens zeldzaam dat ik reageer op lieden die hun identeit verbergen. Doe er je voordeel mee, zou ik zo zeggen.

    Schiet me het volgende te binnen. Als internet en de fora zo'n volwassen indruk (willen) maken dan is het juist meer dan logisch dat mensen reageren met naam en toenaam. Een medium, beter en sneller dan radio en tv, dat in de toekomst de absolute topper van alle media zal worden, moet je serieus nemen.

    Stel je voor dat de gasten die nu op radio en tv komen praten dit niet onder hun eigen naam zouden doen(...) Ondenkbaar. Stel je voor dat side-kicks (co-presentatoren) zich op radio of tv voorstellen als: De Flevolander, Pludde of Niels. Naaah, ik heb er een hard hoofd in.

    Ik stel voor dat iedereen vanaf morgen hier (of elders) gewoon met eigen voor en achternaam een volwassen discussie komt voeren. Alvast bedankt. Peter Aggenbach - Almere

    geplaatst op
  • @Peter:
    Je gooit met modder en grijpt hiervoor alle mogelijkheden aan. De discussie over anonimiteit lijkt me hier niet echt op z'n plaats. Anyway, met zo'n toonzetting verwacht ik dat de medemens weinig sympathie voor je opvattingen heeft en dat het lastig wordt om ze te overtuigen. (Mocht je dat willen natuurlijk)

    Google mij maar raak hoor. Succes!

    En dan even de inhoud:
    Ik bewonder de innovatie- en experimenteerdrang van de gemeente Almere. Ze hebben goed begrepen dat je dingen moet uitproberen die achteraf niet altijd even succesvol zullen blijken. Daar betaal ik als burger met alle plezier meer belasting voor want ik vind het heerlijk om eens een stuk overheid te zien die niet altijd achter de feiten aanloopt maar zelf met ideeën komt.
    Ik denk dat Ally een mooi voorbeeld is van de pro-actieve houding van de Gemeente en dat ze hiermee goed laat zien dat ze naar de jongeren wil luisteren en probeert toenadering te zoeken. Laten we niet vergeten dat jongeren lastig te bereiken zijn (voor lokale overheden).

    geplaatst op
  • Probleem is alleen dat de Almeerse jongeren niet op Hyves zitten (kijk het maar na, Hyves zelf geeft hier een representatief antwoord), maar te vinden zijn op http://www.almere4you.nl .

    Waarom is er met Almere4you geen contact gezocht, met name om die Almeerse jongeren te bereiken? Waarom walst de gemeente over bestaande initiatieven heen? Waarom inventariseert de gemeente niet wat er aan on-line moegelijkheden reeds draaien in de stad? Waarom, toch niet omdat 'Ally' vernieuwend is hè? Vertel jij het mij dan maar.

    geplaatst op
  • @Peter Aggenbach:

    Waaaaaaaaaaaaaaaaaay off topic man!!!

    Je schreef: "ze hebben Ally bij mij op IP-adres geblokt. Zo ga je om met kritische mensen als al je eigen argumenten op zijn: je snoert ze gewoon de mond"

    Wat ben ik blij dat jij niet die chatbot programmeert want dan zou ik volgens JOU regels ook niet mee mogen doen omdat ik mijn achternaam niet vermeld!

    Hmmm ... dan zou Gordon ook niet mee mogen doen want die heet eigenlijk Cornelis Heuckeroth.

    Je punt dat de gemeente hier geen geld in moet stoppen heb je gemaakt. Verder vind ik je stijl agressief en daarom krijg je de reacties die je krijgt.

    geplaatst op
  • Volgens mij zitten Almeerse jongeren gewoon op Hyves hoor... Dat ze zich niet aangesloten hebben bij de Hyves van Gemeente Almere is wat anders. Dat is ook een kwestie van tijd natuurlijk.

    Ik kan de keuze tussen Hyves en Almere4you wel goed begrijpen. In de toekomst verwacht ik dat een lokale site als Almere4you het lastig gaat krijgen omdat ze de groei en ontwikkelingen van Hyves niet bij kunnen houden. Ik heb geen idee hoe de verhoudingen qua members nu liggen maar ik verwacht dat er nu al meer Almeerse jongeren te vinden zijn op Hyves dan op Almere4you. Hyves is daarentegen niet alleen voor jongeren maar ook steeds meer voor de ouders (en ik heb zelfs wel eens een oma gespot op Hyves). Ik verwacht dat er gewoon meer uit Hyves te halen is dan uit een lokale site die vooral op tieners (en jonger) gericht is.

    geplaatst op
  • Leuk initiatief van de gemeente, kan enorm drempelverlagend werken voor de mensen die op hyves actief zijn. Hoe bruikbaar die bot ook mag blijken, het is een opvallender en origineler visitekaartje dan een link naar almere.nl.

    Bovendien, er werken tegenwoordig te weinig jongeren voor overheidsinstanties. Imagoproblemen spelen daar een rol in. Door je op deze manier te profileren wek je als gemeente in ieder geval de indruk dat je je bewust bent van wat er bij jongeren speelt (hyves bijvoorbeeld). Dat zien ze echt wel en dat draagt weer bij aan een positiever beeld. Ook bij mensen die niet in de gemeente zelf wonen, bijvoorbeeld door nieuwsberichten als dit.

    Een goed imago kun je niet afdwingen en mag dus wat kosten, uiteindelijk levert het namelijk ook meer op.

    geplaatst op
  • Dus ik heb mijn punt gemaakt? Geweldig, blijft over mijn stijl: te agressief.

    Kom kom, daar gaat niemand over behalve ikzelf. Ik bepaal helemaal zelf hoe ik reageer. Bovendien, er geen ambtenaar die met Peter Aggenbach naar bed moet. Noch, ben ik van de gemeente Almere afhankelijk. Schei toch uit. Heb ik hier met tere zieltjes te maken waarvan ik beter de hielen kan likken. Daar herken ik mezelf echt niet in.
    Het gaat hier niet over de persoon Aggenbach, hetzij Studio Aggenbach of stg. Digitaal Almere, als iemand mij wil afrekenen doe dat dan op mijn product. Stijl speelt in mijn optiek geen enkele rol van betekenis. Ik houd nu eenmaal niet van slijmballen, die zó hun werk binnenhalen. Dan maar geen werk. Dan maar geen uitwisseling van kennis.

    Overigens (correct me if i'm wrong), Remco heet Bleeker van zijn achternaam en gaat door het leven als zingende Ambtenaar, op kosten van de samenleving. Ook Niek, werkt aan een lokaal Almeers project, getuige zijn website. Jammer dat jullie zelf je 'toon' niet kunnen bepalen, dat doen anderen wel voor jullie, het spijt mij zeer maar ik ben stukken vrijer.

    Bovendien en nogmaals: Waarom is er met Almere4you geen contact gezocht en waarom is 'Ally' daar niet ingeplakt? Ze hebben zeker contact met 10.000 lokale jongeren. Het gaat toch om de jongeren?

    Waarom walst de gemeente over bestaande initiatieven heen?

    Waarom inventariseert de gemeente niet wat er aan on-line moegelijkheden reeds draaien in de stad? Waarom, toch niet omdat 'Ally' vernieuwend is hè?

    Vertel jij het mij dan maar.

    geplaatst op
  • @Peter,
    Het was te verwachten dat je me ergens van zou gaan beschuldigen. Beetje jammer dat je het op de man speelt en niet gewoon met argumenten aankomt. Dat je de discussie probeert te winnen door te roepen dat ik aan een lokaal Almeers project werk vind ik prima. Ik ben alleen wel erg benieuwd welk project dat zou moeten zijn maar goed... daar kan ik me niet zo druk om maken :-) Lijkt me niet relevant hier. Wel jammer, had op een inhoudelijke discussie met je gehoopt.

    En weer terug naar de inhoud:
    Het lijkt me aannemelijk dat de gemeente Almere bestaande initiatieven heeft geïnventariseerd en toch voor deze oplossing heeft gekozen. Ik zou het in elk geval wel hebben gedaan want ik denk dat ze met Hyves het grootste deel van hun doelgroep bereiken, in tegenstelling tot een Almere4you of AlmereRulez (bestaat dat nog?) o.i.d.

    geplaatst op
  • Niek, hoeveel is 1+1? hierboven heb ik allang aangeven hoeveel jongeren ze momenteel bereiken.

    Klein onderzoekje toen de teller op 804 leden staat:
    <18 en woonachtig in Almere: 34
    18 t/m 20 en woonachtig in Almere: 12
    21 t/m 25 en woonachtig in Almere: 28

    Nee, de gemeente heeft zolang ik in Almere woon, dat is toch al gauw 15 jaar, NOOIT onderzocht wat er IS ,....

    Ow, ik dacht dat je iets met GPS aan het doen was in Almere? Kijk daarnaast als mensen niet volledig uitkomen voor hun identiteit krijg je dit soort 'vergissingen' :)

    geplaatst op
  • De teller staat nu op 844 en het aantal mensen dat als woonplaats Almere heeft opgegeven bedraagt 487. Jij geeft aan dat er 74 jongeren lid zijn van de hyve. Dat zou betekenen dat, van de mensen die Almere als woonplaats hebben opgegeven en lid zijn van de gemeentealmere-hyve, 85 procent ouder is dan 25 jaar. Vind die verhouding wat scheef met de overall-gebruikersstatistieken van Hyves eigenlijk. Zou het kunnen dat je onderzoekje niet helemaal klopt? Ik denk dat het percentage jongeren een stuk hoger ligt.

    @Peter:
    Wat betreft het GPS-project snap ik misschien wat je bedoelt. Je herkende Almere op het GoogleMaps-kaartje, gok ik. Dit had echter net zo goed Groningen of Maastricht kunnen zijn maar het was wat onpraktisch om alleen daar naartoe te rijden om andere screenshots te kunnen maken. Als het een lokaal Almeers project zou zijn geweest had ik dat er wel bij vermeld :-)

    geplaatst op
  • Kom kom Nike, het zijn niet mijn cijfers, het zijn de cijfers van Hyves zelf :) Van een paar dagen geleden, toen de ledenteller van gemeentalmere op 804 stond (zit in app. ingebakken, ben ik blond). Moet ik het opnieuw gaan doen soms :) Geen zin in.

    geplaatst op
  • Hmm, ik lees dit nu pas en wil even reageren op Peter Achenbach.

    De sites die je in je eerste bericht noemt (Alweka, Fock Almere, Almere Dungeons, Grote Marktplaats en Wipmere), heb ik (als actief internetter en inmiddels vijf jaar woonachtig in Almere) nooit gezien of zelfs van gehoord.

    Dat de gemeente geld investeert in HET lokale sufferdje van Almere, die dagelijks op de mat valt en door veel Almeerders gelezen wordt, lijkt mij eerder positief dan negatief. Het is hen tevens verplicht om bijvoorbeeld aangevraagde vergunningen via een dergelijk medium richting haar burgers te verspreiden. Wat de gemeente zoekt is meer middelen om jongeren in haar stad aan te spreken. Zo waren er hersenspinsels om te een digitale stad te beginnen in Second Life en hiermee haar burgers een extra mogelijkheid te geven om de gemeente te bereiken. Dit kan nu ook via Hyves. Alleen maar prima.

    Ik vind het persoonlijk erg positief dat ik de gemeente nu ook via Hyves kan volgen; de website almere.nl bezoek ik te weinig om automatisch te worden voorzien van informatie. Op Hyves kijk ik vaker en zie ik ook meteen wat de gemeente te melden heeft. De gemiddelde burger wil op internet bediend worden van informatie en zelf kiezen wat hij leest, ik ook.

    Verder denk ik dat men inmiddels je mening wel weet over het bestedingspatroon van de gemeente. Ik werd persoonlijk al moe van het zien van je naam boven een reactie van een post over iets van gemeente Almere. Daarom denk ik ook niet dat jij de geschikte persoon bent aan het hoofd van een stichting dat zich Digitaal Almere mag noemen.

    p.s. ik was het inderdaad van die koninginnedag-domeinnamen mocht je willen zoeken.


    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Inhoudelijk:
    Ik vind het erg leuk dat de gemeente in iedergeval iets doet om haar burgers te bereiken. Dat het met 3e Ally gebeurt is misschien wat overdone, maar daar zijn de meningen over verdeeld. De gemeente laat in ieder geval zien dat zij haar burgers, en in dit geval met name jongeren, wil bereiken. Wat internet betreft is Almere vergeleken met veel andere gemeentes erg vooruitstrevend op dit gebied. Internet is het nieuwe medium en het is fantastisch dat de overheid ook meer en meer wakker wordt en dit inziet.

    geplaatst op
  • Achenbach moet natuurlijk Aggenbach zijn. Mijn excuses.

    geplaatst op
  • Dag Bas, leuk dat jij ook reageert.

    1. Mijn naam is Aggenbach, niet Achenbach.

    2. Alweka, Fock Almere, Almere Dungeons, Grote Marktplaats en Wipmere, staan in een citaat dat ik aanhaal uit de column van Henk Struik. Hij bedoelt hiermee. Hoever kan een gemeente gaan met te infiltreren in sociale netwerken om daar hun propaganda te verspreiden?

    3. Zonder dat geld (625.000,-- per jaar) verliest het locale sufferdje haar bestaansrecht. De gemeente kan ook huis-aan-huis, 52 keer, zelf folderen. Wellicht goedkoper, én je koopt er ook de ENIGE lokale media niet mee op, of om, zoals je ook kunt zeggen. En dit laatste, zit heel veel mensen dwars in Almere.

    4. Almere is in Second Life al bijna 2 jaar vertegenwoordigd,… en wel, door mij. Zie: http://www.dial.nl of http://slurl.com/secondlife/Davros/150/97/28/
    Ik weet niet met wie jij gesproken hebt om Almere naar SL te brengen (niet met mij), het is er al heel lang. Inventariseren jongen en als je dan weet dat ik het doe, dan heb je daar maar respect voor.

    5. De gemeente schrijft niet op Hyves, ze verzamelen er alleen evenementen. Aan discussie doet zij niet mee. Men modereert pas als het burgerlijk wetboek wordt overtreden. En dat is maar goed ook.
    Inderdaad als uitgaan en/of evenementen jouw voorkeur hebben, Zou je daar,.... Maar ook op een dozijn andere Almeerse (web)locaties, je info weg kunnen halen. Ook hier is geen inventarisatie gemaakt.

    6. Ik kan natuurlijk niet vaak genoeg allerhande misstanden onder het voetlicht brengen. Wellicht verandert er dan ooit eens iets in Almere. Het is zo te zeggen mijn werk en daar heb ik jouw goedkeuring niet voor nodig.

    7. Pardon? Hoe bedoel je dat ik geen stichting mag hebben die Digitaal Almere heet. Vertel? Het bestuur heeft mij unaniem op de voorzittersplek gekozen :)

    8. Inhoudelijk kan ik je meedelen dat Ally niets met 3D te maken heeft (Zie: http://www.dial.nl). Maar meer met 2D, animatie/Flash en een wellicht handige zoekmachine. Dit laatste moet nog blijken.

    9. De gemeente concurreert bestaande goedbedoelde (burger)initiatieven de tent uit. Het geld van de gemeente Almere is nooit op, snap je? Is het dan vreemd dat er -zo nu en dan- iemand met een lange sik door de stad fietst?

    10. Je bent niet alleen slecht geïnformeerd, je bent helemaal NIET geïnformeerd! Vriendelijker kan ik het niet zeggen :)

    geplaatst op
  • @Peter of HP Darcy of HaaPee Darcy:

    1. Excuses reeds gemaakt.
    2. Dat zelfde geldt toch ook voor propaganda verspreiden via Almere4you? Hyves is een beter medium voor propagandaverspreiding, aangezien meer mensen het gebruiken.
    3. Zonder dat geld heeft Almere dus geen lokaal sufferdje, dus nog een mogelijkheid minder om burgers te bereiken. Het lijkt me niet dat je ongeveer 76.000 kranten vier dagen per week het hele jaar door kunt bezorgen en dan om kunnen vallen zonder die zes ton. Hooguit één of twee dagen minder bezorging.
    4. Ik heb een jaar of twee geleden, niet met jou, gesproken over. Toen was er iig nog sprake van dat dit zou gebeuren. Dat het daadwerkelijk door de gemeente zou gebeuren hebben weinig Almeerders kunnen zien, aangezien meer mensen uit Almere op Hyves zitten dan op Second Life.
    5. Het verzamelen van evenementen vind ik meer dan voldoende, dat is in elk geval interessant. Modereren is nauwelijks nodig op de hyve, daarvoor wordt er te weinig gereageerd.
    6. Het komt nogal verbitterd over hoe je reageert, totaal niet opbouwend (google eens op je eigen naam bijvoorbeeld en lees eens na wat je hier en daar gereageerd hebt). Je hoeft er niets mee te doen natuurlijk, maar dat is verder niet aan mij.
    7. Je mag van mij een stichting hebben die Digitaal Almere heet, alleen vind ik het erg vreemd dat Digitaal Almere zich zeer negatief uitlaat over de Gemeente Almere die aan digitaal doet.
    8. Het is al geen 3D als je het op je scherm ziet. Het poppetje is 3D vormgegeven (vergelijk en : allebei 2D, alleen noem je de tweede 3D).
    9. Goedbedoeld hoeft niet altijd nuttig te zijn voor de gemeenschap. Beetje een Hart van Nederland-verhaal.
    10. Ik ben goed genoeg geïnformeerd voor zover ik kan overzien. Overtuig me vooral van het tegendeel.

    geplaatst op
  • De mens die denkt een monopolie op de waarheid bezitten is niet voor rede vatbaar, de eigen overtuiging maakt hem doof en blind voor andere inzichten.

    Wie de schoen past, trekke hem aan. Iemand maakt hier momenteel geen reclame voor zichzelf.

    geplaatst op
  • Bas jongen, ik ben blij met je reactie.

    Maar voor de goede orde: ik ben tegen de eenzijdige propaganda van de gemeente Almere. Het lijkt de goednieuwsshow wel. De werkelijkheid is helaas anders. En een gemeente - nb mijn eigen stad, waar ik mij zeer betrokken bij voel - die de werkelijkheid verdraait, niet wil zien, deze onder het tapijt wil vegen, die komt mij tegen.

    Misschien is het voor betrokken Almeerders, ook 'leuk' dit soort kwesties mee te lezen in de nieuwsgroepen van 'Stad van de Vrijheid'. Bestaat nu ook 10 jaar en wordt professioneel onderhouden (nee, niet door mij). Dáár wordt momenteel ook behandeld hoe de hazen lopen binnen de Publieksdienst.

    'News' is een wat oud internetprotocol, zoniet het oudste. Als je bekend bent met 'news', kun je hier terecht: news://news.stadvandevrijheid.nl/almere.actueel

    Maar er is ook een webinterface aan gekoppeld, die is voor de meeste mensen gebruiksvriendelijker. Zie: http://www.flevoland.to/xportal/thread.php?group=almere.actueel

    geplaatst op
  • @ dhr. Aggenbach

    Stadvandevrijheid.nl 'professioneel onderhouden'?

    "Stad-van-de-Vrijheid.nl draait al sinds september 1999 op mijn eigen computertje, betaald uit eigen zak, hoewel een paar vrienden in de loop der tijd financieel en met gedoneerde hardware het e.e.a. hebben bijgedragen. (Ook U kunt een vriend van me zijn!)"

    'Professioneel' betekent in mijn ogen zoiets als 'beroeps', of 'door vaklui'. Bovenstaand citaat, evenals het niet te onderkennen feit dat de gebruikte techniek inmiddels behoorlijk gedateerd is, wekken niet de indruk van een organisatie die ontwikkeling en innovatie hoog in het vaandel heeft.

    De woorden die u kiest voor uw commentaar op dit nieuwsbericht getuigen evenmin van een professionele houding. Hoe vaak moeten de overige bezoekers u er van overtuigen dat u met ongefundeerde beschuldigingen enkel uzelf in de voet schiet? Zeker op een website die gericht is op marketing.

    Nog afgezien van het 'professionaliteitsniveau' is de gemeente Almere zelf blijkbaar minstens zo innovatief als de stichting Digitaal Almere. Het zou mij daarom allerminst verbazen wanneer zij dat als reden ziet om niet te investeren in deze stichting. Dat zou pas verspilling van gemeenschapsgeld zijn.

    geplaatst op
  • Pardon, Bob Ross is allang dood.

    Ik garandeer je, dat er geen forum of newsgroup in Nederland is welke zo professioneel gedragen wordt als Stad van de vrijheid. Het gaat hier niet om uiterlijk of techniek, het gaat hier nu om deugdelijkheid, stabiliteit, betrouwbaarheid en vooral continuïteit. Een absolute topper in onze regio. Dat verzeker ik je.

    Een lokale overheid met 1500 personeelsleden is niet bij machte wat deze ene onafhankelijke 'beheerder' wel kan. Realiseer je vooral dat een gemeente als Almere, rechtzaken kan verwachten wanneer zij berichten weg-gemodereerd: om wat voor reden dan ook. Namelijk, alle burgers hebben dezelfde rechten (als plichten, maar die spelen hier geen rol), met name het recht om hun mening te uiten.

    De vraag hier is: Hoe gaat een overheid met om berichten die haar schaden, maar die gezien het burgerlijk wetboek niet verwijderd kunnen worden van haar fora, eenvoudig omdat de wet niet overtreden wordt?

    Nee, dode man. THINK.

    geplaatst op
  • Uit uw laatste reactie maak ik op dat u lijkt te vrezen voor een vorm van censuur die strijdig is met de vrijheid van meningsuiting. Dat de gemeente uitingen van kritiek door burgers op internet zal verwijderen om imagoschade te voorkomen, of iets in die trend?

    Het recht op vrije meningsuiting is een waardevol recht dat we moeten koesteren. Het is echter geen 'onvoorwaardelijk' recht, er zijn een aantal beperkingen aan verbonden waarvan elk weldenkend mens het nut van zou moeten zien. Hierbij doel ik natuurlijk niet op eventuele morele bezwaren tegen obsceniteit of smakeloosheid - dat verschilt van persoon tot persoon en is niet strafbaar.

    Smalend taalgebruik, aanzetten tot haat, belediging van gezagsdragers, laster en smaad (het verspreiden van leugens) zijn echter wél bij wet verboden in dit land. En daarmee ook op internet, waardoor er juridisch gezien voldoende mogelijk is om een forum van bepaalde 'meningen' te ontdoen. Persoonlijk (dit is dus mijn mening) zie ik ook geen bezwaar tegen het verwijderen van smakeloze of obscene uitspraken op plaatsen die daarvoor minder geschikt zijn, zolang dit in het belang van de discussie is.

    Er bestaat geen 'absolute waarheid' in de wereld van meningen, wel individuele perceptie. Stellen dat een gemeente 'de werkelijkheid verdraait' zonder concreet aan te voeren op welk punt dit het geval is, is daarom een non-argument. In mijn ogen is deze website ook niet de juiste plaats voor een discussie als deze - dit is een persbericht op een marketingwebsite. Juist beargumenteerde en feitelijke kritiek - op de juiste plaats - wordt niet zomaar gecensureerd.
    Het verschil zit vaak in toon en nuance.

    Het is mij helder dat u op diverse punten van inzicht verschilt met de gemeente Almere. U past momenteel echter een minder effectieve manier van assertiviteit toe. Wanneer u daadwerkelijk een probleem heeft met de gemeente kunt u zich ook tot haar wenden. Anderen deelgenoot van uw zaak maken in de hoop sympathie te wekken mag natuurlijk altijd, dat vereist echter ook een sterk ontwikkeld vermogen de boodschap af te kunnen stemmen op de doelgroep.

    Ik zal een poging doen terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp van de discussie.

    Indien Stad van de Vrijheid (uw voorbeed van een degelijk lokaal initiatief) inderdaad alles is wat u beweert, is het tienjarig bestaan leuk en terecht. Omdat ik niet bekend ben met de gebruikers vraag ik me wel af wat de doelgroep is en in hoeverre de huidige generatie jongeren er gebruik van maakt.

    Almererulez is onder de Almeerse jeugd inderdaad behoorlijk populair maar heeft een beperkt bereik, namelijk Almere. Dat zou voor de applicatie uit dit persbericht natuurlijk voldoende zijn, als het doel 'jongeren bereiken' is. Het is er de gemeente Almere echter ook alles aan gelegen buiten de grenzen van de eigen stad in de publiciteit te komen, vooral met voorbeelden van leuke of innovatieve (technologische) oplossingen. Zonder die publiciteit ontbreekt het aan middelen om de beeldvorming over Almere te sturen in de richting die zij voor ogen heeft. Hyves geniet landelijk een enorme bekendheid en populariteit en lijkt ook mij daarom beter geschikt.

    De vraag is echter: in hoeverre bereik je jongeren met een chatbot?

    geplaatst op
  • Uiteraard bedoelde ik met Almererulez eigenlijk Almere4you, ik ben ook maar een mens.

    geplaatst op
  • Goed, nu komen we to the point. De gemeente Almere gaat - zeer binnenkort - fora toevoegen aan 'almere.nl'. Welke ambtenaar gaat die fora modereren? Ik verzin dit niet dit is realiteit, de technische voorbereidingen worden nu getroffen.

    Het zijn inderdaad de juridische aspecten die een rol spelen. Je zult alle burgers gelijk moeten behandelen. Dat kan niet als je er diversen uitpikt die zouteloze kritiek willen delen via het gemeentelijke forum. Die selectie kan een overheid niet maken.

    In mijn optiek is daar NIET over nagedacht. Het is een politiek vraagstuk. Dit kom je niet tegen in het bedrijfsleven, WEL bij 'Gouvernement'!

    Ally is nieuw in die zin, dat het een eerste chatbot op Hyves is (tevens, mogelijkheden te reageren), en in handen van een lokale overheid.
    Overigens, de discussie is inmiddels ook gesmoord op het betreffende Hyves profiel. Ambtenaren hebben nu eenmaal GEEN autoriteit deze 'functies' tot een goed einde te brengen. Het kán niet in Almere. Het kán nergens, omdat het zich tegen overheidsinstantie keert. Je zet jezelf voor lul.

    Ik kap ermee hier: het hele marketing aspect intereseert mij hoegenaamd niets (0,0), ik doe dit uit betrokkenheid bij Almere, mijn WOB ligt op Stadhuisplein 1. Mocht er ooit uitsluitsel komen, laat ik dit nog wel weten.

    Zie:

    geplaatst op
  • In plaats van 2 heeft het 5 weken geduurd voordat de gemeente met en antwoord op de proppen komt. Deze getuigt van grote humor onder betrokken ambtenaren.

    Geachte heer Aggenbach,

    Naar aanleiding van uw schrijven d.d. 24 juni 2008, ontvangen op 25 juni 2008, treft u onderstaand voor zover mogelijk de beantwoording:

    Wie financiert dit project en hoeveel geld is ermee gemoeid?
    De gemeente Almere. De kosten bedroegen ca. € 4500,-.

    Hoeveel kosten zijn er in de nabije toekomst mee gemoeid?
    Dat kunnen we nog niet aangeven.

    Hoeveel kosten zullen er op langere termijn voor de brand agent gemaakt moeten worden?
    Dat kunnen we nog niet aangeven.

    Hoeveel fte intern worden er op ingezet?
    Aan dit project werken mensen, geen fte’s.

    Welke externe bedrijven zijn betrokken bij dit project en werkzaam om Ally te faciliteren en bestaansrecht te geven?
    Artificial Industry en The Selfservice company.

    Hoeveel geld mag er naar deze externe bedrijven wegvloeien?
    Er vloeit geen geld weg naar externe bedrijven.

    En: hoe lang duurt het voordat de brand agent geheel zelfstandig alle vragen kan beantwoorden? M.a.w. Wannneer worden er géén kosten meer gemaakt aan de brand agent Ally?
    Elk project zal altijd kosten met zich meebrengen.

    Hoeveel zogenoemde ‘Hyves goldmemberships’ heeft de gemeente Almere afgesloten bij Hyves.nl?
    Geen.

    Hoeveel geld is daar mee gemoeid?
    Geen.

    Hoeveel tijd mogen ambtenaren per dag besteden op Hyves?
    Ambtenaren mogen hun vrije tijd besteden op Hyves.


    En: hoeveel tijd in andere online sociale netwerken?
    Ambtenaren mogen hun vrije tijd besteden op online sociale netwerken.

    Hoeveel tijd - binnen de reguliere werktijd - mogen ambtenaren surfen op internet?
    Zoveel als voor het werk noodzakelijk.

    En: al het andere materiaal in het kader van dit onderwerp?
    We begrijpen deze vraag niet.

    In vertrouwen u hiermede voldoende te hebben beantwoord,

    Hoogachtend,

    namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,



    J.J. Vogel
    directeur Stafdienst Bestuurszaken

    geplaatst op
  • Ik reageer maar gelijk in een (1) dag


    Geachte heer Vogel,

    Dank voor uw reactie, echter het antwoord van b en w is volstrekt onvolledig.

    Eigenlijk ligt er nu een gedeeltelijk antwoord, naar de rest kan de burger raden. In eerste instantie dacht ik dat de Stafdienst Bestuurszaken mijn vragen door Ally zélf heeft laten beantwoorden, maar na een testje bleek dat Ally ook daar geen verstand van heeft.

    Het bestuur zegt dat e.e.a. ongeveer 4500 Euro heeft gekost. Maar hoeveel tijd men bij de gemeente aan de Hyvespagina werkt of gewerkt heeft, en/of nog van plan is te werken (en wat dat kost) wordt niet beantwoord.
    Het bestuur zegt dat de pagina in de 'vrije tijd' onderhouden wordt. Want in de reguliere werktijd zouden ambtenaren niet vertoeven in sociale netwerken. Doet hoegenaamd welke ambtenaar dit dan gratis in zijn vrije tijd omdat hij/zij zoveel van zijn baas houdt?

    Als bekent, wordt momenteel nog steeds door externen aan de 'spraakvaardigheid' en 'inburgering' van Ally gewerkt. Deze bedrijven doen dat zeker niet belangeloos. Hierop wil het bestuur niet ingaan. Maar ergens moet de gemeente hierover wel al financiële afspraken hebben gemaakt. De bijkomende kosten hieromtrent lees je niet in het antwoord, hoewel er duidelijk wel naar gevraagd wordt.

    Dat er 'mensen' werken aan Ally en geen fte’s (fulltime-equivalent) is opmerkelijk. In dat geval mag de gemeente ook niet zeuren als dergelijke 'mensen' met naam en toenaam genoemd worden, zoals ik dat vaak en graag doe. Mij bereiken berichten dat dit juist ’n belangrijke grief van deze ambtelijke organisatie is. Normaliter, verschuilen deze ‘mensen’ zich achter de organisatie, zijn als 'mens' onaanspreekbaar en schuiven de volledige verantwoordelijkheid op het bestuur. Onwerkzaam zou ik zeggen, je zult maar in dergelijk hiërarchie je brood moeten verdienen.

    In werkelijkheid krijgt de burger hier een waardeloos antwoord toegeworpen omdat het GEEN inzicht in de werkelijke kosten geeft. Om die reden overweeg ik vervolgstappen, waarschijnlijk niet de reguliere. Ik heb zo mijn eigen kanalen.

    Mvrgr,

    Hoogachtend,
    Stichting Digitaal Almere

    Namens het bestuur van de stichting,
    H.P. Aggenbach, voorzitter

    geplaatst op
  • @Peter: wat is nu precies het doel van je reactie aan Jan Vogel?

    Overigens vind ik het antwoord van Jan Vogel vrij nonchalant, wat vermoedelijk veroorzaakt wordt door de brief met de vraagstelling. Echter kan ik daar slechts naar gissen, daar ik niet bekend ben met de denkwijze van de heer Vogel.

    Als ik je reactie zo lees als beantwoordend ambtenaar zou ik geen moment twijfelen en deze brief na het lezen van de eerste alinea al in de prullenbak donderen. Wie denk je wel niet dat je bent man.

    geplaatst op
  • Het doel is te weten te komen wat Ally, brand agent op een Hyvespagina, de gemeenschap kost. Als dit namelijk al een geheim is, wat krijg je dan verder nog te horen, hoe transparant is zo'n gemeente dan eigenlijk?
    Als je weet wat het kost dan weet je ook of het wel meevalt met de schade. Dit omdat de actie van de gemeente in mijn optiek nutteloos is geweest. Zo je wellicht weet controleer ik de gemeente op nutteloze projecten. Zie: http://zwartboek.almere.cc

    Ik denk dat ik een normale enthousiaste en voor betrokken burger van Almere was. Allengs gedurende 13 jaar, werd ik kritisch, er ging nogal wat mis in Almere. Daar ging ik over schrijven, dat werd mij niet in dank afgenoemen. Inmiddels ben in sarcastisch.

    Gezien jouw interesse kan ik je melden dat gelieerd aan Ally, de gemeentelijke Publieksdienst en met name de webredactie zorgen voor nieuwe onaanvaardbare problemen in de Almeerse samenleving.

    Lees je even mee (wie schrijft die blijft):

    Gemeente Almere schuldig aan oneerlijke concurrentie

    Op zondagmiddag jl. werkte een Almeerse ambtenaar, vanuit zijn woning, flink door aan een, in zijn ogen goede zaak. Hij is werkzaam op de webredactie van de Publieksdienst van de gemeente Almere en is o.a belast met het inplakken van gegevens in het officiële domein ‘almere.nl’. De ijverige ‘klerk Dorknoper’ kan zijn werk voor de gemeente maar niet met rust laten. Zondag 27 juli 2008 produceerde hij het volgende bericht en voegde het toe aan de officiële website van de gemeente Almere.

    http://www.almere.nl/de_stad/actueel/actueel_content/_pid/kolom1-1/_rp_kolom1-1_elementId/1_213213

    Zo en dan nu even terug naar de ernst van de zaak, dit is niet zomaar een 'leuk berichtje' van zomaar een ambtenaar want het bericht is misplaatst en ‘bevuilt’ de officiële website van de gemeente Almere. Bovendien, welke status heeft het en met welk recht kan de gemeente Almere dergelijke berichten plaatsen in het overheidsdomein. Is dit onderdeel van beleid? Namelijk, de berichtgeving is oneigenlijk aan de lokale overheid en heeft helemaal niets met de gemeentelijke organisatie te maken. Verwonderlijk haalt het wel de voorpagina van 'almere.nl'. Sterker nog, het lijkt mij meer onderdeel van de persoonlijke interesse van betrokken ambtenaar.

    De leiding van de webredactie van ‘almere.nl’ is in handen van Lidwien Venselaar, zij mag dan eindredacteur zijn, ook zij werkt onder een hoofd Publieksdienst de heer Heijke. De afdeling wordt aangestuurd door Burgemeester Jorritsma. De ontwikkelingen op dit gebied binnen de gemeente Almere vallen direct onder haar bestuurlijke verantwoordelijkheid. Jorritsma wil het onderdeel 'webredactie' van de Publieksdienst omtoveren in een zelfstandig 'Persbureau Stadhuisplein 1' en daar vergaloppeert de gemeente zich. Het is niet de taak van een gemeente zich te roeren in de vrije nieuwsgaring, het is oneigenlijk aan de gemeentelijke organisatie en ‘branchevervagend’. In dit kader spreek ik dan óók van oneerlijke concurrentie door de lokale overheid.

    Bijkomend probleem is dat als ik over onderhavige kwestie mijn Almeerse onderzoek verleng naar de Vereniging Nederlandse Gemeente (VNG) om te zien hoe e.e.a. elders te lande is geregeld, ik opnieuw tegen Jorritsma aanbots. Zij is óók daar de baas.

    Met dit document ( http://www.minderregelsmeerservice.nl/Documenten/Extranet/Actuele berichten/visiejorritsma.pdf ) en daarin genoemde samenstellers, lijkt er een serieuze aanval op het vrije internet, zoals we dat nu kennen, te verwachten. Overheden zien alleen maar gevaren wanneer zij minder, 'in control' zijn. Als een eigen onafhankelijk persbureau op elk stadhuis in Nederland het antwoord is op deze problematiek, is de VNG momenteel geen goede gesprekspartner voor welke onderzoeker dan ook.

    Het samenstellen van nieuwsberichtjes, maar ditmaal in dienst van de lokale overheid, kan dat? Zijn er dergelijke vacatures bij de gemeente Almere die dit profiel in zich hebben? Vooralsnog blijkbaar wel,…

    Het gevaar voor het vrije internet wordt nog groter wanneer er straks óók publieke fora aan het domein 'almere.nl' worden toegevoegd. Iets dat in Almere is aangekondigd en in gang is gezet. Gaat ‘Klerk Dorknoper’ deze straks ook van huis uit modereren en daarbinnen bepalen wie wel en wie geen recht heeft op vrije meninguiting binnen het domein ‘almere.nl’.

    geplaatst op
  • Het blijkt nu wel dat de heer Achenbach een meneer is die tijd teveel heeft, helaas overheidsgeld verspeeld met zijn tendentieuze vraagstellingen en berichten, parano?de is en overal complottheorieen ziet. Kortom een man om te negeren (oeps, heb ik toch nog gereageerd op z'n reactie ;-)). Meneer Achenbach, wat een leven moet u hebben als ik al uw berichten lees op allerlei websites en fora. Ik heb medelij met u (tot zover mijn laatste reactie op deze posting..)

    geplaatst op
  • Waar haal je de energie toch vandaan? Je ziet problemen die er niet zijn als ik het internet zo lees. Als er geen problemen zijn dan creëer je wel problemen voor jezelf zodat je weer wat te zeiken hebt. Ik begin me steeds meer af te vragen waar je inkomen vandaan komt: subsidie, uitkering of misschien toch een eervolle baan?

    Mocht je verder gaan met je hetze tegen de gemeente, vraag dan meteen even na wat jouw brieven aan de gemeente aan gemeenschapsgeld hebben gekost. Ik moet zeggen dat de brieven van je aan de gemeente die ik gezien heb niet sarcastisch overkomen, maar ronduit onbeschoft. Terecht dat men je dat niet in dank afneemt: een azijnpisser die altijd en overal de gemeente zwart maakt doordat meneer overal problemen ziet.

    Wat is er bijvoorbeeld mis met het bericht over die Swim Challenge? In het bericht staat een van de vele evenementen kort beschreven. In mijn optiek bevuilt het bericht de website niet, maar fleurt het bericht de website juist op.

    Maak het jezelf makkelijk in de toekomst en laat ook eens wat over je kant gaan: niet overal op in gaan, niet overal problemen in zien en probeer sommige zaken eens van de positieve kant te zien!

    geplaatst op
  • Beste Bas, probleem met jou is: jij kunt niet lezen. Je leest er blijkbaar overheen ofzo. Probeer het nog eens :)

    concurrentievervalsing
    con·cur·ren·tie·ver·val·sing

    Verstoring van de concurrentieverhouding tussen bedrijven door (min of meer) onwettige, ontoelaatbare middelen

    Naast stichting Digitaal Almere zijn er veel meer gedupeerden in met name Almere. Alle freelancers die stukjes schrijven en/of foto's maken zijn gedupeerd. Bob Friedländer, maar misschien ook wel de Connie Franssen's van de stad. Ook gedupeerd zijn de huis-aan-huis bladen De Almare en Deze week. Maar ook particulieren zijn gedupeerd, zij die o.a. online kwesties bespreken of zelf nieuw brengen, zoals Kunst Enzo, Persbureau Almere, Almere4You en Stad van de Vrijheid. Eigenlijk is iedereen die iets doet over Almere gedupeerd want de webredactie van de Publieksdienst neemt over.

    Minder gedupeerd - maar óók gedupeerd - zijn de overheidsbevriende media: Omroep Flevoland en Almere Vandaag, deze krijgen overheidsgeld en wel heel veel. Omroep Flevoland 7 miljoen p.j. van de provincie en Almere vandaag 625.000 Euro p.j. onder het mon van advertenties. Beiden hebben geen bestaansrecht zonder dit geld.

    Mediaverscheidenheid is in de regio Almere heel ver te zoeken, de feitelijke crux is: De Almeerse 'journalisten' blijken op het stadhuis te werken bij de Publieksdienst, terwijl deze juist de dingen die op o.a. het stadhuis gebeuren onafhankelijk zouden moeten kunnen onderzoeken en publiceren. Feitelijk ontstaat er dus eenrichtingsverkeer van eenzijdig gekleurt 'nieuws', richting burger. Zoiets heet normaal ordinaire propaganda. Het is de nimmer aflatende goed-nieuws-show van Jorritsma terwijl de werkelijkheid toch echt anders is,... Dat is wat er loos is.

    Ik hoop dat je het nu begrijpt. Ik kan jou helaas verder niet helpen.

    geplaatst op
  • Geeft niets Peter, jij doet precies hetzelfde. Doe eens wat met kritiek die je van ongeveer iedereen krijgt.

    geplaatst op
  • Misschien slimmer om "persoonlijke" vetes uit te vechten in een meer persoonlijke sfeer?

    Er bestaat een kans, hoe gering die ook is, dat mensen die hier komen voor content, kennis, inhoud jullie berichten als storend kunnen ervaren.

    geplaatst op
  • Dat mensen niet van lange verhalen houden kan ik wel inkomen.

    In het kort komt het hier op neer: er is een trend gaande waarbij webredacties van (lokale) overheden zich ontwikkelen als zogenaamde actuele nieuwsdiensten. De vraag is nu, kan dit wel? Kunnen overheden nieuws brengen zoals omroepen en kranten dit kunnen?

    Welnu beste Gerben. Als dat niets met content of kennis (inhoud = content) te maken heeft, weet ik het ook niet meer.

    geplaatst op
  • Peter, als je nu eens niet zoveel kletst, maar gewoon ons museum beschermt, zijn we een heel stuk verder.

    geplaatst op
  • Jullie kunnen allemaal deze site bezoeken om informatie over mij te lezen.
    Informatie over Peter Aggenbach

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.